Според този анекс самолетите, конструирани по определени условия - бивши военни, пригодени за гражданската авиация, или исторически самолети, могат да продължат да съществуват в съответните национални регистри, но не се считат за европейски въздухоплавателни средства и не могат да бъдат използвани от авиационни оператори като транспортни самолети. Това съобщи днес директорът на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" /ГВА/ Захари Алексиев. Тези самолети не могат да получават съответните облаги и преференции като европейски превозвачи, но могат да изпълняват полети у нас и до трети страни, и срокът за това зависи от преценката на националните авиационни власти дали те отговарят на нормите за безопасност, допълни Алексиев. В ГВА очакват да получат списък от ЕС за самолетите към Анекс 12, но дори този списък да не дойде, нямаме притеснения, каза шефът на ГВА. По думите му самолетът "Ан-12" е класически пример за самолет по този анекс и включването към него е дифинитивно. Алексиев подчерта, че проблемът с непокритите изисквания за типов сертификат не е само "български", а съществува в много европейски страни. Другите два самолета - руско производство -"Ан-24" и "Ан-26", които са общо девет в българския авиофлот, имат възможност да получат типов сертификат, но с едногодишна отсрочка. За това време те ще могат да бъдат приведени към изискванията на Европейската асоциация за авиационна сигурност /EASA/ за летателна годност и ще бъдат включени в европейския регистър на въздухоплавателните средства, обясни Алексиев. Той подчерта, че стремежът на ГВА е да няма самолети, които да останат извън регистъра. За възстановяването на правата на петте български карго-превозвача - "Ер София", "Брайт авиейшън", "Хелиос Ер", "Скорпион Ер" и "Вега Ер", се очаква проверка на EASA в края на април и в началото на май, каза Захари Алексиев. Според него и за карго-авиокомпаниите е добре да покрият критериите за придобиване на сертификат от Международната асоциация за въздушен транспорт /IATA/, тъй като това би им дало много добри икономически перспективи.