ЕК взе това решение заради слабости в структурата и работата на българските авиационни власти, липсата на достатъчно обучени кадри и на програми за непрекъснато и продължаващо обучение, слабости при установяване на нередности и вземането на недостатъчни или никакви мерки за отстраняване на открити слабости по отношение на използваните за различни цели самолети. До отмяната на клаузата, за което ЕК не определя срок (продължителността на този период ще зависи само от усилията на България да отстрани констатираните нередности), страната ни ще бъде третирана като “трета страна“ в съюза, съобщават БТА и БНР. Това означава, че България няма да се ползва от преимуществата в авиационната област, свързани с приемането й в ЕС. На практика това означава, че европейското небе няма да се отвори автоматично за българските самолети, които ще продължат да летят до страните от ЕС според сключените досега двустранни споразумения. Това ще означава също, че българските авиационни продукти ще продължат да се приемат след проверки и проучвания в страните от ЕС, както се прави по отношение на “трети страни“. Подобна предпазна клауза в областта на авиационната сигурност се задейства за пръв път в ЕС. "При сегашното състояние на нещата, ние не смятаме, че България е в изискваните норми. Нашите експерти ще наблюдават България и аз няма да препоръчам отмяна на предпазната клауза, докато не бъдем удовлетворени", заяви еврокомисарят по транспорта Жак Баро. (Какви разяснения даде ЕК - виж линка.)