На 21 март 2020 г. великият Айртон Сена щеше да навърши 60 години. Този ден се отбелязва в Сао Пауло и Бразилия като празник и днес, въпреки че на света изобщо не му е до празненства.

А и героят му го няма от вече близо 26 лета.

Но митовете нямат възраст, а и не умират, нали?

А Сена е нещо повече от трикратен шампион във Формула 1, рекордьор и голямо име в спорта. Той е именно мит, макар да е трудно да се обясни с логика на рационално мислещия човек защо е така и четвърт век след смъртта му на пистата "Имола" в Гран при на Сан Марино. 

С годините този мит става все по-силен и някои от най-верните му последователи са хора, които никога не са го гледали да се състезава на живо или по телевизията. Но бразилецът остава безкрайно обичан и харизматичен, като времето не отмива усещането за това.

И тъй като тази тема е неизчерпаема, предлагаме ви вместо разсъждения по нея, част от спомените на шефа на McLaren Рон Денис за Айртон. Защо точно на него ли?

Британецът е човекът, под чието ръководство гениалният бразилец постигна най-големите си успехи. Те са приятели, близки, доверени хора, които усещат и познават всичко за другия.

Именно за това  е ценно да прочетем кой бе и още е Сена през погледа на Денис, в деня, в който Айртон щеше да е на 60 г.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Първият договор на Сена с McLaren

Айртон започна да опипва почвата още през 1987, тъй като беше наясно, че McLaren вече е силен отбор. Сена караше за трета година в Lotus и беше наясно, че един по-голям отбор може да постигне много повече с моторите на Honda. Сена ми каза, че иска да се срещнем и да поговорим. По това време той живееше недалеч от базата ни в Уокинг, така че се видяхме у тях.

Преговорите вървяха добре, ние искахме да го привлечем, той искаше да кара за нас, но когато стигнахме до парите, всичко спря. Предлагахме му половин милион долара на сезон, а той искаше повече. Решихме спора като хвърлихме монета. Тогава английският на Сена не беше толкова добър и трябваше да му покажа какво имам предвид. Хвърлих монетата и тя изчезна някъде след като падна на пода. В крайна сметка аз спечелих и това ни осигури договор за три години с него на стойност 1,5 милиона долара. Това беше единственият начин да разрешим спора с Айртон и да работим заедно.

Най-яркият спомен от Сена

Веднъж Айртон ми даде плик, който все още пазя у дома - той си беше поръчал собствени пликове с името му и картинка на каската му. В плика имаше 10 000 долара. Това бяха парите, които спечелих на бас с него - в Мексико той ми каза, че не мога да изям цяла купичка, пълна с чили. Докато Айртон размисли и реши да се откаже от баса, аз бях изял всичко.

Това беше четвъртият път, в който той губеше много пари при залог с мен. Помня, че винаги, когато ми даваше парите, той казваше, че никога повече няма да спори с мен, тъй като винаги губи и аз намирам начин да го излъжа. Беше много трудно да накараш Айртон да се усмихне, но още по-трудно беше да го накараш да ти даде някакви пари.

Последното състезание с McLaren

Последният старт за 1993 година беше в Австралия, когато пристигнахме там знаех, че имаме нужда от време, за да си починем един от друг, отношенията ни бяха станали много интензивни. В тима имаше хора, които приемаха всичко това твърде емоционално, а това не ни помагаше в отношенията с Айртон. Казах им: "За Бога, опитвам се да уговоря Айртон да остане, запазете спокойствие!"

Снимка: Getty Images

Айртон се колебаеше, при това сериозно. Но Сена беше лоялен и ми каза следното: "Виж, подписах договор и съм поел задължения". Но вечерта след последното състезание за 1994 той все още се колебаеше. Виждах как Айртон се бори с лоялността си. Опитът ни да ползваме моторите на Peugeot се оказа пълна катастрофа. Но преди това, когато му казах, че ще получаваме заводски мотори на Peugeot, той ми отвърна, че ако е знаел това два месеца по-рано е щял да остане. Сена беше уверен, че няма как да спечелиш световната титла, ако не разполагаш със заводски двигател.

Величието на Айртон

Мисля, че много хора смятат Айртон за най-великия пилот в историята на Формула 1 заради това, че той винаги се представяше добре, винаги се бореше да е напред. Той загина твърде млад и феновете нямаха възможност да видят как резултатите му се влошават, как представянето му се променя. Никой не знае дали това щеше да се случи, но именно това помага митът за Сена да е толкова ярък.

Има много пилоти, които се състезават твърде дълго и накрая лошите резултати хвърлят сянка върху величието им. А той ще бъде запомнен така - винаги се бореше неуморимо, до последно и бе близо до победата. Той наистина беше велик пилот. В кариерата си Сена направи някои грешки, но беше много принципен.

Днес мога да кажа, че той беше добър човек. Нямам никакво съмнение в това.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Снимка: Getty Images