Как замениха шедьовъра на чешки архитект с новата Централна гара в София
При откриването на новата сграда преди 45 г. над столицата се излива пороен дъжд, който ръководителите на железниците приели като знак за късмет
Обратно в новинатаКоментари - Как замениха шедьовъра на чешки архитект с новата Централна гара в София | Днес.dir.bg
17-11-2017
20-11-2018
Коментари
Улеснения и привилегии за регистрирани потребители:
Архитект (нерегистриран)
Как замениха шедьовъра на чешки архитект с новата Централна гара в София? Шегувате ли се! Старата сграда е имала красиви декоративни елементи и нищо повече - не се е справяла с функциите си и не е било целесъобразно да се разширява или модернизира... Архитектурен шедьовър е сградата построена по проекта на архитект Милко Бечев, който е прекрасен архитект... Естественно сградата на Бечев е отразявала тенденциите на времето в което е построена...
vlady (нерегистриран)
Истината е, че старата гара определено не се е справяла с пътникопотоците и не е имало реална възможност за разширение. Определено е била нужна нова гара с по-висока пропускателна способност.
Платен Соросоид (нерегистриран)
Където стъпи комунитически крак само грозота и сивота . Колко трябва да си тъп да разрушиш сграда паметник на културата , за да вдигнеш това бетонно грозилище
toni (нерегистриран)
Гарата Kings Cross /St Pancras в Лондон е построена преди Софиййската, който се интересува може да провери кога точно. През втората световна част от нея е била разрушена по време на блица. Сега гарата функционира като е ,модернизирана многократно и разширявана, но запазила автентичния си облик,от нея тръгват Юростар влаковете до континента. През периода 2008-2012 г. Хвърлиха до колкото си спомням около £500 000 000 за обновяването и. Самите влакове макар и не като японските , са модерни и бързи но линиите им преминават по мостове и тунели строени по времето на кралица Виктория.
ПИПО
Това което построи бай ви Тошо, за 30 години демокрация не могат да го ремонтират само. Да не говорим за нещо ново
Платен Соросоид (нерегистриран)
най-вече магистралите , метрото , Дунав мост 2 , околовръстното на София
така така (нерегистриран)
През следващите 40 години сградата функционира без да бъде ремонтирана --- Соросоиди, ето това изречение описва напълно качеството на социалистическото строителство. И в момента се движим по пътища с останал асфалт от бай Тошо, докато нагистралие на ГЕРБ някои ги ремонтират три пъти за 5 години. Относно дизайна - въпрос на вкус. Гарата е функционална, дизайна ее индустриален, модерен за времето си. Внушенията за чесшкия шедьовър не вървят - неговото творение няма как да поеме пътниците на 10+ перона, и подобен тип сграда не може да се надстрои и разшири.
Анони (нерегистриран)
Както казваше дядо ми, Бог да го прости: "Когато пристигнах за първи път в София (малко преди 1940 г.), гарата беше просто една грозна тоалетна!". Било е пълна разруха, още преди да дойдат комунистите, трябвало е да се поддържа, но и с тези размери, които е била няма как да обслужи целия този трафик. Иначе съм съгласен, преди години, са строили сгради-шедьоври, много от които все още гният неподдържани из цяла България.
юрист (нерегистриран)
Познавах арх. М. Бечев.Много добър човек.В Транспроект после работеше след този проект на гарата.
Тотитотев (нерегистриран)
Старата сграда е строена за Централна гара на столицата на държава с население 3000000 души. Новата сграда обслужваше много успешно столицата на държава с население 9000000 души. Сега, когато в България живеят за постоянно 5000000 души, голяма част от територията на Централна гара грозно пустее. Добре, все пак, че все-още я има.Сега не можем да построим нова гара, даже и като старата.
ююю (нерегистриран)
Старата гара може да е била по проект на известни архитекти, но далеч не може да обслужва столицата с над милион и половина население.. Така че новата ЖП-гара е била повече от необходима. по тая логика защо разширяваме аерогара София? Помните ли колко уютно беше на летището през 80-те с по един изход за пристигащи и един за заминаващи
Пилот (нерегистриран)
Но никой не е разрушил Старият терминал, ако не си забелязал. Друг е въпросът че към него има грозни "модерни" соц-реализъм пристройки, които никой и сега не поддържа.
Rmn (нерегистриран)
Същата сграда все още съществува на гара Подуяне. Който толкова милее за старо - там може да изплакне очи. Стига толкова жалби по старо, трябва да се върви напред!
ДОНЧО (нерегистриран)
Старата е строена в несъществуваща още Нова България!!! И Служи над 80 г. Такива Съоръжения и Сгради се ползват дълго от обществото и се влагат ЯКИ и АТРАКТИВНИ материали. Но и тогава и сега голяма част ат средствата/които са малко щото сме ВИНАГИ бедни/ се ГЕПАТ. Това е проблема!!!!!!!!!!!!!!!!
estet (нерегистриран)
По-грозно нещо никъде няма по света
Иванов (нерегистриран)
Хубава е новата сграда, но за жалост след ремонта вече се появяват следи от българщината - счупени входни врати, петна по плочите от уриниране, неработещи ескалатори на пероните.
Новата сграда на Централна сграда (нерегистриран)
не е никакъв архитектурен шедьовър а просто е едно хале от промишлен тип и по-скоро е подходящо за локомотивен музей отколкото на гара.Старата сграда за времето си беше подходяща,но не биваше да се разрушава а разширява в единен архитектурен ансамбъл на старото и новото строителство.А сегашната гара е една недомислица и архитектурен кич , която с иподтискащия си архитектурен облик загрозява околното пространство.
4е! (нерегистриран)
Я пак прочети заглавието (и не само) и го осмисли
плюс (нерегистриран)
Главни проектанти архитекти от проект .институт ТРАНСПРОЕКТ са ръководителите на проектите на ж. п .гарите в РУСЕ и София ! Уважавайте труда и паметта на тези творци !
Вагабонтин, от Крушовица (нерегистриран)
Е кво?!! Новата е сто пъти по-красива и функционална от дъртия кенеф с часовник и кукувичка!!!
Kostadin Karaivanov
Тази комична миниатюра далеч не е шедьовър, но можеха да я оставят и да я превърнат в музей...
9876 (нерегистриран)
Спомням си старата гара и разрушаването и. Можеха да я оставят като архитектурен паметник и музей на БДЖ и встрани от нея да построят новата. Но, ние българите сме разрушители а не строители! Жалко!
СМЕХХХ (нерегистриран)
Надеждо, смяташ ли, че тоя "шедьовър" може да обслужва хората, тогава и сега ? Не мислиш ли, че хората щяха доста да негодуват? Докога ще пишете глупости?
Да, (нерегистриран)
сигурно е трябвало да се помисли да се вгради старата гара в новата сграда, но тя наистина беше много малка. По същия начин беше заменено и дървеното рало с трактор. А с какъв зор разрушиха и Мавзолеят за да си остане ливада. Ентусиазмът за простотиите не секва. А, уж все се възмущаваме. Елементарните материали, които са използвани, няма да коментирам. Не си струва.
Rt (нерегистриран)
Жп- гарата в София в момента е едно грозно, неадекватно и нефункциониращо нещо, цапнато насред София. Занемарено. Пустеещо. Вътре гълъби, кучета, разни мръсни лавки и сергии. Студ. Кич. Трябва да я сринат със земята и построят наново.
Сульо (нерегистриран)
Абе на гнусния шибан гейски дир кога ше му eбeм мамama? Няма да блокирате ip-та че ще блокирате ip-тата на половин България и гогава може и да ви разформироват или даже бой да ядете.
Клоуни! (нерегистриран)
Щом толкова всички си ревете за миналото, ми я чиба от градовете и си заминавайте по родните села да се занимавате със земеделие и животновъдство!
Ама (нерегистриран)
за да се занимаваме със земеделие и животновъдство... трябва да се върне точно миналото за което ревем-)
Клоуни! (нерегистриран)
Ами действай!
марти (нерегистриран)
А ти какво ще ядеш умнико? Да не казвам какво и на кой!
Клоуни! (нерегистриран)
Ям вносни плодове, зеленчуци и месо, не ме мисли, ти заминавай да си развиваш земеделието и не забравяй да си вземеш и цървулите!
До Клоуна (нерегистриран)
ОК, чао! Няма да те мислим и ти също не ни мисли.
Иван (нерегистриран)
Този тъжен разказ е огледало на съдбата на милата ни България, комунистическа разруха, злоба и простотия, а сегашната грабителска епидемия разруши българия - герб , окончателно съсипа всичко. Мутро-мафиотското управление,начело с криминалния нагъл премиер, е срам и позор за всеки честен и достоен българин
Че (нерегистриран)
По-добра си е новата, сравнена със стария кокошарник. И е беше доста съвременна архитектура, не ни лъжете, че била изградена от "елементарни материали". От какви да е - злато и скъпоценни камъни ли ?
Че си (нерегистриран)
Прост е ясно.
пристис (нерегистриран)
Елате да видете в Русе първата ж.п. гара в България 1865г.. Запазена и превърната в музей.
. (нерегистриран)
ами честито...отървало се е нещо хубаво от комунизма!
Шедьовър, чак пък (нерегистриран)
Като подуенската, бургаската и варненската. Да не говорим за трамвая, тръбните парапети и паветата, които не са на снимката. Вярно е обаче, че сегашния подлез е отврат.
В кой век живееме (нерегистриран)
Тогава железницата е била нещо като самолетен транспорт сега. Вярно е , че вече в развитите страни, на кратки и средни разстояния съвременните скоростни влакове са предпочитани, нали и ние вървиме натам.
AA (нерегистриран)
Samo drugarq Putin moje da reshi tozi problem bezbolezneno.
Тошо (нерегистриран)
От прости фатмаци ,какво да очакваш?
Историчка (нерегистриран)
Сегашните "прости" фатмаци са няколко нива повече от царските генерали - фердинандови послушковци и пълни военни накадърници. А за 1974 г. гарата в София в много отношения може да се сравни с гарата в Рим.
. (нерегистриран)
историчке ти си чела на комунягте измислиците
Другарко, (нерегистриран)
Българската Войска никой не я е побеждавал. НЯМА загубена битка. Цели подразделения са умирали с мисълта, че зад тях е бащината земя и семействата им. Прадядо ми е превземал Одрин под командването на Генерал Владимир Вазов. Пред Генерал Вазов, при срещата на ветераните от ПСВ на гара Виктория в Лондон, командващият парада дава заповед: - Мирно! Снимате знамената, минава Героят от Дойран Генерал Вазов. Такова уважение на никой кумуняга не е отдавано...и няма да се отдаде. Защото сте майкопродажни интернационалисти. От вас, Лумпенпролетариата, нищо не може да се очаква...след Девети 1944г.
Дааа (нерегистриран)
Напълно еднакви са двете гари в много отношения. И в двете са вложени бетон, желязо, стъкло и имат покрай тях релси. И дотук.
Историк (нерегистриран)
Ей разпорерина! Марш на магистралата да работиш!
Мими (нерегистриран)
Ремонта 50 милиона бе козметичен. Нищо съществено не се промени. Предгаровия площта се ремонтира сигурно 3 пъти и нищо. Мръсно не функционално.
филия (нерегистриран)
Ти ако мислиш, че сградата не е функционална, само опитай да си платиш с банкова карта билета на касите на свръхмодерните ни железници или пробвай да им използваш системата за резервации.
Пандо (нерегистриран)
Никъде в така наречените "бели държави" НЕ РАЗРУШАВАТ КРАСИВИТЕ СГРАДИ, ДОРИ ПРИ РЕМОНТИ СЕ ИЗПОЛЗВАТ МАТЕРИАЛИ ПОДОБНИ НА ТЕЗИ КОИТО СА ТРЯБВАЛО ДА ЗАМЕНЯТ. Само в социалистическа България това никога не е било спазвано - СЪБАРЯЙ И НЕ МУ МИСЛИ, ТАКА НАРЕЖДА ПАРТИЯТА МАЙКА!!. ВИНАГИ Е МОЖЕЛО ДА СЕ НАМЕРИ СЪВРЕМЕННО РЕШЕНИЕ ЗА ПОСТРОЯВАНЕТО НА НОВАТА ГАРА, КАТО СЕ ОПАЗИ И ПОДДЪРЖА ТОЗИ ШЕДЬОВЪР ПОСТРОЕН ПРЕЗ 80 те ГОДИНИ НА 19 век. НО КОЙ ДА МИСЛИ???.
if you believe... (нерегистриран)
сигурен ли си ? разходи се в което искаш сити! маха се и се строи по-голяма. понякога запазват предната стеничка, и неква куличка ако има остава вградена в небостъргача. но това малко тясно нещо от края на 19 век не е било подходящо за пазене. нещо като конюшните! които също били културно наследство хахахаха сградата е била добра за времето си 100 години по късно добре са я махнаки
излъгали са те (нерегистриран)
А кой те е излъгал, че тази конюшна е била красива сграда?
Дада (нерегистриран)
Момче, стига си се пенил, че ще се напикаеш от напъване. Никой не твърди, че всичко, което се случи по времето на соца, е идеално и безгрешно. Фактите си остават, че по времето на соца населението се увеличаваше, викаха наши учени по световни симпозиуми, медицината ни беше на световно ниво, произвеждахме компютри, роботика и космонавти, нивите се обработваха с машини, циганите работеха, вместо да се движат на пребиващи българи глутници, а типове като Митю Очите свършваха с куршум в главата (ама по заповед на държавата в името на народа, а не при престрелка с уличен рецидивист). А това, че никъде в така наречените бели държави (добре си написал, че са "така наречените") не разрушавали красивите сгради, леко си се объркал. Освен това ти обръщам внимание, че красивата сграда на бившия ни мавзолей го разруши точно едно от тлъстите и некомпетентни лица на "прехода".
Ти (нерегистриран)
Смени ли памперса, че както си личи - в залеза на 3-тата възраст си, с тоя плач по миналото.
Дада до тъпака (нерегистриран)
Щях да попитам защо смяташ, че изреждането на исторически факти са "плач", но като ти видях малоумните напъни за памперса, ми стана ясно, че няма смисъл да обсъждам каквото и да било с откровен глyпak.
За 1 си прав, фалшивия Дада (нерегистриран)
На Девети 1944г циганите са 50000 ПЕТДЕСЕТ ХИЛЯДИ таанета. Без паспорти и право на глас. Днес са 1 МИЛИОН. Българите са отново 4 милиона ....половината социалистически пенсионери....неуспели да родят и отгледат деца. Пет работни и ДВА ПОТНИ. Това бе социалистическата работна седмица.
* (нерегистриран)
Добре, че не са повикали теб да мислиш. Животът не спира и всичко остаряло времето безпощадно и неумолимо го заличава. Остават само най- значимите човешки постижения. За маловажните неща си има фотоархиви, можем да ги разглеждаме и да черпим вдъхновение. Ако намерим нещо за това!
Българан (нерегистриран)
Пандо, Пандо я спести от закуски пък иди по света да видиш вместо да преповтаряш стари статии от в. Демокрация!
П.К. (нерегистриран)
-Събаряй и руши...беше и все още е в сила и на простите наши "политици" и пишман "управници". Затова сме и на този хал.
Некомунист (нерегистриран)
Не може всичко от едно време да се запази. Понякога се налага да се взимат и решения по целесъобразност. Първата гара от 1888 г. може да е била добра за времето си, но после София си иска нещо по-голямо и функциониращо.
Лично мнение (нерегистриран)
В желанието да плюете по всичко от соца, малко сте се изхвърлили - чак пък шедьовър? Не можем да живеем в 19 век. И ако всички други сгради с малко ремонти могат да станат паметноци или да продължат да функционират, жп гарата е обект със съвсем друго предназначение и трябва да отговаря на технологиите и времето. Не можеш да й смениш предназначението току-така, релсите не се местят за кеф. Виж за старата градска библиотека, на чието място вдигнаха никому не нужен хотел, още ми е жал!
Мнителния комуняга, (нерегистриран)
Става дума за СГРАДАТА а не за релсите. А новата гара можеше да е в Подуяне, 2 километра по Сливница. Кстати, Товарищ, как вървят делата с МЕЛНИЦАТА в Подуяне.....собственост на синът на Нора Ананиева?! Семката ви шумкарска!
защо Подуяне (нерегистриран)
направо до летището. за по-престижно.
бивш машинист (нерегистриран)
До сега няма коментар от железничар, всички сте други и си гледате от своя ъгъл. Аз съм работил в БДЖ от 1972 г и бях с товарни локомотиви, с които докарвахме цимент от Златна панега и ни изчакваха бързите влакове, за да минем ние. Дори влакът от Москва ме е чакал в Мездра , за да пътувам пред него за София. Така беше , докато се построи и НДК ! Какво знаете за старата гара- вероятно нищо, само това което сте чули . Тя беше вече малка за пътникопотокът ,както и за товарните влакове, които минаваха през нея. С 13 поста със стрелочници, тичащи да обръщат стрелките за маршрути на влаковете. Вътре касите бяха само 3 или 4 и само това ,че много от постоянно пътуващите бяха с карти, не усложняваше издаването на билети. Ресторантът работеше и се усещаше миризмата на ястия и цигарен дим. В две зали и два коридора се чакаше за влак, задушно и тъмно. Под сградата беше парното и мястото за въглища и дърва , както и багажното, където се събираха невзетите багажи , а в багажното до касите , мястото беше омаляло, но пък за стотиците плъхове беше рай . Имаше само девет /9/ коловоза и два челни, като този от западна стана беше срещу ресторанта и се случи така , че заради забавено спиране , един парен локомотив влезе в ресторанта. Бавно се обслужваха маршрутите, дори и с по двама, на някои постове и по трима стрелочници на смяна. Можеше ли да се запази старата сграда ? Да можеше , но и тогава имаше такива като тук пишещи, които искаха всичко старо да се бутне. Но в проектите тогава имаше цял комплекс , заедно с пощите и митницата да стане бързо разпределяне на багажи и товари, но само се построиха някои сгради, които през демокрацията не се използват и до сега . Пероните бяха ниски,линиите се пресичаха от пътеки за пътуващите, нямаше подлези или надлези Тогава се направиха 15 коловоза , два транзитни за товарни влакове, останалите за пътнически, както и пет челни коловоза. Направиха се подлезите и оборудваха стълбите и с ескалатори . Централното диспечерско ръководство беше едно от най- съвременните за това време ! С едни от най съвременнте за това време светофори , заменили крилните семафори Мога да пиша още, защото съм съвременник на сградата и съм заминавал с влакове както от старата, така и от новата гара. Съвременник съм и на времето, когато бързите влакове с по 12-15 вагона бяха нещо обикновено и с достатъчно пътници , през лятото дори и с по 20 вагона от София за Варна и Бургас. Товарите бяха толкова много , че дори и наличните към 600-700 броя локомотиви не стигаха !!! А с 40000 товарни вагона собственост на БДЖ , се извозваха милиони тонове товари. По- младите никога няма да разберете романтизма на моята професия като локомотивен машинист и отговорността , която съм носил за безаварийно движение на влаковете! Сега колкото и каквито коментари да има , няма да можете да изтриете историята , която знам и съм преживял !
Деб (нерегистриран)
Жалко, че мога да сложа само 1 +. Жив и здрав да сте, господине, дълги години. Благодаря за интересния пост и за вашата трудна и отговорна работа!
Wb (нерегистриран)
Много интересен коментар. Радвам се, че го споделихте с нас. Желая Ви здраве!
Много хубава статия (нерегистриран)
Поздравления, много хубава статия. И аз харесвах тази Централна гара, но тази която беше преди проекта "Гащите на Софиянски", защото тогава я разбиха, и само парите усвоиха. А колко беше хубава през соца. Когато се връщахме от море, отсядахме в бистрото( кафето) на втория етаж и по два, три часа пиехме кафе, безалкохолно или ядяхме сандвичи и си отпочивахме. Наистина, както казвате беше романтика. Същата романтика имаше и в НДК. И сега смея да кажа, че НДК е най-хубавата сграда в България, естествено акцентирам към предназначението й, въпреки, че доста и разтуриха от инфраструктурата-подлеза е гола-вода, магазините и те, имаше бюро за самолетни и жп билети, и беше фантастично да ходиш там. Целият комплекс беше със стилни магазини, и то не от ПВЦ дограма, а едни алуминиеви цвят тъмно златисто, и едни соц модни марка, РИЛА, ПЕРУН, и др. Наистина беше романтика, но то целия късен соц си беше една малка приказка, не се оцеляваше, а се почиваше.
Другарю, както и горният прогресивен разрушител (нерегистриран)
Централна гара можеше да се направи в Подуяне. Само няколко километра разстояние. Но да летиш от Партийния дом в права линия до Централна гара с ....капиталистически бронирани мердседеси....е привилегия само на червени главорези. Червените талибани сринаха Паметните плочи на Героите паднали за България ....за да построят Осмоъгълна Петохуйник пред НДК, тук за някаква сграда бижу на архитектурата ще съжаляваме. Днес под същият МУТРОБАРОК на децата на същите комунисти се разсипва София и другите български градове.
бивш машинист (нерегистриран)
Гара Подуяне не е подходяща за Централна гара, защото тя има само две направлания-за София и за Искър, докато гара София има направления за -Подуяне, Захарна фабрика, Волуяк по два коловоза за Банкя, Перник и Драгоман. Когато 1901 г пускат Електрически трамвай е именно до гарата, която е била на края на града и след това са оформили транспортните трасета на останалите превозни средства. Колкото до НДК, се оказва ,че не знаеш къде са били плочите с имената на загиналите, защото си малък или не си ги виждал къде са били !
Тъпшанарю, както и всичките като теб, (нерегистриран)
Кажи честно, верно ли си толкова тъп, или се опитваш с последни силици да тролиш, само и само да усетиш някаква радост от живота!
Пандо до бивш машинист (нерегистриран)
Ами Господине, то малко трябва да се прочете, помисли и най-вече НАУЧИ. Не искам да ви обиждам, но НИЩО НОВО НЕ СТЕ НАУЧИЛИ И НИЩО СТАРО ОТ СОЦА НЕ СТЕ ЗАБРАВИЛИ!!.
бивш машинист (нерегистриран)
Да науча новите евроценности ли ? Или за джендърите , да ходя като просяк с продрани дрехи и татуиран като член на африканско племе, това ли научихте вие ? Когато бях малък в средата на мналия век , само няколко години след войната ни беше срам да ходим с протъркани дрехи, дори и с кръпки. А вие си живейте със заблудата за нови по- добри времена .
Става дума за архитектура! (нерегистриран)
Не става дума за ж.п.транспорт, а за сградата, която трябва да оценяват не само архитектите, но и всички хора, защото това е обществена сграда. За мен старата сграда е 100 по-красива от новата.
бивш машинист (нерегистриран)
Тя сградата е построена , за да служи на жп транспрта, а не е обратното. А сега ми кажете, харесват ли ви царските конюшни , в центъра на София , които са започнали да се рушат . За какво може да се ползват ?
Става дума, че нямаш акъл за 2 с'тинки (нерегистриран)
Тъй де. Друго си е да имаш архитектурен паметник с нулева функционална стойност точно където имаш нужда от ЖП гара.
старата гара (нерегистриран)
даже и за музей не ставаше . Тя е строена когато е имало в България един -два влака с по няколко вагона.Такъв обор като старата гара жалко че комунистите го бутнаха. Трябваше да го оставят за да знаят малоумните демократи как сме били най изостаналата държавица в европа без никаква промишленост до 1944. с една тухларна и 2 фабрики за сладкарски изделия .
Пандо до старата гара (нерегистриран)
Господине, явно комунизмът ти е направил доста дебел бетонен слой в мозъка. Нищо ново не си научил и нищо старо не си забравил. ВЗЕМИ ДА СЕ ПООГРАМОТИШ МАЛКО ЗА ТАЗИ "БЪЛГАРСКА ДЪРЖАВИЦА"ПРЕДИ ВАШИЯ "САКРАЛЕН 09.09.44г".
К'ъв Господин е тоя фатмак с петолъчка (нерегистриран)
Няма и ден трудов стаж. Бил е партиен секретар. Ако е бил работник в Кремиковци ....да е умрял преди 30 години.
Stan Stan
Че разрушете я, като не ви харесва. Направете си нова, "некомунистическа". И НДК разрушете, нов направете. И Аспаруховия мост, и той е "комунистически". Хайде, кога ?
Калев (нерегистриран)
Че какво мислиш, не могат ли?
Е да (нерегистриран)
Да разрушат могат, кой ли се съмнява? Ама да строят? Най-много да поканят турска или австрийска фирма и да платят с европейски пари.
Фазан (нерегистриран)
Можеби най-яркият пример за вандализъм на неуките (изключвам изверги като ИДИЛ, Талибани и тем подобни) е Бастилията в Париж. В моята лична класация, на второ място е Мавзолеят в София. За съжаление, при драстична смяна на режими, простотията винаги излиза напред. Много архитектурни обекти са затрити от комунистите. Софийската гара е само един пример. Посткомунистите си дадоха приноса също, а мутрите продължават да си акат с постоянна скорост. Плюем по запада, ама там поне са се научили как да си съхраняват културното наследство.
Както (нерегистриран)
Както обикновено ,охулва се това което е построено при социализма и се възхвалява това от преди 09,09,1944г. Ами помним я тази сграда -този шедьовър,.крайно неудобна ,прескачаш коловози. Там в предгаровата градинка където въртяха трамвай N7 и N1 беше единственото място за новата гара ,още повече ,че се разширяваха коловозите. Дали тази сграда е най доброто не знам ,ама ей така да се пише в негативен план.
Гогата (нерегистриран)
Вижте старите гари в Швейцария - Берн, Женева и др. Огромни, като катедрали и досега си запазват фунционалността. Старата гара в София бе направо мизерна, като схлупена селска къща. То и царска София е била такава.
Ами дайте да върнем животинската тяга , а? (нерегистриран)
Никой не отрича архитектурните шедьоври ! Ноооооо ... Всяко време си има своите изисквания ! Вие лично може ли да си представите огромната разлика от количеството пътници , които е трябвало да бъдат обслужвани тогава и сега ??? Това са няколко десетки коловоза в повече , подлези , стълби , инфраструктура ... Човешкият прогрес , както и всичко останало си ИМА своята цена ! Запомнете го !
До Ами дайте да върнем (нерегистриран)
Новата гара е точно като социализмът -безлична и студена и НЕФУНКЦИОНАЛНА.Къде са ескалаторите,къде са удобствата за пътниците.Смрад и разруха -като социализмът.
Stan Stan
Ескалатори има, не сте ли ходили там ?
Демократизъм до дупка !!! (нерегистриран)
Аман от Трансджендърясали Евродегенерати , които освен да плюят по социализма , друго нищо не знаят и не умеят ! Слушай приятелче , Ходил съм на Централна гара София стотици пъти, в разцвета на социализма при Бай Тошо ! И знаеш ли какво ще ти кажа ? Тогава , СМРАДТА там беше неописуемо по-малко , отколкото днес ! А днес НЕ сме в социализма , нали ???
tt (нерегистриран)
докъде може да стигнат подлогите...
Гранито-Грес (нерегистриран)
И какво , да няма нова гара от 1888 ли ? То бива продажници и мазници ама чак толкова !
Интересно (нерегистриран)
защо в Париж, в Лондон и на други места запазват старите гари и ги осъвременяват, така че да отговарят на изисквания на днешния ден, а тук построиха този ужасен паралелепипед, чиято основна чакалня по никъкъв начин не може да се затопли през зимата.
чакалнята на старата гара (нерегистриран)
не ставаше за преспиване с дървените пейки и също беше студено. сравнението е некоректно, това първо. второ навремето се запознахме с един холандец, пътуващ на автостоп и си нямахме работа да го заведем при шедьовъра - ами не остана очарован нито от него, нито от бидонвила до него.
забравих да кажа (нерегистриран)
всъщност той смяташе да преспи там - но се отказа като видя хавата. заведохме го в парка и спа на палатка в алпинеума.
БЕЗСПОРНО (нерегистриран)
старата сграда не е отговаряла на многократно увеличения брой пътници...Следвало е обаче НЕПРЕМЕННО ДА БЪДЕ СЪХРАНЕНА...Като изключителен архитектурен паметник с историческа стойност...
нищо безспорно няма (нерегистриран)
Не можеш да съхраниш някакъв скапан гредоред с прогнили покриви. Старата сграда не ставаше за нищо. В Лондон, виена и Париж сградите още с построяването си са били ограмни и многофункционални.
Фазан (нерегистриран)
Оня ден гледах сгради в Гослар, Германия, от 16 век с гредоред. Така че може да се съхранява архитектурно наследство от когато и да е то. Че е имало нужда от нова гара обаче е ясно.
да ам не (нерегистриран)
Този град в Германия е с локално значение и може даже да не си използват гарата ако искат или да си я направят на кафене. Гарата в София има други изисквания и огромен поток на столичен град.
Не ли вече време (нерегистриран)
да "осъвременим" и МОЧА,както шедьовъра на чешкия архитект?
Като (нерегистриран)
те 626 коча ли!
Грешиш (нерегистриран)
Никой няма нужда от старотии и съборетини - има, има. Та кой извади от нафталина бай Симо Крадлив Дедо? Службите на САЩ и Германия, съвместно с кръга около Горбачов и Елцин. И дсега ни бомбардират с фалшиви исторически открития. Например каква демонокрация е цъфтяла в ЦБ преди Червената армия с големите щикове и комунягите да направят боц-боц и муш-муш на деградиралите Кобурги и да изгонят повечето монархо-фашисти и доблестния Вермахт от Родината. И досега пищят, като насрано бебе...
Фазан (нерегистриран)
Това дето комунягите са те учили по история в училище ли ти е примерът за вярна история? Риторичен въпрос. Не се хаби да му отговаряш.
банята в Овча купел (нерегистриран)
беше чудесна. идете и я вижте сега - руините, барабар с градинката и паметника на загиналите български войници отпреди ВСВ, затрупан с боклуци.
асдасдад (нерегистриран)
Като гледам какъв "шедьовър" е било... добре, че са го махнали. Всяко нещо с времето си. Никой няма нужда от старотии и съборетини - просто ги махаш, и строиш нещо ново и съвременно на тяхно място. Така е било, и така ще бъде - независимо колко рев изревават някои "загрижени" дами и господа.
ПРОСТОТИЯТА (нерегистриран)
Е НЕИЗЛЕЧИМА...
най-голямата простотия (нерегистриран)
е да не ремонтираш и да не поддържаш. в София има много стари сгради с фасади, които плачат за ремонт и боя. ако се направи нещо по въпроса, градът щеше да е слънце.
Справедлив (нерегистриран)
Да се събори и да се направи старата сграда от същите материали и визия, но да е съобразена с нуждите на човекопотока.
Stan Stan
Така се направи със старата община. И какво, знае ли я някой изобщо къде е ? Подсказка - първите 2 етажа на един хотел. И какво ?
Инфо (нерегистриран)
Намерете снимки на София на 9 септември. Мизерен град, на всичко отгоре бомбардиран. Най-престижната сграда конака/дворец , двуетажна паянтова постройка, таваните от камъшит/тръстика/. Две наистина красиви сгради - храм-паметника "Александър Невски/ и Руската църква. Жилищните сгради - едноетажни коптори с тоалетна в двора. Четете "Жълтата гостенка". Посетете Букурещ и Белград, с действително красиви стари сгради. Когато маршал Бирюзов, зам.председател на Съюзната контролна комисия отива на заседание с регентите в двореца, е направо впечатлен, по-точно смаян -"Как може, това дворец ли е, да не е някакъв хамбар?" Пита той Тодор Павлов и впоследствие ходотайства пред Сталин в София да бъде изграден престижен правителствен комплекс - Партийния дом, Министерския съвет, ЦУМ, хотел "Балкан" в Ренесансов стил
Да ти кажа правичката (нерегистриран)
Този път не те разбрах,иронизираш ли или комунистическата дабилщина е клинична ситуация.
Инфо (нерегистриран)
Не ме учудваш, и досега по Опълченска, Пиротска или Константин Величков и ще видиш същите паянтови едноетажни коптори.
Баба (нерегистриран)
Тия изброените сгради са си сталинистки стил - строги, монументални и подтискащи. Какъв Ренесанс виждаш?
ами предложи (нерегистриран)
да ги разрушат, какво чакаш. Президентството и Министерския събет, барабар с хотела (ЦУМ) да се изнесат в някоя от съвременните сгради в покрайнините, където е пълно с надписи офиси под наем. За няколко годинки. И метрото ще им е наблизо.
Инфо (нерегистриран)
Сталинистски стил, ти у ред ли си? Ренесансов стил, неокласицизъм - характерни за древногръцкия и древноримски периоди. "Ренесансовият стил поставя ударение на симетрията, пропорциите, геометрията и равномерната повтаряемост на определени части, както е прилагано в архитектурата на класическата античност и по-специално архитектурата на Древен Рим, от която са запазени значителен брой примери. Систематичното и равномерно разполагане на колони, пиластри и щурцове," Образовай се овчи!
КАКЪВ РЕНЕСАНС БЕ (нерегистриран)
ТИПИЧЕН СТАЛИНСКИ СТИЛ Сталинистка архитектура е направление в съветската архитектура в периода между 1933 г. и 1955 г., приблизително под управлението на Йосиф Сталин (1924—1953). Сталинистката архитектура е тясно обвързана със социалистическия реализъм, и се налага най-вече в следвоенния период в СССР. Сградата на Президентството - бивш хотел "Балкан", част от общия комплекс с Партийния дом, строен през 50-те на 20 век След съветската победа във Втората световна война, това направление се разпространява в страните от Източния блок, в т.ч. и в България Отвори си Гугъл, виж снимки на сгради в ренесенсодв стил, виж сталинската архитектура... Аман от невежи...
д0 инфо (нерегистриран)
всъщност му викат "сталин барок"
Вземи се образовай, махай фалшивия гугъл на български. (нерегистриран)
социалистическия реализъм?!? Колони, пиластри, фронтони, каменна облицовка, симетрия и пр. Социалистически стил има през 60-70 гдини, няма колони, няма симетрия, изчистени фасади без украса и т.н. Но все пак под влияние на германския стил Баухуаус.
Зъл дух (нерегистриран)
ЧЕТИРИ СГРАДИ! ЧЕТИРИ! 4! Всичко остнало строено по комунизма почти са гнусни, зле проектирани, зле изпълнени, зле поддържани, супер грозни кочини от панел и бетон!
НАЙ
Как украинките променят демографската картина в Германия
Амбициозен американски експеримент тече във войната в Украйна
Пуснаха запис на целия конфликт между журналиста Димитър Стоянов и служителя на НАП
Задържаха един от най-богатите хора в руските структури в сферата на сигурността
Замахване с чадър и избиване на телефон: Бойко Рашков се ядоса на журналисти (видео)
Амбициозен американски експеримент тече във войната в Украйна
Пуснаха запис на целия конфликт между журналиста Димитър Стоянов и служителя на НАП
ГЕРБ и ДПС свалят рекламата на хазарт от всички медии със закон
САЩ подготвят пратка оръжия за $1 млрд. за бойното поле в Украйна
"Тренд": Над 9% разлика в подкрепата за ГЕРБ и ПП-ДБ след скандала с митниците, трети - ДПС