Това съобщи на пресконференция в Русе депутатът от Европейския парламент Николай Младенов, цитиран от БТА. Реакцията на Европейската комисия за възможното нарушение в текстовете за държавна помощ и гаранции се очаква през следващата седмица.
Скандалът е, че Европейската комисия не е запозната с предоговорените условия по концесията, а в договорните текстове има различни схеми за държавна помощ и гаранции към концесионера, които трябва да бъдат одобрени в Брюксел, каза Младенов.
По неговите думи е недопустимо българската държава да поема задължения да изплати вместо концесионера около 400 милиона евро задължения по банковия му кредит с лихва около 12%, при положение, че България може сама да довърши магистралата чрез заем от Европейската инвестиционна банка с лихва около 3,5-4%. Не е ясно на основата на какви данни са определени 13 000 коли на ден, приминаващи по магистралата, под чиято бройка българската държава трябва да плаща компенсации на португалския консорциум, допълни евродепутатът.
Младенов е сезирал Европейската комисия за незаконността на дадената концесия чрез пет въпроса. Eвродепутатът пита може ли Европейската комисия да настоява помощта към консорциума "Тракия" да бъде върната на България. Той обвини министър-председателя Сергей Станишев, че заблуждава българското общество, че европейската статистическа служба е запозната с новите условия в договора за концесията при положение, че при такива случаи информацията за държавната помощ трябва да е внесена в европейската генерална дирекция "Транспорт".
"Промененият договор за магистрала “Тракия” отговаря на европейските стандарти за концесия. Това е становището на “Евростат” по отношение на ревизирания договор за магистралата", съобщи в началото на месеца в Стара Загора премиерът Сергей Станишев, когато откри нови почти 24 километра от магистралата в участъка Чирпан - Стара Загора.