Всичко започна с едно лондонско такси. Не, не волана на такова е показал уменията си за първи път най-великият шампион в историята на Формула 1.

Просто тогава спрейовете със сълзотворен газ се смятат за оръжие и използването им е незаконно във Великобритания. И понеже историята може да ви се стори объркана, да я подхванем малко по-традиционно.

1991 г., Лондон.

Един французин се счепква за сметката с лондонски таксиджия, а това не е обичайно за възпитанието на хората от този занаят по онова време. Настава скандал, а се стига и до физическа разправа. Клиентът пуска в употреба спрея и оставя в несвяст шофьора, чието име е Ерик Корт. Удря го няколко пъти, с което предизвиква "леки телесни повреди".

По онова време въпросният французин, който се казва Бертран Гашо, е известно име в света на Формула 1. Той е пилот на новосформирания отбор на "Джордан", като постига серия от класирания в топ 10 в първата половина на сезона 1991 г.

Тогава те са оценявани като "отлични резултати".

Но вместо да защитава на пистата репутацията си, той отива в съда в средата на август същата година, за да чуе решението заради инцидента с таксиджията и спрея.

"Не мислех, че е станало кой знае какво - спомня си днес Гашо, който е вече на 58 години. - Защитих се, като използвах спрея със сълзотворния газ, мислех си, че съм в правото си. Очаквах най-много някоя глоба или седмица общественополезен труд, както е по британските закони. Вместо това ме осъдиха на 6 месеца затвор. И, естествено, сезонът ми като пилот във Формула напълно рухна."

Намаляват присъдата му на 2 месеца след обжалването, но и това е достатъчно дълъг период за търпението на собственика на отбора Еди Джордан. Няма кой да чака два месеца, шефът иска да вземе пилот на негово място.

Предстоят важни стартове.

"В затвора до мен стигна новината, че ме сменят - спомня си Бертран. - Дойде и човек от екипа и призна - взимат някакъв германец. Бяха ужасни дни за мен, нямах почти никаква информация какво се случва. За да ми е по-гадно, другите затворници правеха звук като от болиди на Формула 1 пред килията ми всеки път, когато минаваха. Копелетата искаха да ме дразнят допълнително..."

Историята става водеща за медиите на Острова, а и в Европа. Затова и хората в затвора с лек режим, където е Гашо, го подиграват. Те не подозират, че това са исторически дни. Няма как да знаят.

Embed from Getty Images

В това време Еди Джордан се спира на 22-годишния Михаел Шумахер, който е изградил име в картинга. Но не всичко става толкова лесно и бързо.

Първо, експерти в родината на Шуми имат съмнения как ще се адаптира към Формула 1. Преди шефът на отбора да реши, че това е човекът, минават седмици. Основната причина са тийм мениджърът Тревър Фостър и дизайнерът на тима Гари Андерсън, които настояват точно Шумахер да е заместникът на Гашо. Те са наясно с огромния му потенциал.

Принципно Джордан не е човек, който лесно се оставя да бъде убеден. А неговото мнение първоначално е, че подходящият пилот е Кеке Розберг, защото е много опитен. Отказал се е пет години по-рано, но би се върнал за кратко, за да помогне на отбора. И не само той - Джордан поставя още две имена преди номинацията на предложения му от екипа германец: Стефан Йохансон и Дерек Уоруик.

Проблем с тях обаче се появява, когато се оказва, че те искат предварително плащане, за да карат за отбора с договори за по един старт, както иска Джордан.

По това време Шумахер е във втория си сезон в Група С на рейсинг сериите на "Мерцедес". Репутацията му е на най-добрият от Спортскар сериите, редом с Карл Вендлингер. Вили Вебер, мениджърът на Михаел, разбира новините за Гашо и за това, че Джордан търси пилот. И се свързва директно с началника.

"Познава ли пистата "Спа" в Белгия? Там е следващото състезание", изстрелва Еди Джордан, гледайки недоверчиво.

"Отлично! Карал е там сигурно над сто пъти", отвръща Вебер, без да трепне. Всъщност, това е лъжа. Шумахер никога не е карал на "Спа".

И докато Еди още се чуди, мениджърът прави решаващата стъпка:

"Да направим тест на "Силвърстоун" тази седмица. Срещу 80 000 лири идваме."

Снимка: Getty Images/Guliver Photo

Речено-сторено. Шумахер натиска още от стартовата линия с тестовата кола. Марк Галахър, който днес още продължава да работи във Формула 1, а тогава е отговорник за тестовете на "Силвърстоун", разказва:

"Той беше нахъсан още от идването, преди да се качи в болида. Изстреля се от бокса, не прецени, че всъщност на изхода има шикан и всички си помислихме, че ще се удари още там. Но Михаел овладя колата и излезе от шикана почти странично, в стил на рали пилот! Много впечатляващо като за начинаещ във Формула 1!"

Идеята е Шуми да направи 3 обиколки, но той остава на пистата за 7. Не могат да го спрат, толкова е голямо желанието му.

"Беше страшно бърз - продължава Галахър. - Влезе във време под десета от секундата в сравнение с най-доброто на тестове на тази писта. Невероятно за новобранец."

Джордан вече е убеден. А и нещата му излизат финансово - 150 000 лири е цената, но не я плаща той, а "Мерцедес", за да види своето момче в болида на най-великата надпревара. За шефа на отбора това е win-win ситуация.

И след серията описани събития и обстоятелства, на 25 август 1991 г. в квалификацията за Гран при на Белгия, митът Михаел Шумахер дебютира в света на Формула 1.

Отборът призовава другия пилот Де Чезарис да покаже на новака пистата в една от обслужващите коли и да му обясни тънкостите по трасето - къде каква предавка да използва, къде са опасните места.

Де Чезарис няма време за Михаел, той е по-зает да организира останалите пилоти, които слагат бели тишърти в защита на затворника Бертран. "Господ да пази британците и Гашо", пише на тениските.

Embed from Getty Images

В това време Шуми се качва сам на една от колите и прави две обиколки на "Спа". След това изчезва от пистата с мениджъра си Вили Вебер. Оказва се, че Еди Джордан дори не се е погрижил за настаняването на германеца при екипа.

Вебер е намерил студентски хостел на няколкостотин метра от пистата, за да са възможно най-близо. Цялата работа е малко като на младежки ентусиазъм, а не на професионалното суперниво на Ф1.

В квалификациите Шумахер прави чудеса и дава осмо време след асовете в тогавашния керван на Формула 1. Начело е великият Айртон Сена. Времето на Рикардо Патрезе е анулирано и Михаел заема 7-о място в стартовата решетка. Всички са впечатлени.

На старта на следващия ден Шумахер излита и изпреварва Алези и Пикет, за да стигне до пето място. Но още в края на първата обиколка проблем със съединителя не му позволява да продължи.

Техническа неизправност го вади от играта след по-малко от една обиколка във Формула 1. Но ефектът от появата му е сериозен.

И само 17 дни след договорката с Еди Джордан, идва първият му трансфер. "Бенетон" го привлича. Това, което Джордан така и не преценява добре, е потенциалът в това момче. Той му дава по неволя първия шанс, но го виждат по-прозорливи фигури във Ф1.

Минават още две години и Шуми печели първата си титла във Формула 1 през 1994 г. С "Бенетон". Останалото е история.

Embed from Getty Images

След година извън спорта Гашо се завръща и кара за "Пасифик", но не успява да блесне. Напуска завинаги Формула 1 през 1995-а. В този момент Шумахер вече е два пъти шампион и е новият пилот на "Ферари", с който започва дълга и успешна ера в спорта.

Кариерите на двамата се разминават по куриозен начин, свързани завинаги от един инцидент в Лондон.

"Шуми заслужава успеха си, той е невероятен пилот - казва Гашо. - И да не беше случката с мен, той нямаше как да не бъде забелязан от хората във Формула 1. Възползва се рано от шанса си и стигна далеч."

Да, доста далеч стигна момчето, което преспа в студентски хостел за първия си старт във Формула 1. До цели седем титли, които и до днес са ненадминато постижение.

Кой знае как щяха да се развият нещата, ако не бяха се скарали за сметката в онова такси...

Снимки: Getty Images/Guliver Photos

Снимка: Getty Images/Guliver Photo