Гигантът Netflix обяви старт на работата по 8-сериен документален филм за "най-великия пилот, сядал в болид на Формула 1". Така е анонсирана продукцията за живота и трагичната смърт на мита в автомобилния спорт Айртон Сена, който си отиде съвсем млад преди 26 години. Бразилската легенда загина на пистата "Имола", но историите и харизмата около него така и не си отиват.

След невероятния успех на филма "Форд срещу Ферари", Netflix отново се потапя в дебрите на моторните спортове, като обещава сериите да са изключително любопитни - с кадри, предоставени от семейството на Айртон и отборите му, както и интервюто с най-близките до него хора.

Преди смъртта да спре кариерата и живота му, Сена навъртя три шампионски титли, 41 победи и 65 първи позиции, като според мнозина още много, много успехи предстояха и в трите категории.

Последните две части от минисериала ще са посветени на трагедията на "Имола", както и на наследството, което бразилският пилот оставя и за спорта в родината си, и за Формула 1. Погребението му е процесия от близо 3 милиона души по улиците на Сао Пауло.

В първите серии ще има непоказвани досега кадри от годините му като пилот в Англия, съвсем млад, когато търси мястото си в спорта.

Не е ясно дали Netflix ще успее да покаже филма до края на 2021 г., като анонсът е, че това е целта. Но като по-вероятно ориентировъчно време на премиерата се счита януари 2022 г.

Продуцентът, Фабиано Гулане, е бразилец. Той обясни, че работата е едновременно "невероятно емоционално и професионално предизвикателство". Той е провел няколко разговора със семейството на Сена, а сестрата Вивиан - пазител на целия архив около пилота, е дала пълно съгласие да предостави снимките и кадрите за филма.

"За мен е много специално да обявим старта на работата по тази продукция - каза тя в официалното изявление на Netflix. - Ще разкажем историята, която знаят само най-близките на Айртон. Много години минаха от смъртта му, а светът заслужава да знае повече за него.

Ще има уникални неща във филма, а всички ние от неговото семейство искаме да го видим час по-скоро. Дълги години пазихме до себе си личните неща около него, сега е време да ги покажем на всички."

"Такъв човек като Сена липсва днес - и в живота, и в спорта - казва в същия анонс Гулане. - Той постига мечтата си с много труд, а след това никога не спира да се усъвършенства нито за ден. Невероятен перфекционист, харизматичен и обичан до лудост, той обедини Бразилия както никой друг човек."

В същото време Герхард Бергер, друга голяма фигура в историята на Формула 1, даде обширно интервю за специализирания сайт Speedweek.com. Австриецът бе запитан кого вижда като най-велик пилот в историята на Ф1, след като Люис Хамилтън изравни рекорда на Михаел Шумахер от 91 победи в Гран при.

Е, Герхард: Люис или Михаел?

"Сена! - гласи отговорът без замисляне. - Айртон продължава за мен да е най-великият в нашия спорт, въпреки че Хамилтън и Шумахер са също близо до такова признание. Но той бе уникален и остава недостижим с това, което правеше във Формула 1. Сена си отиде рано, но преди това държеше всички рекорди.

Не само това - той развиваше и остави такава кола, която още години наред бе стандартът, нивото в нашия спорт. Нещо, което никой друг пилот не е правил. Просто бе различен. Карал съм и срещу другите двама, виждал съм стотици състезания и на Люис, и на Михаел, от съвсем близо. Никой не може да се сравнява с Айртон.

С редки изключения, той бе съвършен пилот от тренировката, през квалификацията, до финалния флаг на състезанието."

Бергер говори и за това, че Люис вероятно ще подобри рекордите на Шуми за най-много титли и победи, което изглежда само въпрос на време.

"Малко ми е тъжно от това, и то не, защото не уважавам Хамилтън - казва австриецът. - Искаше ми се всички тези рекорди да останат за Михаел заради това, което съдбата избра да му причини. Той просто изчезна от живота, просто ми се искаше да е притежател на всички тези рекорди завинаги.

И още нещо - убеден съм, че след като Хамилтън счупи постиженията на Михаел, никой после няма да може да достигне неговите. Просто спортът се променя и такива доминанти вече няма да има."