Когато Ковид-19 доведе до строги ограничителни мерки в Италия, в електрическата компания Verampio беше време за решения. Залата за управление, от която се ръководят няколко хидроцентрали в региона Пиемонт, изключително тежко засегнат от пандемията, трябваше да бъде подсигурена, за да продължи работата.

Операторът Enel, най-голямата електрическа компания в Европа, бързо създаде паралелна резервна зала за управление на по-малко място, намиращо се на около 30 километра, а също така свърза ключови служители с базата данни на централата, за да могат да работят от вкъщи за поддържане на управлението.

Не сме правили такова нещо за дълъг период от време, но веднага проработи, каза Джузепе Серекиа, който ръководи дигиталния център за глобално енергийно производство на Enel.

За да отговорим както трябва на предизвикателствата на Ковид, засилихме усилията си в областта на дигитализацията, посочи той.

Като компаниите в други сектори на европейските енергийни фирми им се налага да ускорят внедряването на нови технологии, тъй като коронавирусът ги принуждава да използва софтуер, а не хора, за управлението на критична инфраструктура, включително заводи и мрежи.

Консултанти казват, че мярката е закъсняла.

Испанската Iberdrola, втората по големина в света компания за възобновяема енергия по капацитет, предприе подобни стъпки като Enel.

Пандемията, която връхлетя световната икономика, създаде предимства за компаниите, на които не се наложи да затворят или да се ограничат, позволявайки на персонала си да работи дистанционно и осигурявайки технология, с която да продължат да предоставят услугите си.

Електрическите компании, които започнаха дигитални програми преди кризата, са по-устойчиви. В света след Ковид-19 мнозина ще трябва да преосмислят технологичните си приоритети, отбелязва консултантската фирма McKinsey.

Използването на дистанционен надзор би могло да помогне на мрежовия оператор да намали до минимум риска за работниците си, като същевременно опрости дейностите, посочва в доклад консултантската компания.

Устойчивост

В германската E.ON, най-големия европейски оператор на енергийни мрежи с 1,56 милиона километра енергийни и газови мрежи, тази идея също е възприета.

Компанията е освободила още 500 милиона евро (591 милиона долара) освен общо 13 милиарда евро, които планира да инвестира през идните три години, предимно в модернизиране на инфраструктурата си.

Компанията увеличи използването на дронове с 50 % и разчита повече на софтуер за автоматично разпознаване на изображения при инспекциите на високоволтовите си електропроводи като пряка последица от пандемията, казаха официални представители пред Ройтерс.

E.ON, която неотдавна завърши придобиването на мрежата и търговските дейности на дребно на Innogy, залага и на виртуалната реалност. В подразделението си Bayernwerk, което управлява разпределителните мрежи в германската провинция Бавария, E.ON на практика е пресъздал електрически подстанции за обучение на персонала дистанционно и осигурява достъп за партньорски фирми без да изпраща никого.

През кризата с коронавируса нашите служители и клиенти се научиха да ценят отново предимствата на дигитализацията, каза главният изпълнителен директор Йоханес Тайсен, като допълни, че групата ще продължи да дигитализира процесите си.

E.ON е в последната фаза на разработването на приложение, подобно на приложението за видео конференции на Apple FaceTime, което ще позволи на техниците да помагат на клиентите си да поправят умните си измервателни уреди у дома, освен в случаите, когато проблемът е прекалено сложен, за да се отстрани дистанционно.

Създаването и използването на нови технологии е съществено промяна към по-ефективно управление на инфраструктурата и търговската дейност и може да повиши стойността на компанията според анализатори и консултанти.

Бизнесът става по-устойчив, когато може да се управлява от няколко места, казва Стив Дженингс, ръководител на отдела за енергия и енергийни компании на PwC.

Кризата ще ускори дигиталната революция за електрическите компании, допълва той.

Дигитални милиарди

Компаниите инвестират милиарди за въвеждането на инфраструктура за големи данни, която ще им позволи не само да управляват ефективно и бързо предприятия и мрежи, но също така да предоставят нови услуги и да създават нови потоци на приходи.

Те биха могли да получат известна помощ от плановете, които Европейският съюз предвижда за справяне с последиците от Ковид-19, тъй като седемгодишното проектобюджет на блока на стойност един трилион евро и планът за възстановяване от 750 милиарда евро са насочени към зелен и дигитализационен преход.

Enel, първата световна енергийна компания, която прехвърли всичките си данни на облак миналата година, вече е похарчила 4,5 милиарда евро за дигитализация през последните три години и планира да инвестира още 2,5 милиарда евро през 2020-2022 година.

Това развитие обаче крие и своите рискове, тъй като все по-голямата нужда от работа дистанционно също така повишава опасността от кибератаки, казва Лео Симонович, вицепрезидент и ръководител на отдела за индустриална кибер и дигитална сигурност в германската компания Siemens.

По-ненадеждни интернет връзки, атаки, свързани с манипулиране на служители и техните семейства, както и непреднамерени грешки, направени в непознати трудови процеси са съвсем нови потенциални рискове, допълва той.

Енергийните компании нямат голям избор освен упорито да се трудят в тази посока на фона на притесненията, че могат да бъдат конкурирани от технологични гиганти като Google на Alphabet или големите петролни компании, включително BP, която миналата седмица представи планове за насочване към зелените източници на енергия.

Ако те не го направят, ще гигантите на големите данни като Apple и Google ще минат в настъпление с техните приложения и ще преосмислят отношенията с клиентите, каза Ингмар Вилхелм, председател на стартъпа за енергийни големи данни Energisme.

А Ковид изпраща съвсем ясно послание, отбелязва той.

Превод от английски: София Ангелова, БТА