Управителният съвет на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, изхождайки от обстоятелството, че най-големите транспортни сдружения - Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт /БАСАТ/ и Съюза на международните превозвачи /СМП/ - са нейни членове, подкрепи протеста на представителите на транспортния бранш срещу пакета за мобилност и сподели виждането им, че новата регулация е неуместна и несправедлива. Днес от КРИБ излязоха с декларация.

Протестът се проведе в Брюксел по време на заседанието на Транспортната комисия на Европейския парламент, тъй като на Съвета на министрите на 3 декември 2018 година позициите на 8-те източноевропейски държави и Малта по мерките по пакета "Мобилност" не бяха взети предвид.

Предвидените в пакета промени в регулациите на ЕС за товарните превози предвиждат изключително тежки рестрикции по отношение на транспортния сектор в отделни държави членки и обричат на фалит българския международен транспорт.

В действителност заплашен от унищожаване е сектор, който формира 17% от БВП на страната, осигурява заетост на над 120 хил. души и носи около 13-14 млрд. лева годишно.

Предложението на Европейския съвет на всеки четири седмици водачите да се прибират в страните, където е регистрирана фирмата, от каквито и съображения да е продиктувано, на практика ще ограничи достъпа на българските транспортни оператори до европейския пазар.

Водачите ще бъдат принудени да се връщат в отдалечени от европейските дестинации райони за своя сметка. Това от своя страна ще доведе до фалити и отпадане от бизнеса на малките семейни фирми.

Под благородния мотив, че предложеният пакет за мобилност е в контекста на защита правата на заетите, тяхното по-добро заплащане и право на почивка, в действителност представлява ограничаване на гражданските им права. На първо място - свободата на придвижване - чрез определянето на задължително местопребиваване през определени периоди от време. Това от своя страна предполага и проследяване на гражданите и контролиране на социалния им живот. Предвижданата забрана за пренощуване в превозните средства лишава хората от правото им на избор да планират и осъществяват отдиха си съобразно своите потребности. Отделно не е взето предвид и обстоятелството, че липсват охраняеми паркинги, на които превозното средство да "изчака" завръщането на водача от задължителната му почивка у дома. Това пък от своя страна ще доведе до безцелното пътуване на стотици хиляди камиони на територията на цяла Европа.

В крайна сметка всички тези регулации ще лишат заетите в бранша от възможността да упражняват професията си.

Тези, както и другите предвидени мерки, които са силно дискриминационни спрямо българските превозвачи, в противовес на предвидените привилегии за превозвачите от развитите европейски държави, поставят транспортния сектор и самата държава България в неравностойно положение спрямо останалите държави членки. Това е нарушаване правата и законните интереси на отделни членове на общността, като ограничава правото им на труд и равен достъп на икономическите оператори в сектора до единния европейски пазар.