На Мюнхенската конференция по сигурността вицепрезидентът на САЩ и канцлерът на Германия влязоха в спор за "Северен поток-2". На критиката на Майкъл Пенс, Меркел отговори "...направете вашия природен газ по-евтин и ще купуваме от вас".

В същото време стана известно, че Вашингтон замисля отмяната на един нормативен акт, известен като Законът на Джонс, който дава предимство на корабите, в това число и танкерите за превоз на втечнен природен газ, плаващи под американски флаг. Само такива кораби имат право да извършват доставки от САЩ до някои дестинации. Ако това отпадне, всички собственици на такива танкери ще имат достъп до превоз на втечнен природен газ при равни условия с американските си колеги и при очертаващата се конкуренция, цените за преноса ще намалеят чувствително.

Точно това ще постави Европа в ситуация, при която политическите рискове от сътрудничеството с Русия ще бъдат доста по-високи от икономическите изгоди от покупката на руски природен газ.

Според информация от Henry Hub, където се извършва ценообразуването на втечнения газ за износ от САЩ, през декември 2018 и януари 2019 година поради ниските температури в страната е регистрирано поскъпване на втечнения газ до 177 долара за 1000 м3. Ако се пресметнат и транспортните разходи до Европа, цената нараства до 296 долара за 1000 м3. В същото време "Газпром" продава природния газ за 248 долара за 1000 м3 средно на европейските държави.

Това обаче са цените през януари. През февруари 2019 година тези цени на американския втечнен газ рухнаха до 96 долара за 1000 м3 в САЩ. Това вече е под цената на "Газпром". Ако намалее и сегашната цена за транспортиране, която е 1 долар на втечнен газ, еквивалентен на 1 МБТЕ, то американският газ ще е доста под нивото на руския като цена. А това е съвсем реално, ако транспортирането на втечнения газ бъде либерализирано и свободните танкери се насочат към курсове от САЩ до Европа.

Дали обаче този план на администрацията на Тръмп ще проработи, не е сигурно. Демократите вече обявиха, че няма да подкрепят отмяната на Закона на Джонс, защото така може да бъдат загубени стотици хиляди работни места в строителството на танкери и транспортирането на втечнен газ до Европа. Но американският президент не е за подценяване, когато реши да постигне нещо и е готов за целта да направи и решителни стъпки. Остава да видим как ще се развие този сблъсък, финалът на който се очаква през декември 2019 година.