20 800 ученици са отпаднали от общообразователните училища през учебната 2004-2005 г., като 17 100 от децата са до 8 клас, показват цифрите в изследването. От тях най-голям е делът на отпадналите след 4 клас. Анкетирани са 1296 отпаднали ученици и техните родители, 200 директори, учители и педагогически съветници и 100 експерти от отделите за социално подпомагане. Според резултатите най-голям е делът на напусналите училище по семейни причини, вкл. липса на средства, - 9800, или 47% от общия брой на напусналите. Голям е делът и на напусналите поради нежелание да учат - 5400, или 25,8%. Любопитното е, че причината за това е трудността, която срещат децата в училище. За част от децата трудностите в училище са свързани с недобрата среда, за това, че са имали конфликти с учители или със съученици, за това че са учили в смесени паралелки с по-големи или по-малки деца. Не можем да подминем етно-културните причини за отпадане, коментират от "Витоша Рисърч". Половината от децата, напуснали училище, имат желание да се върнат, особено, ако това ще им помогне да придобият професия. Изследването на “Витоша рисърч“ препоръчва да се изгради единна система за оценка на риска от отпадане и да се разшири обхвата на мерките за превенции. Министерство на образованието остро ще постави въпроса при обсъждането на бюджет 2008 за въвеждането на безплатни учебници до 7-ми клас, изтъкна министър Даниел Вълчев.