Заплатите на шофьорите и ватманите от градския транспорт да се изравнят и вдигнат от 1 април с 10%, да има бонуси от 100 лева за добре свършена работа и намаляване на часовете извънреден труд, предлага кметът на София Йорданка Фандъкова с извънреден доклад, който ще бъде разгледан утре от Столичния общински съвет.

Целта на мерките е задържане и привличане на нови шофьори. Незаетите места в системата на градския транспорт за водачи в момента са 251, от около 2000 водачи общо. Този недостиг е 13%, сочат данните на кмета.

От 1 април заплатата на водачите в столичния градски транспорт ще стане 1150 лева, като финансовата оценка на тази мярка е 5,3 млн. лева допълнително от бюджета на Столична община", съобщи Фандъкова на пресконференция днес.  Предлаганото увеличение ще доведе до следната структура - основна заплата за водачите от 1150 лева, средна брутна заплата, без извънреден труд, от над 1800 лева.

"От 1 април предлагам единственото изпълнимо решение - изравняване на доходите в двете дружества в "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт"", обяви още кмета и поясни, че предлага да има и 100 лева бонус за добре свършена работа, както и 10% увеличение на заплатите и в двете дружества.

По думите й привличането на нови шофьори е единственият начин да се намалят часовете за извънреден труд.

Положеният извънреден труд в "Столичен електротранспорт" през януари е бил средно 28,7 часа, а пред февруари е паднал на 23 часа. В "Столичен автотранспорт" през януари положеният извънреден труд е бил средно 28,4 часа, през февруари пада на 25,6 часа. Въпреки спада на часовете, тези числа са над месечните норми. Директорите на двете дружества имат предписания и от Инспекцията по труда, и работят за намаляване на извънредния труд, каза кметът.

Без нови шофьори няма да е възможно да приведем извънредният труд в границите на 15 часа на месец, обърна внимание тя.

Кметът припомни, че вече е поела ангажимент за изграждане на още тоалетни, както и да вземат мерки за допълнителна сигурност на водачите.

"Исканията на водачите се използват политически и се злоупотребява с тях. Това е безотговорно към водачите и към гражданите на София", изтъкна Фандъкова. "Надявам се да спре безотговорното отношение на колегите от БСП, които продължават да подстрекават работещите в дружествата. Това го зная от самите шофьори", коментира столичният кмет. "Популизмът е вреден. Той не цели да подобри условията на труд, а политически дивиденти", допълни още кметът.