Михаел Шумахер има общо 91 победи във Формула 1. Вероятно някои от тях са по-ценни от други. Но ако трябва да посочи една от тях като най-странната, то вероятно ще избере Гран при на САЩ от 2005 година. Всъщност, ако има подреждане за най-странно състезание в цялата история на спорта, то вероятно този старт в Индианаполис отпреди 15 години ще е на върха или в челната тройка със сигурност.

В онази неделя, 19 юни, на старта трябва да застанат 20 болида. По два от всеки от десетте участващи в шампионата отбора. Състезанието завършва с двойна победа на "Ферари" - Шумахер е първи, а след него е Рубенс Баричело. На пръв поглед нищо необичайно, но...

Снимка: Getty Images/Guliver Photo

Триумфът на Скудерията е бурно освиркан от американските фенове. Те вероятно и имат право, защото искат да видят цялото съзвездие на най-скоростната автомобилна надпревара. Но на решетката стартират, а и финишират... двете коли на "Ферари", двата болида на "Джордан-Тойота" и двата на "Минарди Косуърт". Крайно необичайна комбинация.

На практика това са трите отбора, които карат с гуми на "Бриджстоун".

Останалите седем тима са с "Мишлен" и всъщност това се оказва причината за окъсялата стартова решетка.

Всичко започва още в свободните тренировки, когато друг пилот с фамилията Шумахер, Ралф, излита от пистата заради спукана гума. На последния завой преди финалната права. Тогава братът на Михаел кара за "Тойота", които разчитат на "Мишлен". Скоростно вътрешно разследване от страна на производителя води до истински прецедент - французите съветват и седемте отбора, за които доставят гуми, да не се състезават. 

Снимка: Getty Images/Guliver Photo

70% от участниците в надпреварата за милиони са аут заради нещо, което е извън техен контрол. Първоначално девет от десетте отбора се съгласяват да стартират, но при едно условие - добавяне на шикан към финалния завой, за да бъде намалено напрежението върху гумите.

"Ферари" и ФИА обаче са на друго мнение и налагат вето. Оттам насетне всичко отива по дяволите.

Стартът се превръща в един голям фарс.

Снимка: Getty Images/Guliver Photo

И двадесетте коли излизат преди загряващата обиколка и се нареждат на стартовата решетка. Все още няма яснота дали отборите с "Мишлен" ще потеглят.

Дейвид Култард, който по онова време кара за "Ред Бул", казва по отборното радио, че ако всичко зависи от него би участвал в състезанието. Но след загряващата обиколка, седемте отбора с френските гуми се прибират в бокса, а на старта остават единствено трите с "Бриджстоун".

Горчивият привкус е за всички - фенове и участниц. Стартирали и отказали се. Коментаторите на ВВС посочват онази неделя като "най-странното състезание, което някога са коментирали".

Снимка: Getty Images/Guliver Photo

Но дори в старт с шест коли не се минава без инциденти. При това на двата коня, тоест "черните кончета", които дърпат останалите - болидите на "Ферари". Рубенс Баричело се озовава на тревата до пистата след изпреварване от страна на съотборника си Шумахер.

Критиките към организаторите от ФИА са огромни. "Мишлен" също понася последствията си - финансова компенсация към ощетените отбори и петно върху реномето на компанията.

Снимка: Getty Images/Guliver Photo

Онзи старт остава несъмнено най-странният в историята на Формула 1 и до днес. Челните две места не са изненадващи в лицето на Шумахер и Баричело.

Трети е Тиаго Монтейро от "Джордан-Тойота". Португалецът е за първи и последен път в кариерата си на подиума, а останалите трима от шестимата - Нарайн Картхикеян ("Джордан-Тойота"), Кристиан Алберс ("Минарди-Косуърт") и Патрик Фриесахер ("Минарди-Косуърт") също печелят единствените точки в кариерите си.