Това припомни в София, Пиърс Донахю - един от посланиците на реформата, която Европейската комисия предлага в този сектор. Според пратеника на Еврокомисията, сред основните проблеми са забавянето на единния номер 112 за спешна помощ, функционирането на КРС и липсата на преносимост на мобилните номера (възможността да запазваме номера си при смяна на мобилния оператор). Запознати прогнозират, че вероятните глоби могат да надхвърлят 10 хиляди евро на ден, предаде бТВ. "В Договора за присъединяване е записано, че България може да отлага въвеждането на т. нар. преносимост на номера до 2009 година. Според вътрешното ви законодателство обаче, това трябваше да е факт още в началото на тази година. Ние очакваме България да спазва собствените си закони", коментирап Пиърс Донахю, цитиран от бТВ.
Десет месеца след определения законов срок потребителите все още не могат да ползват един номер при различните оператори. И регулаторът и мобилните оператори обаче са убедени, че до санкции няма да се стигне, а българските потребители ще се възползват от това удобство най-късно през март. "Към момента техническата част от огромната техническа подготовка е извършена, мобилните оператори са направили необходимите инвестиции. Нека потребителите и гражданите на България бъдат спокойни такива санкции няма да има", коментира Николай Кичев от М-Tел. Процедурата по преносимостта на номера е скъпа и сложна. "Мобилтел" е инвестирал 6 млн. евро, "Глобул" – 1,5 милиона, а "Вивател" - около 1 милион и 200 хиляди, сочат данни на регулатора.
Пиърс О`Донахю представи в София пакета от реформи в далекосъобщенията, предложен от Европейската комисия. Целта е да се създаде единен европейски пазар в телекомуникациите, който ще обхване 500 милиона потребители. Желанието на Комисията е с реформата да се даде възможност на европейските граждани, без значение къде живеят или пътуват в Евросъюза, да се възползват от по-добри и евтини далекосъобщителни услуги, независимо дали използват мобилни телефони, бързи широколентови интернет връзки или кабелна телевизия, подчерта О` Донахю. Реформите ще се объсъждат в продължение на година, година и половина. Едно от най-важните предложения е свързано с прозрачността на договорите и цените. "Сега потребителите на моблини телефони трудно се ориентират в договорите и не знаят кога точно действат различните тарифи – уикенд, нощни и отстъпки. Ще задължим операторите да им представят ясна и точна информация в писмена форма при подписването на договора", коментира Пиърс О`Донахю.