"Кралицата на скоростта".

Така нарекоха филма за нея, който наскоро излезе за 70-годишния юбилей на Мишел Мутон. Самата тя в типичен стил коментира лентата:

"Чудесен филм, но предпочитам прякора, който ми дадоха феновете преди 40 години - Кралицата на Сан Ремо".

Френската легенда наистина си го е заслужила. Тя остава единствената жена, печелила култовото рали на Ривиерата, но не само в това е уникална.

Мишел Мутон е родена и израснала на споменатата Ривиера, само че в Граси, което е нещо като Мека на парфюмерията. Вместо да се занимава с нея обаче, момичето е лудо по картинг, мотопеди и коли още от 7-годишно.

Embed from Getty Images

Разбира се, в края на 50-те и през 60-те години на миналия век не е най-типичното нещо на света жена да кара срещу мъже на професионално ниво.

Има и изключения, като едното е Пат Мос - абсолютният пионер сред дамите в света на големите автомобилни надпревари. Двете с Мишел никога не се състезават една срещу друга по време на активните си кариера. Така се случва.

Когато през 1972-ра Мутон се съгласява да е навигатор на Жан Таиби за първия, исторически сезон на Световния рали шампионат, Мос се готви за още по-голяма стъпка - да кара там.

И през януари 1973-а, в първото състезание от дебютния сезон на надпреварата - великото Рали "Сан Ремо", Мос кара Alpine-Renault A110 1800 и постига 47-мо място сред около 60 завършили пилоти. Таиби с Peugeot 304S и навигатор Мутон не е сред тях, отпадайки заради повреда.

По това време Пат е вече голямо име в спорта, тя е на 39 години и пред отказване. Няма начин да изпусне възможността да кара в Световния рали шампионат и го прави още на два рали старта от веригата. Серена Питони от Италия се появява за едно състезание в същия дебютен сезон, но повече като маркетингов и рекламен трик на Lancia.

Докато Мишел по това време е на 21 години и бъдещето е пред нея. Вдъхновена от успеха на Мос в надпревари извън шампионата (силните години на Пат са преди той да се появи като такъв), французойката влиза смело в сезон 1974 на WRC като пилот на същия автомобил, с който година по-рано го е правила Мос - Alpine-Renault A110 1800. Печели и точки, като представянето и в осемте състезания за сезона са чудесни.

Embed from Getty Images

В следващите години успехите са огромни - печели титли при жените във Френския и Европейския и рали шампионат през 1975, 1976 и 1977 г. Първа е и на "24 часа на Льо Ман" в една от категориите за прототипи.

Това състезание е легендарно. Шефовете на отбора виждат проблем с автомобила и нареждат при поредното спиране за презареждане: "Мишел, трябва да спреш- Няма шанс да завършиш с такава неизправност, има още много до финала." Тя отказва и побеждава. "Нищо не спира Мутон", пише тогава френско издание, възхитено и удивено от волята на тази жена.

Записва четири победи, три втори места и две трети в ралита от Световния шампионат, както и общо 50 старта в него. Това са уникални постижения. Никоя друга дама не е печелили старт от WRC, а общо 27 са имената на участничките в него. Никоя друга няма 50 ралита зад гърба си.

А четирите победи, които са единствени на сметката на жените-пилоти, идват в култови надпревари:

Рали "Сан Ремо" (1981 г.)

Рали "Португалия" (1982 г.)

Рали "Акрополис" (1982 г.)

Рали "Бразилия" (1982 г.).

Embed from Getty Images

През същата тази 1982-ра остава втора в генералното класиране. Не стигат 12 точки, за да спечели Световната титла и да направи нещо наистина изключително. Завършва с 97 т., а шампионът Валтер Рьол е със 109.

Приключва кариерата си през 1986 г. Но не излиза от автомобилния спорт. Става първият председател на комисията на FIA "Жени и моторен спорт". През 2011 г. е избрана за мениджър на Световния рали шампионат като наблюдава всички аспекти в сериите, които могат да се подобрят. Особено внимание отделя на безопасността на трасетата.

Днес е носителка на Ордена на Почетния легион във Франция за особени заслуги към автомобилния спорт. Нейна бе идеята за надпреварата Race of Champions, която създаде в края на 80-те. И днес в края на всяка година това много популярно състезание събира и изправя едни срещу други големи асове от различните категории в моторните спортове.

"Никога не съм се любувала на трофеите и купите, които спечелих - казва във филма самата Мишел. - Те седят в бараката в двора на семейството, сигурно са прашасали. Аз не се състезавах за купи. Единствената ми мотивация бе да съм първа, да изпреварвам всички съперници и да покажа, че няма невъзможни неща, ако си добър в нещо."

И не можем да отречем - Мутон се справи отлично. Никой не можеше да я спре или да и каже да спре.

Embed from Getty Images