На косъм от смъртта се размина вторият механик Николай Димитров, съобщиха от Министерството на транспорта. Открити бяха телата на други двама моряци, единият от които е главният механик Георги Желев. 10 души от екипажа са български граждани, а лоцманът е украинец. Корабът е пътувал от Бердянск, Украйна, към Бургас и е потънал на 22 мили северно от нос Хорни в Азовско море, съобщи Николай Апостолов, директор на Морска администрация, цитиран от БГНЕС.
Сигналът за бедствие е получен в 2,15 часа от капитана на "Ванеса" Мирослав Димитров (43 г.), който е казал, че моряците напускат кораба. Установено е, че те са били на два надуваеми плота в специални топлоизолационни костюми. На кораба е имало 14 такива специални костюма. Веднага по сателита в 2,15 часа е дадено съобщение за бедствие като спасителни екипи от Новоросийск са тръгнали с влекач, а на зазоряване излетели и хеликоптери. По това време вятърът в Азовско море е бил 25 м/сек., а вълнението 5-6 бала. Корабът е потънал в 7,30 сутринта.
На помощ на товарния кораб се притекли няколко руски и украински кораба. В зоната на инцидента е имало силен вятър – 18-22 метра в секунда при височината на вълните от 3 метра, което е затруднило спасителната операция.
Сутринта бе спасен премръзналият втори механик Николай Димитров. Спасителният кораб "Меркурий" го откара за лечение в Порт Кавказ. Открити бяха телата на двама български моряци, които са загинали. Единият е главният механик Георги Желев, разпознат от Николай Димитров. Руските медии дават противоречива информация колко са загинали и колко са открити живи. Следобед бе забелязан спасителен сал с четирима моряци. Спътникова навигационна система следи сигналите, подавани от сала. Към него пътува руският кораб “Нептуний”.
Ще има разследване от българска страна, каза министърът на транспорта Петър Мутафчиев. В момента се работи по няколко версии, но те все още са предположения. Министерството не изключва и възможността причината да е пренатоварване на кораба. Тонажът на кораба е 1853 тона и нето 1126 тона. Той е бил натоварен с 2000 тона метални плоскости.
„Ванеса” е собственост на „Стела Мар” ЕАД, а оператор на кораба е „Борд Марин” ООД със собственик Дойчин Дойчев. Отговорността за безопасността е на оператора. "Ванеса" е регистриран в българския морски търговски регистър, но все още не е изяснено дали е регистриран според Парижкия морски меморандум. Корабът е бил изцяло пригоден за пътуване по море.
Повечето от моряците от екипажа на “Ванеса” в Керченския залив са от Бургас, обясни директорът на Морска администрация Николай Апостолов, цитиран от "Фокус". Старши помощник е Петко Савов Мочев (54 г.), Георги Петров Димитров (62 г.) е вахтен помощник, Георги Стоянов Желев (65 г.) – главен механик, Николай Димитров Димитров – вахтен механик, Иван Данчев Христов - вахтен механик, Тончо Димитров Бакалов – рулеви, Димитър Христов Чепишев – рулеви, Горан Дойнов Тодоров – боцман, Димо Евтимов Димов – моряк.
Служители в офиса на "Борд Марин" в Бургас отказваха преди обед информация на близки на моряците от потъналия кораб. За повече сведения роднините бяха препращани към "Морска администрация"-Бургас.
Нямаме никакви правомощия да действаме в чужди териториални води, каза по-късно Андон Костадинов, отговарящ за сигурността в „Борд Марин”, цитиран от "Фокус". Още снощи от фирмата поискали към мястото на инцидента с потъналия кораб да тръгнат хеликоптери, но това е станало чак на сутринта. Според Костадинов, капитанът е действал правилно и излъчил своевременно сигнала за бедствие. Той допълни, че корабът е имал разрешение за отплаване, което по принцип се дава от пристанището, от където се отплава.
В Бургас бе създаден координационен център, чрез който постъпва информацията от руската гранична полиция у нас. На телефон 056/875-777 до края на работния ден роднини и близки на членовете на екипажа могат да получат информация. Номерът на администрацията на Краснодарския край е 8-007 86148-524-63, а в Порт Кавказ горещата линия е 007 8-86148-522-54. Кметът на Бургас Димитър Николов отменя празничните ритуали на Йордановден, заради трагедията с бургаските моряци. Веднага след като бъдат потвърдени имената на загиналите в общината ще бъде обявен ден на траур.
"Борд Марин" преди години е била оператор на друг български плавателен съд „Елена”, на който моряк се опита да вземе екипажа за заложници, съобщи Дарик. "Борд Марин" е бил представител на американската фирма “Трансатлантик фрейтърс инк". Преди близо 4 години морякът Петър Попов уби моряк и рани трима други на борда на „Елена”. Тогава се появиха информации, че „Елена” е превозвал контрабандни цигари.
Вижте кораба и роднини на моряците