Най-дългият сезон в 70-годишната история на Формула 1 чука на вратата.

В Бахрейн през този уикенд ще се проведе първото от рекордните общо 23 състезания, планирани за календарната година. Квалификацията е в събота от 17 часа, а стартът - в неделя от 18 часа българско време (предаванията на квалификацията и Гран при са по Диема спорт).

Надпреварата ще бъде интригуваща, а причините не са малко - ето само няколко:

Люис Хамилтън ще преследва рекордна осма световна титла, с която да задмине Михаел Шумахер.

Фамилията Шумахер отново се завръща на стартовата решетка с Мик - син на легендата.

Двукратният шампион Фернандо Алонсо също пак е на борда след няколко години отсъствие, разместванията на пилоти между тимовете не бяха никак малко, като само два отбора са с миналогодишните си асове в болидите…

Всичко изглежда обещаващо, а сега - по ред на номерата.

Отборите и промените в тях

Единствените три тима, които ще разчитат на пилотите си от миналата година, са шампионите от “Мерцедес” и два тима от другата крайност - “Алфа Ромео” и “Уилямс”.

“Сребърните стрели”, които отново ще са с черни болиди, ще гонят поредния си триумф на всички фронтове с Люис Хамилтън и Валтери Ботас, италианците остават с неповторимия Кими Райконен и Антонио Джовинаци, а британците ще разчитат на Джордж Ръсел, който се представи страхотно като заместник на Хамилтън, както и на Николас Латифи.

Основният конкурент на “Мерцедес” - “Ред Бул”, запази Макс Верстапен, който израства с всеки изминал сезон, а за негов партньор взе пилот с голям опит - Серхио Перес. Мексиканецът спечели дебютната си победа миналия сезон, но остана без място в тогавашния “Рейсинг Пойнт”, който вече се казва “Астън Мартин”. Там пък Ланс Строл остава, а за негов партньор дойде Себастиан Фетел от “Ферари” - четирикратен световен шампион.

Скудерията се спря на Карлос Сайнц-младши за заместник на Себ редом до Шарл Леклер. Мястото на Сайнц в “Макларън” пък заема доказана фигура - Даниел Рикардо, който ще кара заедно с Ландо Норис за отбора на Зак Браун.

“Рено” също е с ново име - “Алпин”, а там вместо Дани Рикардо, Естебан Окон ще трупа опит редом до Фернандо Алонсо. Пиер Гасли също има нов съотборник в “Алфа Таури” - Юки Цунода, докато “Хаас” залага на изцяло дебютански състав в лицето на Мик Шумахер и Никита Мазепин.

Дебютантите

Всички погледи ще бъдат отправени към “Хаас”, все пак там отново ще гледаме пилот с фамилията Шумахер.

Мик прави крачката към следващото ниво след спечелена титла във Формула 2, където се конкурираше с новия си съотборник - Никита Мазепин.

Руският милиардерски син е малко или много в отбора по “служебна” линия, след като баща му се превърна в един от основните спонсори на американския тим.

Третият дебютант този сезон е японецът Юки Цунода.

Той завърши трети във Формула 2 миналата година.

Очакванията

По пътя на логиката, “Мерцедес” е абсолютен фаворит с оглед на тоталната си доминация в спорта в последните години. Предсезонните тесове обаче не преминаха спрямо очакванията и шампионите, които не бяха най-бързи в трите дни на пистата “Сакхир”, където ще стартира сезон 2021.

Има един голям въпрос преди сезона: Може ли някой да спре Люис и отбора му, които просто сгазиха конкуренцията от 2014-а насам. Британецът е с 6 титли от 7 възможни при пилотите за този период, а тимът на "сребърните стрели" - със 7 от 7! Това е хегемония, каквато не е чувана и виждана в седемте десетилетия на Ф1.

Подгласниците им от “Ред Бул” бяха далеч по-бързи от тях, като от “Мерцедес” признаха за това и работят за подобрение на представянето си, от което и двамата пилот негодуваха.

“Ферари” се надява на завръщане сред челниците, след като сезон 2020 беше най-лошият за италианците от 40 години насам. Само три подиума и едва шесто място при конструкторите! Шефът на отбора Матиа Биното твърди, че новата кола на “черните кончета” ще компенсира за трагичното представяне от миналия сезон, но единствено времето ще покаже това.

“Макларън” се пребори за място в тройката, точно след “Мерцедес” и “Ред Бул”, като през този сезон амбициите надали ще бъдат по-малки. В третото място са се прицелили и от “Астън Мартин”, които завършиха като четвърти в последния си сезон под името “Рейсинг Пойнт”.

“Уилямс” бе единственият тим, който не спечели точка миналия сезон, макар Джордж Ръсел да се класира в десетката, но стори това с болид на “Мерцедес”. Целта със сигурност е различна от още една “нула”, но очакванията отново са, че именно “Уилямс” и “Хаас” ще бъдат пак на опашката на колоната, а местата в средата ще се разпределят между “Алфа Ромео”, “Алфа Таури” и може би “Алпин”.

Календарът

Най-дългият в историята. Ще започне и ще приключи в Близкия изток, съответно в Бахрейн и Абу Даби, а в програмата са добавени стартове в Португалия, Нидерландия, Саудитска Арабия и Виетнам - дестинации, които отсъстваха или не се състояха по една или друга причина през миналия сезон.

Дебют ще направи Гран при на Мексико Сити, а завръщащите се стартове, котио не се състояха миналата година, ще бъдат следните - Азербайджан, Монако, Сингапур.

Трите улични трасета, както и Австралия, Бразилия, Канада, Китай, Япония и САЩ.

Финансови ограничения

За първи път в историята на спорта отборите имат ограничение на бюджетите - максимум $145 милиона на година. Исканията на някои от тимовете бяха дори по-смели - за горна граница от $100 милиона, но това не се случи към момента. Директорът на Формула 1 Рос Браун обаче намекна, че това ще стане факт в следващите сезони.

В тези бюджети обаче не влизат разходите за маркетинг, заплати на пилотите и заплати на тримат най-високопоставени шефове на десетте отбора. 

Двадесет и трите състезания предвещават вълнение и зрелища, но накрая остава вечният въпрос - може ли някой да спре Люис Хамилтън, "Мерцедес" и серията на отбора от осем поредни титли на двата фронта?

Отговорите ще започнат да се появяват в неделя.