България прави първа крачка към ограничаването на търговията със стари дизелови автомобили. Министерството на околната среда и водите предлага oт 1 янyapи 2021 г. да се забрани вносът на коли втора ръка с екологичен клас под Евро 4.

Това предвижда проектът на Национална програма за контрол на въздуха, която е публикувана за обществено обсъждане. Ако предложението стане факт, от 2021 г. коли с екологичен клас евро 3 няма да се предлагат по автокъщите. Те са с цени около 3000 лева и възраст 18 години.

Най-близкото до тези автомобили, което ще се предлага на пазара, е екологичен клас евро 4, за цена около 3600 лева и 5 години по-нова, предаде bTV.

България и Естония са единствените държави в Евройпеския съюз, в които през изминалата година продажбите на дизелови автомобили са се увеличи. В Eвpoпeйcĸи cъюз cпaдът е средно 18 процента.

"Българинът предпочита евро тройката, защото е по-евтин автомобил, частите са по-евтини, сервизите им обръщат повече внимание, по-малко електроника има в колите. Хората от провинцията само търсят евро тройки", смята търговец на автомобили Васил Кацарски.

"Един град, който има по-високи замърсявания трябва да въведе политика за по-строги ограничения. Градове който нямат могат да бъдат малко по-отпуснати", смята бившият екоминистър Юлиян Попов, който е и консултант на Европейската климатична фондация за Централна и Източна Европа.

Бившият министър на околната среда Юлиян Попов казва, че старите и евтини дизелови коли излизат скъпо на природата и здравето ни.

"Предложенията са навременни. Албания например забрани внос на коли, които са по-стари от 10 години. Като помислим една стара кола, която е на 10 години, в момента, в който влезе в България, започва да старее. Преди 10 години екологичните норми на колите бяха много много по- ниски, отколкото това, което се изисква в момента", смята Попов.

Търговците на автомобили твърдят, че всяка трета поръчка е за дизелов автомобил.

"Вървят повече, по са издръжливи и по-икономични, макар че замърсяват околната среда. Ще си го карам", казва Радослав Христов.

През 2018 г. в България са продадени близо 20 000 дизелови автомобила на възраст над 10 години. Предвижда се да се намали значително и броят на дизеловите автобуси в градския транспорт. До 2030 те трябва да са 50% по- малко, а до 2050 г. да няма нито един.