В началото на декември ще направим откриването на автомагистрала "Струма", която ще е готова в частта Кресна - Сандански, каза министър-председателят Бойко Борисов по време на брифинг след среща с премиера на Македония Зоран Заев.

Откриването на новия пътен участък ще се съчетае със съвместно заседание на правителствата на България и Македония. Зоран Заев изрази удовлетворение от честите и ползотворни срещи с българския си колега Бойко Борисов. Сред многото ползотворни резултати от тях Заев посочи договорът за приятелство, добросъседство и сътрудничество между България и Република Македония, подкрепата на България за интеграцията на страните от Западните Балкани в НАТО и в ЕС, и изграждането на инфраструктура между двете страни - пътища и железопътни и газови връзки.

Говорихме и с нашия шеф на митниците. Вече на сайта има обществените поръчки и избора за изпълнители, за да може да разширим граничните пунктове (между двете страни) и да дадем възможност за по-бързо преминаване, отбеляза на свой ред Борисов.

Какво включва новата част от магистралата

В средата на миналия месец регионалният министър Петя Аврамова каза, че участъкът Кресна - Сандански няма да бъде пуснат преждевременно, както се очакваше, заради обжалване от собственици на земи, които са били обезщетени по време на отчуждителните процедури. Тогава тя изрази надежда новият път да бъде отворен до края на годината.

В тази си част (лот 3.3) магистралата е дълга 23.6 километра и се включва в изградения вече лот 4. В по-голямата си част трасето на автомагистралата се развива успоредно на р. Струма и сега съществуващия път Е-79, който изцяло ще се запази. В участъка има 2 пътни възела - п. в. "Струмяни" и п. в. "Сандански", 25 големи съоръжения - мостове над реките Струма, Злинска, Градешка, Потока, Речичка, Санданска Бистрица, Лешничка, надлез над ж. п. линията София - Кулата, 9 селскостопански подлеза и надлеза, 4 площадки за отдих, на които ще има и тоалетни, и т. н.

В проекта за строителството на автомагистрален участък е предвидено и изграждането на "Интелигентни транспортни системи". Те включват станции за броене и управление на трафика, видео наблюдение, за измерване на теглото на превозните средства и за метеорологично наблюдение. Това е първият проект за магистрално строителство у нас, който включва такива системи.

Строител на участъка е Консорциум "Струма лот 3.3", в който са: "ГБС инфраструктурно строителство" АД, "Пътстрой 92" АД, "Главболгарстрой" АД и "Геострой" АД. Строителният надзор осъществява "Пътинвестинженеринг" АД. изпълнението се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г.