Министерството на транспорта публикува окончателния доклад на комисията, разследваща какво се е случило със самолета на държавния глава, изпълняващ полет по маршрута от Азорските острови към Бермуда, съобщава “24 часа”.
В заключителната точка 4 от доклада пише: “Основна причина за възникването на сериозния инцидент е намаляване на свръхналягането в газовата камера на ориентира на носовата стойка до 0 kg/cm2 поради нарушени процедури при зареждане или възникнали неизправности по зарядния щуцер по време на зареждането при базовото обслужване в ОАО ВАРЗ-400.”
Енигматичната абревиатура с номер 400 всъщност е названието на авиоремонтното предприятие в Русия, където българският държавен самолет е бил на последно техническо обслужване през ноември 2007 г. Тоест съвсем малко преди Първанов да тръгне с него към Мексико. Комисията е достигнала до извода, че инцидентът се дължи на това, че е нямало изобщо газ (азот) в амортисьора, който връща предния колесник в неутрално положение след излитане.
В доклада е обяснено, че ориентирът на носовата стойка е разположен горе в ляво в нишата на стойката и достъпът до него е ограничен, което често затруднява работите около неговото зареждане и проверката на налягането в газовата камера. Често имало опасност и от недозареждане и дори от изпускане на налягането от камерата при сваляне на зарядното устройство.
В документите от ремонта в Москва е намерен обаче текст със следното съдържание: “Проверете в ориентира на носовата стойка: зареждането с уплътнителна смазка и зареждането с работен газ (азот).”
На механиците очевидно е било разпоредено да го направят. След което е трябвало да пломбират щуцерите. Пломби има и те са свалени в присъствие на хора от разследващата комисия. Проблемът е обаче, че в камерата е нямало газ и все още не е ясно кой и защо е забравил да го сложи, коментират експерти пред изданието.