Експeрт: Български пилоти няма, авиокомпаниите ни наемат чужденци

Държавата не плаща обучението на такива кадри, от 10 години няма обявена държавна поръчка за тях, казва Светослав Станулов

Обратно в новината

Коментари - Експeрт: Български пилоти няма, авиокомпаниите ни наемат чужденци | Днес.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

През 1993 г. В Долна Митрополия ни казаха, че Авиация в България няма да се развива. Заповед от Москва

Пилоти не се обучават, а държавата дотира специалности, от които пазарът е залят и няма необходимост....

Пилоти нямаме, нямаме войска, нямаме качествено медицинско обслужване, абе голямо нямане имаме, ха,ха

Светослав Станулов излагаш се! На някои от нас ни е ясно, че организацията която уж ръководиш вече толкова години защитава интересите не на българските авиокомпании, а на Вилхелм Краус - приватизирал навремето Института по въздушен транспорт и дал ти го на аренда за управление. Не знам какво си научил от авиационното си образование, но наясно ли си, че преди да се стане пилот всеки кандидат е необходимо да мине изключително прецизни медицински прегледи за да се установи дали е "годен" за пилот. Навремето в държавата имаше авиационни клубове, които пресяваха желаещите момчета по здравословно състояние още преди постъпването им в казармата. След това, ако наистина си авиационен специалист би трябвало да си наясно, че поне веднъж в годината всеки пилот минава задължително отново на такива обстойни медицински прегледи. Кой ще хвърли 50 хил. евро за подготовка и след това да го обявят за негоден. При тази ситуация са много трудни и кредити и застраховки. Авиокомпаниите са длъжни да се грижат за кадрите си, за тяхното здраве и нормален живот, а не държавата, както това беше навремето. Затова военната и гажданската авиация днес би трябвало да работят в синхрон не като сега да има две авиолекарски комисии една военна и една цивилна. Навремето, ако си забравил БГА БАЛКАН бе най-голямото военно поделение в страната с 13500 служители над 500 граждански летателни средства и над 1000 селскостопански. Тогава се подготвяха по над 150 пилоти годишно при общ брой около 2500 - 3000 пилоти общо. Така, че престанете да налагате необосновани и неправилни становища и мнения!

това с медицинския контрол е голям настоящ проблем за който не се говори. на практика нямаме медицинско годни пилоти на изтребители. защото пилотите на изтребители задължително минават 1 път годишно барокамера и центрофуга. а такива вече няма в БГ. преди имаше барокамера а центрофуга минаваха в СССР. тия които са се подписали, че пилотите ни на изтребители са годни без тези изследвания са престъпници.

за мен е положително, че вече има и жени пилоти и то командири на полет.

Ами не плаща държавата защото като вземат всички китапи ходят да работят по други държави.

Българи пилотират самолетите на Сингапур,Обединените Арабски Емирства ,Катар и т.н., с една дума работят за сериозни пари ...

Също така Турция, Ю. Корея, Бахрейн, Китай, Саудитска Арабия, Казахстан. Има и още...

ВСЕКИ САМ СЕ ГРИЖИ ЗА БИЗНЕСА СИ.ЗАЩО ДЪРЖАВАТА ОТ МОИТЕ ДАНЪЦИ ДА ВИ ПОДГОТВЯ ПИЛОТИ И НОСИ РИСКОВЕ.БИЗНЕС БРАТ ПЛАЩАШ ОСИГУРЯВАШ.ПРОБЛЕМА СИ Е ВАШ.ИНАЧЕ ФАЛИТ ИДВАТ ДРУГИ.

мда, по-добре държавата да плаща за "Социология" , "Философия", "Политология" и други полезни специалности.. много си умен, браво!

Трудно е да се мотивира държавата да произвежда пилоти за гражданската авиация, при положение, че държавна авиокомпания няма. Последните няколко випуска от Ту-София отидоха в частни компании, поради липса на държавна такава. Същевременно българските пилоти отиват да работят в чужбина, заради несравнимо по-добрите условия на труд (не само заплащане). Чужденците, които идват у нас да летят, в огромната си част, са по схемата "плащам за да летя". Това са хора, които си плащат за да натрупат летателни часове на съответния тип, след което си намират по-добра работа. За българските (и доста европейски) компании, това е добре дошло, защото вместо да плащат заплати на тези хора, те получават пари от тях. Като цяло алчността сред компаниите в гражданската авиация достигна грандиозни размери в последните 10-тина години. Единственият изход от тази низходяща спирала, според мен, е чрез натиск от обществото.

Защо да объчаваме пилоти от джоба на данъкоплатеца след като авиокомпаниите които ги ползват са частни, а обучението е скъпо? Може да се прави но само ако държавата печели от самото обучение! Подобен е проблема с лекарите но от обратната страна. Обучават се от джоба ни но друг ги ползва след това защото напускат БГ и отиват другаде.

слух за частна фирма, която е обучавала пилоти, била добре, докато не й поискали 70% от печалбата. Фалирала. Ама може да е само слух. В България няма корупция.

Po skoro rabotjat sa drugi Aviokompanii tova e istinata.

Защо държавата да плаща? Да платят тези, които си купиха държавата за 5ст, за да знаят колко струва обучението на един пилот или ако не искат, да вземат Цвъки и Ненчев, те вече летяха.

ХАХАХА какво е това заглавие ? Кои са тези български авиокомпании ?Аз само за една се сещам.Само нашите "бизнесмени" реват ,че нямало кадри.Пазара е отворен , може да наемете някъде от Европа....

се докарахме, а едно време БЪЛГАРСКИ ПИЛОТ=КЛАСА

Още един от динозаврите създали проблемите в българската авиация, включително и кадровите. Такива сте, едни и същи във всички браншове, в цялата държава. Част сте от проблема, не от решението.

ВНВВУ - висше, народно, ВОЕННО, въздушно, училище. Там, на летището в гр. Долна Митрополия, ежегодно се дипломираха по 40-50 летци (10-15 за гражданската авиация) и 150-200 инженери. Част от военните летци след време също отиваха в гражданската авиация. В момента от авиационния ФАКУЛТЕТ излизат 8-10 летци годишно (само военни) и 20-30 инженери. Днес Граждански пилоти се обучават в МАЛКИ ЧАСТНИ обучаващи организации (4-5 търговски дружества), които общо подготвят 10-12 летци, от които малка част (4-6 летеца) продължават като професионални пилоти. НАЙ-ВАЖНОТО: ПРОИЗВОДИТЕЛНОСТТА НА ТРУДА !!! Начинаещите професионални пилоти имат ПРОИЗВОДИТЕЛНОСТ на труда около 120-150 хиляди Евро годишно (от тях 15-20 хил. Евро са за заплата). При ОПИТНИТЕ пилоти производителността е над 250 хил. Евро годишно (от тях над 100 хил. за заплати). За сравнение средната производителност на труда на начинаещ икономист е около 14-16 хил. Евро годишно (от тях 4-5 хил. Евро са за заплата). При ОПИТНИТЕ икономисти производителността е около 50 хил. Евро годишно (от тях около 16 хил. за заплати). В България се СУБСИДИРА обучението на икономисти и ежегодно се дипломират ХИЛЯДИ икономисти!!! А сега моля Ви се Братя Икономисти, сметнете как ще се промени Произведения БВП, ако вместо 1500 икономиста (за които няма работни места) се Обучат 500 пилота и 1000 инженера (за които има Гарантирани работни места - в България или в чужбина). Успех в сметките!!!

Забравих да отбележа: Опитните икономисти (най-често това са ЕкспертСчетоводители) са с 3 /три/, повтарям 3 /три/ пъти ПО-МАЛКА производителност на труда от начинаещия пилот. Авиационните Инженери имат производителност на труда (респективно заплати) около 3-4 пъти по-ниски от летците, но разликата между начинаещия и опитния инженер относително е малка (20-30%).

И още нещо МНОГО важно: Румен (военен пилот) взе, че стана Президент. Успех Румене!

Да,ама ...не разбира от ...жени ....

Еми заради умело насочване на кадрите умишлено безхаберие всичко е на този хал. И аз самия съм икономист работя слава богу като бензинаджия дето се иска основно образование. Тези неща се приказваха от малко хора разбира се още преди петнайсетина години, но никой умишлено не взе мерки. Лошото е, че сега повече тепърва ще се говори, темата ще се политизира, но пак никой няма да вземе мерки щото реформи в образованието ще струват милиарди и ще го отхвърлят като популизъм и така, така. След време в учебниците по история ще загатват че имало едно митологично племе българи, но ще е спорно.

Че защо да вземат мерки? Всички доморасли наши политици от всякаква боица още с първата си стъпка в политиката усвояват най-важното - малограмотен народ лесно се манипулира, на народ, който е зает да мисли как от 20 пари да направи 30, че да има и за хлебец, и за мляко, че и за бирниците да остане, не му е до това, че го управляват дебеловрати тесночели мутри.

Да ама остава да ни кажеш каква е вредата за държавата от опитните икономисти, специалисти в укриването на данъци и и ДДС. Излиза, че вредата производителността на труда на опитните икономисти е отрицатела.

Като цяло сте прав! Но обяснете ми по какви критерии определяте производителността на труда на млад и на опитен пилот? При положение, че и двамата пилотират един тип самолет, правят еднакви часове месечен нальот и не са инструктори. Според мен, при тези условия и двамата "генерират" на авиокомпанията еднакви приходи.

Хубаво повдигнаха въпроса пилотите - истината е, че абсолютно навсякъде където се изискват доста усилия било то в учене или в опит кадърни хора НЯМА. Има недостиг на лекари, учители, инженери, пилоти, мед. сестри, има и на "обикновени" професии - стругари, водопроводчици, шофьори и т.н....просто защото изкласи едно цяло поколение, на което нито му се учи, нито му се работи! От къде да дойдат кадърните кадри? Само не знам и последните динозаври в Университетите като се пенсионират, а това ще стане съвсем скоро, какво точно ще стане с висшето образование.

Така ще продължава, докато се принизява човекът с образование и се дава път на всякакви калинки. А що се отнася до авиацията ни, честно казано, не знам как все още изобщо я имаме. От години е известно, че дори военните пилоти нямат достатъчно часове нальот, в пъти по-малко е от този на колегите им в НАТО.

Нане, вярвай ми! В този бранш все още има много, много кадърни хора. И в авиокомпаниите и по летищата и в инспектората.

Бах мамаааму. Аз пък се чудя какви са тези чужденци с български имена във WIZZ. Малко плащате пичове и искате с трици маймуни да ловите. Заетова нашите пилоти бегат по чужди компании, а вие немате пилоти. Изравнете заплатите на пилотите, които искате да наемете с тези на западните и ще имате излишък от пилоти и ще можете да избирате дори. Ама българските компании искат пилотите да им работят за заплати на чистачка в някое от министерствата на Боку. Както между другото е и с целия бг-бизнес. Искат 200% печалби, че и работниците да им плащат за това, че са на работа. Така не става, всичко има, но вие искате само вие да живеете, а на останалите да вземе и въздуха. Затова нема да има. Скоро и китайци и индиици нема да можете да "внесете".

Потвърждавам! Лично познавам пилот, който работи няколко години за България Еър, но постоянно имаше проблеми със заплатата, отпуските, свръх тежък график на работа и криви шефове. Блъска, търпя, но накрая не издържа, тегли им една майна, плати си и неустойка при напускането(!) пък си събра багажа и отиде във Wizz. Там вече е първи пилот и сега не иска и да си спомня за българските линии. Положението в авиацията е като всичко друго у нас - КОЧИНА! Затова и няма да има кадри и ще се сриват нещата..

Ужас, просто... "Български пилоти няма, авиокомпаниите ни наемат чужденци", четем в заглавието с големите букви, а малко по-надолу се оказва, че те (българските пилоти) са "само" 90%... Това НЯМАНЕ ЛИ Е, г-да журналисти? Щото според мен си е баш имане... или е по-важно да пуснем едно кликбайт заглавие, да ловим тъпи клиенти-шарани, а на фактите, майната им... После, дали можете да ми преведете думата "кризис"? Това не е на български, и на английски не е, там "crisis" звучи като "крайзис"... Все по-жълто и негрАмотно става това издание...

Сега разбираш ли, че освен пилоти няма и грамотни журналисти ???? Пълни селяци!!;))

-Български пилоти не подготвяме. Наемаме сърби, словаци, хървати словенци, т.е. европейски кадри...??? Но имаме асоциации, висши учебни заведения? Нямаме само български пилоти... С една дума, хубава работа, но, българска работа...

А през това време Етиопската авиокомпания превзе почти всички дестинации в Африка.По зле сме и от Етиопия.

Сестри, доктори, стругари, техници. Само Економисти, баБкерки и Айдукати колкото искаш...

Ето до къде я докарахме!Вместо да сме в прогрес, ние вървим към регрес,а уж живеем в нов век и сме в демокрация?!През социализма,дори имахме космонавт,сега и пилоти нямаме, а за войската да не говорим...............

И това е само началота.След 20 години продавачки и ватмани няма да има.

Минавайте на автопилот. И една стюардеса може да му сипва кафе върху платките, като се бъгне. Така и така, ако в съвременен самолет компа се бъгне, пилота е безпомощен.....

Пари, пари не искат да дават българските авиопревозвачи - иначе пилоти има. А и самите те посрещаха с въпроса "Кой те праща?" само преди 15 години. Сега на далновидни и визионери ли ще си играят или на поредни жертви на държавата.

Станулов не е в твоето време бе измамник, то мина. В коя държава се плаща от нея за частен бизнес бе глупак. Понеже комунистите ти дадоха да приватизираш и направиш учебен център искаш сега още пари от държавата. Не се ли наяде бе измамник

ЗА КАКВО СА НИ ПИЛОТИ,ИНЖЕНЕРИ ,ЕЛЕТРОТЕХНИЦИ И МЕХАНИЦИ,ВАЖНОТО Е ЧЕ НАПЪЛНИХМЕ ДЪРЖАВАТА С ПСИХОЛОЗИ,ПСИХОТЕРАПЕВТИ,ФИЛОСОФИ И ПРАВОЗАЩИТНИЦИ! УТРЕ НЯКОЙ НПО СОФИЙСКИ ЖЕНДЪР СЛЕД КАТО СЕ НАПУШИ С 2- 3 ДЖОЙНТА ЩЕ ОРЕВЕ БЪЛГАРИЯ В НОВА И БТВ ,ЧЕ ПИЛОТА ДОКАТО КАРА САМОЛЕТА ОСЪЩЕСТВЯВА НЕДОПУСТИМО ДОМАШНО НАСИЛИЕ ВЪРХУ НЕГО И БЕНАТОВА И ЦЪНЦАРОВА ЩЕ ХОДЯТ ДА ГО РАЗСЛЕДВАТ!

Бе пълни глупости, нямало желаещи.. Желаещи има, просто 'едно време' тази работа беше резервирана за синовете на разни чичаци от БКП и разни други величия, бащи военни пилоти, дядовци активни борци против фашизма и т.н. Тези хора в момента са вече на години, а нови кадри няма поради липса на обучение. Отделно самото обучение е 100 000 лева поне, отделно младите анаболни чалгари не стават за нищо, тези които стават са по чужбина, тук нямат бъдеще и учат и преподават в чужбина, а за обучение и работа в РВД /примерно/ изискванията са до 28 години..

И аз исках да ставам пилот, ама на 40 хилки в евро и цък, имам 150 лева след като платих сметките, трябва да изкарам три седмици с тях. Политиката е такава ,че освен полицай или даскал евентуално много хоризонти няма. Тези неща още гимназията трябва да се подхващат, да се даде хъс на бъдещият кадър та да се разкрие потенциала му. За лекар ли ще става, за пилот или инженер. По наще училища няма даже басейни камо ли някаква друга полезна материална база. Бичат всякаква объркваща информация -половината безполезна в главите и 99 процента от дечурлигата предпочитат да забият нос в телефона, после от пръщящ интелект две приказки на кръст не могат да съставят. С умело финансиране, желание и кадърност можеже да се постигне нещо в тази насока, но уви в ерата на евродеградацията място за просперитет няма. Та на каквото си постелиш на това лягаш. Ще станем по зле и от Индия, кастата на богатите ще финансира в обучение поколението си, другите ще стоят на мин. заплата ще се чудят с каква странична работа и търговийка да се хванат, а бизнеса и държавата ще реват, че няма кадри.

В БГ скоро ще останат само политици и бизнесмени .

Защо няма пилоти в България? Защото курса за пилоти тук струва баснословна сума, която никой нормален човек няма как да даде, просто защото я няма. Един мой познат преди 13 години искаше да стане тук граждански пилот, но поради гореспоменатата причина -липсата на пари не можеше да изкара курса. Затова отиде в Албания и започна да работи за тяхната авиолиния, която държаха араби мафиоти (не знам дали все още те я държат), но там изкара курса БЕЗ ПАРИ, летеше на нови самолети, а не като тук, плащаха му много добра заплата, а не като тук и всички пилоти на компанията, които не бяха от Тирана живееха в хотела на същите араби мафиоти, където не плащаха нищо, защото беше като осигурено жилище от фирмата. Така за жилище и сметки не плащаше нищо, всичко му беше винаги чисто и подредено там и доста пари спестени. Между другото и у нас една голяма част от нашия превозвач - Бълария Еър е собственост на мафиотската групировка ТИМ, а другият съсобственик в превозвача е БЪЛГАРСКАТА ДЪРЖАВА! Всъщност Бълария Еър е бившата БГА БАЛКАН /за по-младите държавния превозвач от комунистическо време/. И после как да не се говори, че дъравата и престъпността у нас не са се сраснали!

Сумата е над 60 000, а реално и доста повече-и тези пари се осигуряват с кредит. После тези пари ги връщаш от заплатата-за няколко години. Никой не ти е длъжен да ти даде тези пари за да учиш, нито държавата да си плаща обучението. Сам теглиш кредит, образоваш се, и от заплатата си връщаш кредита. Шофьор на ТИР също за да получи категорията сам си плаща образованието. ТаксидЖия сам си плаща категорията. Пилотът си е един таксиджия-дали ще возиш пътници на земята или във въздуха-къде е разликата, освен ,че рискът на земята за един таксиджия е по-голям-и риск от ПТП-та, и риск пътник да не те нападне, и досег с корупционни организации-като ДАИ, КАТ и тн!

goose

Всъщност в момента CPL в България излиза около 36000 евро, но никой не наема пилоти с такъв. ATPL е минимума, който струва 75000 евро. След това идва type rathing за съответния самолет, който също не е ефтин. Реално за да седнеш на дясната седалка на пътнически самолет необходимия минимум като сума е около 200000 лева и трае от 3 до 8 години - няма банка, която да ти отпусне такъв заем срещу евентуални бъдещи приходи без никакъв залог.

Разходите за CPL и ATPL трябва да се приемат за инвестиция. Пилоти се търсят и за няколко години тези пари се избиват, защо трябва данъкоплатеца да плаща за обучението на някой, който веднага след като завърши стартира с 5000лв заплата минимум в БГ авиокомпания компания. Да не говорим, че има фирми които поемат обучението, срещу договор за минимум години, през които пилотът ще работи във фирмата.

То за това по твоята логика никой никому не е длъжен се навъдиха една камара пруфисионални шифиори, дето лошо карат, с писането и говоренето на български имат проблем ама нали на бизнеса му трябват шофьори на кого му дреме. От всяка свирка дърво не става. Трябва кадърна програма на национално ниво за селекция на кадрите. Беден си но небето те зове имаш талант, системата от даскало още трябва да те натика там дори да е насила.

Да не съм луд да летя за ганьовски авиолинии които ме третират като каруцар; Емирствата, Катар и др. предлагат отлични условия, нови самолети и добри заплати.

goose

Държавни авиолинии няма, от какъв зор държавата да плаща за обучение на пилоти за частни субекти? Авиокомпаниите като искат пилоти - да се бръкнат и да финансират обучението, не само да чакат някой друг да им ги създаде ... п.с. Имам приятели пилоти, които финансираха обучението си със заеми, познайте някой от тях дали работи за българска авиокомпания, със заплащането там никога няма да си изплатят заемите ...

В държавата има дефицит на всякакви професии, липсата на пилоти е най-малкия проблем. Не достигат лекари, в цели области няма уролози, травматолози, няма сестри, дори нискоквалифицирани санитари-няма, не достигат учители, няма дори работници за фабриките, не достигат шлросери, няма дори асансьорни техници, няма шофьори, не достигат ватмани, няма кадри за туризма, няма кадри за селското стопанство. виж-станахме държава номер 1 в европа по брой на прокурори и милиционери-ако народът тръгне да протестира и недоволства, държавата се е подготвила. Следващия път, ако имате нужда да си лекувате камъка в бъбрека-поради липса на уролози се обърнете към някой полицай да ви лекува(то така или иначе в РПУ-тата лекуват камъни в бъбреците и то не по клинична пътека, и то безплатно..)

винаги съм спокоен когато пътувам с български пилот , само веднъж съм се прекръстил при кацане и пилота бе с англосаксонско име , все едно приземяваше каруца .

Аз пък летя по два-три пъти на месец с пилоти с англосаксонски имена, как от години веднъж не стана проблем? На БГ самолет не бих се качил никога. И то не заради полота а заради поддръжката, която е през пръсти като всичко в БГ.

Вземи пък се качи и ще видиш, че нивото е дори по-добро от средно европейското. Летял съм на всички европейски авиолинии и също съм с много добро впечатление от българските пилоти.

Скоро такова ще е положението при локомотивните машинисти ! Тези които завършват железопътния институт/ ако все още го има/ не искат да пътуват като машинисти , малко са ентусиастите и мечтателите за тази професия !

Нямало кадри? Ами да сте обучавали. Кой ви караше да прогоните българите и да унищожите поминъка им. Сега духайте супата!

Това е професия, при която няма "обезпечаване". сам си плащаш образованието-теглиш кредит-поне 60 000 и повече евро, изкарваш платен курс, и после от заплатите си връщаш кредита. така както, ако искаш да си шофьор на ТИР-сам си плащаш обучението! Който иска да работи-първо инвестира в обучението си!

Тъй де, и е логично да си потърсиш възможно най-добро заплащане след това. Явно това не става в бг-фирмата и за това е целият вой.

jedimonster@abv.bg

То всичко много хубаво звучи по "американски" ама заплатата е понякога по малка и от на тираджията!!! Това е проблема за това и пилотите предпочитат в Африка а не в Европа и САЩ!

Пилоти има, ама при тия пари, предпочитат да работят в Африка. Що се отнася до кадрите, още помня мухлясалия шеф на "въздушен транспорт" в ТУ, за когото беше много по-важно да се надува и да обяснява колко е велик, отколкото да падне до там, че да отговори на няколко елементарни въпроса на кандидат-студенти. Не знам дали още е там, но при подобни преподавателски кадри, студентите ще завършват и работят ВЪПРЕКИ, а не благодарение на обучението.

Гражданската ни авиация се "захранваше" само с пенсионери (~40 годишни) от военната авиация. Естествено, че такива кадри са били високо надеждни и съответно БГА Балкан беше на световно ниво по надеждност на полетите. После се нароиха частни фирми, на които пак им дойдоха дюшеш опитните пилоти. Но сега военна авиация има само на хартия... кранчето с обучените и изпитани авиатори пресъхна...

Мда, най-добрата новина беше да чуя български пилот в самолета...Ся само с някакви курсове на тренажор е ясно, че пилот няма да стане.

Да назначават Тикви. Сега при ЕНП-ГЕРБ има бол Тикви.

Предпочитам да летя и винаги съм вярвал на българските пилоти, защото са добри. Но след като за 30 години успяхме да сринем държавата си, какво очакваме от въздухоплаването? Къде сме наравно с напредналите страни, че и там да сме? У нас има пари само за заплатите на политиците. За друго няма.

В предаването на АлександърБогоявленски бяха показани дори жени пилоти. Разказваше за младото поколение, а сега виж ти нещо пилоти нямало... Кой кога лъга, че не разбирам?

Бананова държава!

Съгласен съм но,Само дето банановите държави си имат пилоти.