След загубата на "Манчестър Юнайтед" от "Челси" във финала за Купата на ФА, журналистът Марк Огдън написа доста критична статия за "червените дяволи", Ед Уудуърд и амбициите на клуба. Статия, в която има доста истина и доста тъга.

"Манчестър Юнайтед" загуби финала за ФА Къп в неделя, но това няма значение, защото изпълнителният вицепрезидент Ед Уудуърд казва така.

Е, не толкова директно, но по време на конферентен разговор с инвеститорите миналата седмица (два дни преди финала) - Уудуърд направи "много просто и искренно" признание, че трофеите не са средството, чрез което се измерва успеха на "Олд Трафорд" в днешно време.

"Представянето наистина няма особен ефект връху това, което може да правим от комерсиална гледна точка", заяви изпълнителният вицепрезидент. В същото време Уудуърд обяви, че клубът очаква годишен приход между 575 млн. и 585 млн. паунда, както и печелба от около 175 млн. паунда.

Както добре знаем, "Юнайтед" е машина за правене на пари. Ако имаше трофей за най-продуктивни потоци от приходи всяка година, то "червените дяволи" биха го спечелили толкова пъти, че да го обявят и за своя собственост.

Изглежда всички искат да дават пари на "Манчестър Юнайтед". Клубът подписа спонсорски договори с Шевролет и Адидас, които, когато бяха договорени, бяха рекордни сделки.

Ед Уудърд

Снимка: Getty Images

Сега вълнението из коридорите на Олд Трафорд не идва от головете на Ромелу Лукаку, спасяванията на Давид де Хея или от футбола. Вълнението идва от бързото развитие на канала на клуба в YouTube и възможността от печелба, която той предоставя.

"След първата седмица, YouTube каналът ни задмина този на "Далас Каубойс" по последователи, а след втората задмина и канала на "Ню Йорк Янкис", заяви Уудуърд пред инвеститорите. "Каналът ни е най-големият сравнение с всеки един от американските спортни отбори."

Статуята на сър Алекс Фъргюсън пред стадиона

Снимка: Getty Images

Та ето на. "Юнайтед" не спечели нищо този сезон и игра доста разочароващ футбол под ръководството на Жозе Моуриньо, но не се притеснявайте. Те спечелиха доста пари и показаха на "Далас Каубойс" и "Ню Йорк Янкис" как се правят нещата в YouTube.

"Манчестър Сити" спечели титлата във Висшата Лига със стил, достигайки безпрецедентните до този момент 100 точки под ръководството на Пеп Гуардиола. "Ливърпул" пък ще се изправи срещу "Реал" (Мадрид) във финала на Шампионската Лига и шанс да спечели шестата си европейска купа. Но "Юнайтед" и Уудуърд ще бъдат номер едно, що се отнася до броене на пари.

В градския съперник "Сити" всичко върви по мед и масло

Снимка: Getty Images

Коментарите, които Уудуърд прави пред инвеститорите на клуба, сочат за опасна комбинация от арогантност, самодоволство и наивност от страна на "Юнайтед".

В началото на неговото властване на Олд Трафорд, поемайки позицията след напускането на Дейвид Гил през май 2013 година, Уудуърд ясно заяви, че историята и традициите на "Манчестър Юнайтед" ще позволят на клуба да излезе от бурята след пенсионирането на Сър Алекс Фъргюсън. Те ще позволят на клуба да остане на върха по отношение на печеленето на пари.

"Челси", за разлика от "Юнайтед", също завърши сезона с трофей

Снимка: Getty Images

"Ливърпул", големият съперник на "Юнайтед", бе използван като пример за това как клубът повече от четвърт век не е печелил титлата в Англия, но все още има огромна фенска маса и търговска мощ, която я придружава.

Това е реалността. А преди популярността на "Юнайтед" да намалее до голяма степен, клубът ще трябва да претърпи дългогодишни провали. Що се отнася до футболна гледна точка, отбори като "Сити" и ПСЖ стават все по-силни. А старият елит на "Барселона", "Реал" и "Байерн" продължават да съкращават разликата между тях и "Манчестър Юнайтед" извън терена.

Разочарованието на Алексис Санчес след загубата от последния Уест Бромич

Снимка: Getty Images

"Юнайтед" и Уудуърд не могат да очакват да запазят позициите си като комерсиален доминант, ако не успеят да спечелят Висшата Лига и Шампионската Лига, докато съперниците им правят точно това и то със стил. Техните конкуренти ще успеят да съкратят разликата, ще натрупат голяма фенска маса и ще станат по-привлекателни от изчезващата империя, която забравя кое я направи толкова велика.

Независимо дали на Уудуърд му харесва или не, "Юнайтед" са най-мощната марка във футбола, именно заради двете десетилетия на успехи под ръководството на Фъргюсън от зората на Висшата Лига.

Погба и Лингард не са сред най-разтревожените играчи на клуба

Снимка: Getty Images

Големите компании искат да са свързвани с победители - успешни спортни отбори, защото това им се отразява добре. Затова рано или късно "Сити", "Ливърпул", "Челси" и други отбори могат да се окажат по-атрактивни от "Юнайтед". Все пак, кой иска да се асоциира с най-бързо разрастващия се YouTube канал, когато може да бъде свързван с Гуардиола или Кевин де Бройне?

Но ако второ място и влизане в Шампионската Лига е достатъчо да направи Ед Уудуърд и семейство Глейзър щастливи, то какво говори това за амбициите на клуба в бъдеще?

Невъзможно е да си представим Сър Алекс Фъргюсън да подкрепя подобни глупости, докато шефовете му му казват, че не е нужно отборът да печели трофеи, а просто да направи достатъчно, за да запази потоците от приходи.

Снимка: Getty Images

И все пак, ако първата и най-важна цел на "Юнайтед" е да печели на футболния терен, скоро те ще осъзнаят, че дните им като водещ отбор са преброени. В крайна сметка, кой иска да бъде свързан с това, че е вторият най-добър?

Оригиналната статия на Марк Огдън на английски може да намерите на ESPN.co.uk.