Все още има инструменти, с които да се влияе решението за пакета "Мобилност", но вчерашният вот беше много неприятен. Става дума за три досиета, свързани с командировките - започват да се плащат много по-стриктно командировки, западни ставки. Вторият е т.н. каботаж - с почивката на шофьорите, и третият е връщането на празните камиони. Това би имало пагубен ефект върху българските превозвачи и върху превозвачите в страните от периферията. Това заяви председателят на Делегацията на българските социалисти в ЕП Петър Витанов пред Нова тв.

По думите му малко са останалите възможностите на ЕП по въпроса и предстои още едно гласуване, на което ще се реши дали тези файлове да отидат на междуинституционални преговори с Европейския съвет ЕК и ЕП, където да се търсят компромисни текстове. Витанов подчерта, че след вчерашното гласуване не е голям оптимист.

"Надявам се с новия комисар, представител на Румъния, който изцяло споделя виждането на България, да има форми, по които да намерим някакви компромисни текстове", каза още евродепутатът.

"Не става дума само за икономиката на България и за транспортния сектор на страните от периферията. Това е фундаментален проблем, защото приемаме протекционистки мерки, които да гарантират бизнеса на френските и немските превозвачи. Ние приемаме мерки, които са в абсолютен разрез със свободното придвижване на хора, капитали, стоки и услуги. Опитваме се да се запазим това, върху което се крепи ЕС", изтъкна Витанов.

Той изрази мнение, че пакетът "Мобилност" има сериозно политическо измерение - в началото на обсъждането му половината държави са подкрепяли България, а сега са останали шест. По думите му посредством различни политически механизми, част от държавите са се отказали подкрепата си.

Петър Витанов изтъкна, че социалистите в ЕС настояват за оценка на въздействие - какво ще се случи, ако тези мерки бъдат приети по отношение на климата, на вредните емисии, трудовата емиграция, загубата на работна ръка. "Надявам се все пак да има някакъв разум, който да надделее и да се намери някакъв компромис, защото 7 държави ще бъдат изключително ощетени. За семейните фирми е основният удар - ще загубят своята работа, защото няма да са конкурентноспособни на европейските си колеги. Няма да могат да получават поръчки за каботаж и да издържат ценово - ще фалират", заключи Витанов.