Световните автомобилостроители и технологични компании ускоряват темпа на строителството на заводи и подготовката за това, което мнозина вярват, че ще бъде бърз преход от двигатели с вътрешно горене към електрически автомобили, предаде Асошиейтед прес, на която се позова БТА.

В началото на седмицата Тойота (Toyota), Стелантис (Stellantis), Фокскон (Foxconn), Форд (Ford) и Волво (Volvo) обявиха, че изграждат заводи за компоненти за електрически автомобили или планират да набират капитал за финансиране на прехода. Освен тези нови инициативи Форд и Дженерал мотърс (General Motors) по-рано вече обявиха планове да построят пет завода за батерии в САЩ като прелюдия на преминаването към автомобили с електрическо захранване.

Предприетите стъпки към момента изпреварват търсенето. Анализатори обаче прогнозират, че предстои делът на електрическите автомобили да нарасне рязко с пускането на пазара на все повече електрически модели на фона на повишените изисквания на правителствата за превозни средства с нулеви емисии като част от борбата с климатичните промени.

Към днешна дата само около 4,8 процента от приблизително 80 милиона нови превозни средства, продадени в света, са изцяло електрически, според Ел Ем Си Аутомотив (LMC Automotive).

Консултантската компания Аликс партнърс (Alix Partners) обаче прогнозира, че делът им ще се увеличи до 11 процента през 2025 година и 24 процента през 2030 година.

Ако бъдат включени и електрическите хибриди, които могат да изминават кратки разстояния единствено на електричество, то общият дял ще скочи до 28 процента за 10 години.

Същевременно Аликс партнърс предвижда, че глобалните продажби на превозни средства, задвижвани с бензин и дизел, ще се понижат от сегашните 89 процента до около 39 процента към 2030 година. Бензиново-електрическите хибриди, които могат да се движат едновременно с бензин и електричество, ще увеличат дела си от 7 процента в момента до 33 процента през 2030 година.

Всички ние се опитваме да разберем как клиентите ще приемат електрическите автомобили, каза в интервю за АП главният административен директор на Тойота за Северна Америка Крис Рейнолдс. Не знаем със сигурност, но трябва да сме готови, допълни той.

Тойота обяви, че планира да построи нов завод за 1,29 милиарда долара в САЩ, за да произвежда батерии за хибридни и изцяло електрически автомобили. Местоположението на новото съоръжение не бе оповестено, но компанията съобщи, че в него вероятно ще работят 1750 души и то ще започне да произвежда батерии през 2025 година, като до 2031 година постепенно ще разшири дейността си.

Стелантис и Ел Джи сълюшънс (LG Solutions) оповестиха в понеделник, че планират да построят завод за производство на батерии, който да помогне на автомобилостроителя до 2030 година 40 процента от продажбите му в САЩ да са на коли, поне частично задвижвани от електричество. Те не уточниха къде ще е разположен заводът.

Фокскон, тайванският производител на смартфони за Епъл (Apple) и други марки, също обяви, че ще произвежда електрически автомобили и автобуси за автомобилни марки в Китай, Северна Америка, Европа и други пазари.

Волво карс разкри в понеделник подробности за първичното си публично предлагане (ППП), което ще финансира амбициозния план на компанията да се превърне в изцяло електрическа до 2030 година. Шведският автомобилен бранд, който е собственост на китайския автомобилостроител Джийли (Geely), съобщи, че излизането на борсата ще даде на компанията оценка от 163-200 милиарда крони (18,8 - 23 милиарда долара), като акциите ще започнат да се търгуват на 28 октомври.

Форд мотър ще превърне фабрика за трансмисии в Северозападна Англия в завод за електрически силови агрегати за автомобили и камиони, които ще се продават в Европа.

Новите стъпки на компаниите в прехода им към електрически автомобили следват неотдавнашни мащабни инвестиции в заводи за батерии в САЩ. Дженерал мотърс планира да построи заводи за батерии в щатите Охайо и Тенеси, а Форд възнамерява да разположи производствените си мощности в щатите Тенеси и Кентъки