Министерския съвет обвини ръководството на Агенция "Пътна инфраструктура" за едностранно прекратяване на всички нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. 

Във връзка с това заместник-министрите на финансите и на регионалното развитие и благоустройството - Андрей Цеков и Ивайло Стайков, и председателят на парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление Нестимир Ананиев, дадоха извънредна пресконференция, от която стана ясно, че нямат никаква информация защо АПИ е прекратила обществените поръчки. 

Обществените поръчки бяха обявени през април на мястото на съществуващите договори, по които са установени порочни строителни практики. Причината, посочена от АПИ, е "пропуски в документацията за участие", предложена от самата агенция. От МС заявиха в отговор, че това решение на практика поставя изпълнителната власт в невъзможност да възложи по прозрачен начин ремонта и поддръжката на пътищата за предстоящия зимен сезон.

Държавната политика в областта на пътната инфраструктура повече от 10 години е заложник на една институционализирана и поддържана от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) порочна система, заяви Андрей Цеков. Това е система, при която изграждането, поддръжката и основните ремонти на пътища се изпълняват непрозрачно, некоректно и неикономично, в разрез със Закона за обществените поръчки и обществения интерес. 

Цеков аргументира твърденията си инхаус възлаганията, в резултат на които в последните години са възложени дейности и впоследствие превъзложени без наличието на свободна конкуренция на икономически оператори на стойност над 3,6 млрд. лева. Като примери зам.-министърът посочи АМ "Хемус" - 2,7 млрд. лв., пътят Видин-Ботевград - 900 млн. лева.

Има данни за манипулиране на процедури за възлагане на обществени поръчки, при които крайният ефект е по-голям (заради липса на конкуренция) дори и от прогнозните стойности. Пример за това е възлагане на магистрала "Русе-Велико Търново" за 1,5 млрд. лева при прогнозна стойност на поръчката 981 млн. лева. Като последен елемент на системата са рамковите споразумения за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа, отбеляза Цеков.

Зам.-финансовият министър каза, че единствената възможност да се осигури зимно и текущо поддържане е то да се извършва по действащите договори, които имат редица пороци, установени от две междуведомствени групи и които се проверяват от няколко институции. Според него действията на АПИ са основание и за търсена на административна и наказателна отговорност. 

 

 

Нестимир Ананиев заяви, че коректни са около 20% от проверените задания. Другите трябва да бъдат проверени от ДНСК за това по какъв начин се е извършвало строителството. Имало сигнали, че на места такова няма, но се очакват плащания.

Заместник-министър Ивайло Стайков каза, че изобщо не е запознат с мотивите на Пътната агенция и не е присъствал на разговори, водени за това защо се налага прекратяването на процедурите.

Решението на АПИ, отговора на МС и казаното на брифинга съвпаднаха с началото на протестите на пътните строители заради неизплатени задължения за извършени дейности и липсата на индексация по договорите за строителство.

Протестите на пътните строители имат политическа окраска, заяви по БНР преди пресконференцията в МС Настимир Ананиев, който е депутат от "Продължаваме промяната". По повод прекратяването на поръчките, Ананиев каза, че са по първоначална информация, която получил, ставало дума за една или две. "След това се оказа, че всички са прекратени."