За предизвикателствата пред малкия бизнес, за важните поуки от COVID-19 пандемията, за силата на семейния бизнес в условията на криза, разговаряме с Даниела Колова и Красимир Боянов, собственици на ИНТЕР КЕРАМИК. ИНТЕР КЕРАМИК е едно голямо и сплотено семейство, една от водещите компании в България, насочена към внос и търговия за обзавеждане на баня, кухня и оборудване за СПА центрове.

През 2004 г. започва историята на един много успешен семеен бизнес модел. В първата година дейността е насочена към производство и внос на смесители. През следващите години компанията разширява продуктовата гама, гради сериозни партньорства и приятелства с клиентите, създава продукти с широко потребление и стабилно качество. През 2007г. ИНТЕР КЕРАМИК успешно зарежда със своите продукти над 1000 фирми в цялата страна, а само няколко години по- късно през 2010г. вече е факт стъпването на марката и на чуждестранния пазар в страни като Северна Македония, Гърция, Румъния, Хърватска, Сърбия, Молдова и др.

Голяма част от продуктовата гама е съобразена с опазването на околната среда и ресурсите. Артикулите са с иновативен дизайн, а мотото на компанията е "Водата заслужава любов."

Г-жо Колова, г-н Боянов, икономиката се крепи на малкия и среден бизнес, вашият семеен бизнес е успешен вече повече от 15 години? Какви трудности преодоляхте през годините?

Красимир Боянов: От самото начало, още при възникването на ИНТЕР КЕРАМИК, идеята ни беше да създадем една цялостна линия на развитие на един силен и продължителен семеен бизнес, а не просто бизнес за бързо печелене на пари. Никога не сме търсили продукти, които да купим от дадени производители и да продадем на съответен пазар/ било то български или чуждестранен/. Още със стартирането на нашата дейност положихме много усилия в конкретни проучвания върху водещи производители в нашата сфера. Целта ни беше да избeрем заводите, които да бъдат наши дългогодишни партньори и да произведат продукти, които да отговарят на практическите потребности на клиентите за стабилно качество и достъпно ценово ниво.

Даниела Колова: При стартиране на нашата дейност, трудностите и работата бяха много повече от приетото за нормално, бяха денонощно. Но пък основата беше положена. ИНТЕР КЕРАМИК се превърна в една здрава и стабилна основа, за да градим следващите години и да можем да се разрастваме все повече по отношение на продуктова гама и клиентска мрежа.

Как се отрази на средния бизнес и на вас конкретно кризата с COVID-19? Може ли да се сравни с някой от другите трудни етап в развитието на компанията досега?

Красимир Боянов: COVID-19 повлия неминуемо не само бизнеса, но и живота на цялото човечество. Това е неоспорим факт и това въздействие наблюдаваме вече цяла една година. Едва ли има разумен човек, който да отрече могъщата сила на тази пандемия както върху личния живот на всяко едно домакинство, така и върху икономиките на държавите на световно ниво. Затова е несериозно да твърдим, че вирусът не е имал своето въздействие и върху нашата компания, било то в чисто човешки аспект, върху колегите, клиентите и партньорите ни, било то и върху нашата търговия. Но смея да твърдя, че тази опасна болест оказа и много възпитателен и обучаващ ефект върху целия екип на ИНТЕР КЕРАМИК. Всички ние показахме колко единен и силен отбор можем да бъдем още от самото начало, през март 2020 година. Бързо се организирахме в дистанционния начин на работа, който бяхме практикували и преди. Бяхме напълно подготвени по отношение на т.нар " home office" и провеждането на виртуални оперативки, срещи на различни платформи и дори виртуални посещения на шоу рум или клиентски магазини. Показахме, че можем да бъде непоклатим екип. Дори в първите месеци на пълно объркване и хаос, успяхме да покажем на колеги и партньори сигурност и спокойствие, които бяха от изключителна важност.

Ако говорим за отражение на кризата в конкретно числово изражение, то при нас през 2020 г. отново се отбеляза сериозен ръст на продажбите и клиентите

Какви са предизвикателствата на всеки един от пазарите, на които продавате? Имахте ли нужда от подпомагането на държавата, възползвахте ли се от някоя от мерките, които правителството предложи за подкрепа на бизнеса?

Даниела Колова: Категорично не. Не смятаме, че трябва да се разчита на държавата. Човешката психика е устроена така, че ако реши да разчита на финансиране от страничен източник, това ще спре нейното развитие. Така няма да има стимул за справяне с всяка ситуация и изникнал по пътя проблем. Затова не чакаме помощ от никого, а напротив поставяме още по-високо летвата, която искаме да прескочим, за да стимулираме силите и мотивацията си. Не бихме потърсили помощ в такива трудни моменти, защото кризата е най - тежка за самата държава. В тази връзка, ние се опитваме да помагаме със средства, материали, оборудване още от март 2020 г. и до сега, за да подкрепим борещите се с коварната болест.

Красимир Боянов: През първата вълна на пандемията основните ни чуждестранни клиенти в Гърция и Румъния затвориха магазините и това беше голямо сътресение за тези пазари. Но убеден съм, че ние взехме правилните мерки за подкрепа и развитие на онлайн магазините на нашите клиенти и осигуряване на условия, за да могат тези онлайн магазини да работят лесно и сигурно с нас като основен доставчик. Положихме много усилия да развием и нови клиенти, за да можем да компенсираме спада в продажбите от затворилите магазини. По този начин, дори и при пълни лок дауни през март и април в Гърция и Румъния, ние успяхме да компенсираме тези намалени обороти чрез последващите дейности и развитие на търговските отношения с много нови и активни клиенти и партньори. Не спряхме и вноса. По този начин се превърнахме в един от малкото вносители, които разполагахме с нужните наличности на голямата ни продуктова гама.

Какви са възможностите, които открихте в тази ситуация и как виждате перспективата за развитие през следващата година?

Красимир Боянов: Ние всички в ИНТЕР КЕРАМИК не спираме да работим, да се развиваме и да се концентрираме непрекъснато върху променящите се условия на пазара. Продължаваме да разработваме нови продукти, които стават все по- търсени на българския и чуждия пазар при създалите се нови условия на живот. Това са например продуктите на фотоклетка, които са доста по-безопасни и хигиенични за ползване. Дозаторите за течен сапун и дезинфектанти, сешоарите за ръце са артикули, които се прилагат вече масово във всякакъв тип сгради и помещения. Затова заложихме на разработването на голяма гама от подобни продукти с различен дизайн и функционалности.

Даниела Колова: Нашата идея е да наблюдаваме живота, който става все по-динамичен и търсим варианти да улесняваме всекидневието и да даваме частица красота в него. Всяка трудност или в случая голяма криза, може да се окаже тежест за едни, но и трамплин за други. Важното е добре да се следят събитията и да се търси най- правилния път в тази ситуация. Именно да се търси, а не да се седи и да се чака. Няма как да седим и чакаме дали помощ от държавата, дали да отмине вируса, дали да дойде пролетта, или да се оправи икономическото положение или да се промени политическата обстановка или... Чакането няма как да доведе до развитие и добри резултати. Трябва правилна мотивация и мобилизация на населението в работния процес и тогава всеки един бизнес може не само да си стъпи на краката, но и да отскочи.

Като говорим за трансформация, дигитална и зелена, защо избрахте логото "Водата заслужава любов? Кои са елементите в бизнеса Ви с мисъл за природата, кои продукти от портфолиото са екологични?

Красимир Боянов: Опазването на природните ресурси, съхраняването на планетата са много важни и ние се стремим да ги превърнем в неразделна част от бизнеса си. "Водата заслужава любов" трябва да е в съзнанието на всеки един от нас, защото трябва да пазим нашия дом и нашите ресурси. Затова в продуктовата гама използваме нововъведения и разнообразни части именно за спестяване на водата например в затварящите механизми на смесителите, в изпразващите механизми на казанчетата. Предлагаме регулиращи се аератори, термостатните смесители пестят и енергия, използването на стъклото за душ кабини и паравани като рециклируеми продукт и други.

Друг аспект на тази идея е в изградените от нас офисни, складови и производствени сгради. Всички те са създадени с детайли, които да доведат до максимално енергийно спестяване. Дори подемната техника винаги е била от типа на електрокарите, за да не се замърсяват с вреден въздух промишлените ни помещения.

Как се създава успешен бизнес модел, семеен бизнес заедно с Вашия съпруг/а, когато целият ви свят се върти около бизнеса?

Даниела Колова: Успешен бизнес, според нас не се прави с работно време и с нормирана конкретна дейност и следване на начертан от някой друг план. Ако искаш да сътвориш нещо от нищото, то трябва да го превърнеш в свой живот. Не става въпрос, че животът трябва да е само работа и никакви други отношения и преживявания, напротив работата трябва да е забавление. А забавленията могат да доведат дори до работна ефективност и свързаност. Най- важно е да се поддържа балансът между бизнеса, личния живот и семейството. А този баланс се постига само чрез единението им.

Темите за ИНТЕР КЕРАМИК са неминуема част от разговорите ни всеки ден от нашето ежедневие, независимо дали е работен или почивен. Разговорите на тема продукти, колеги, клиенти или партньори никога не са се ограничавали само в традиционното работното време и място. Децата ни също са част от дискусиите за нашия бизнес. Техните коментари и идеи често дават много интересни насоки на много от нашите решения. Не малко от нашите партньори в бизнеса станаха и наши семейни приятели, прекарваме с удоволствие почивните си дни с тях, съчетавайки забавните бъбрения с интересни разговори, обвързани и с работната тематика, която неминуемо вълнува и двете страни.

Много е забавно, когато превръщаме ваканционните ни пътувания в наблюдаване на чуждестранните пазари и извличане на идеи за нови продукти или клиенти. Винаги и посещенията ни при клиенти са преминавали във вълнуващи преживявания и развлечения. За нас това е най- голямото богатство, да се наслаждаваме на работата и да не я намираме като ангажимент или задължение, а като една интересна и неразривна част от целия ни живот. И двете ни дъщери с огромен интерес се включват винаги, когато учението им позволява. Те възприеха ИНТЕР КЕРАМИК като част от нас и никога не са приемали разговорите ни на тази тема като служебни.

Успявате ли да презареждате, как успява ли да балансира една бизнес дама, да бъде и майка? Нужни ли са много компромиси?

Даниела Колова: Компромисът е нещо много особено като понятие. Моето разбиране за него е по - скоро като един негативен фактор и определено оправдание - оправдание, че си приел нещо, без да си съгласил реално с него, т. е да се примириш с мнението на другия и да позволиш да го наложи без да го смяташ за правилно! Това за мен не е градивно, не е резултатно, не може да бъде и плодотворно. Не е нужен компромис, нужно е по- скоро разбиране. Трябва взаимност при вземането на решения, при поемането на конкретен път, при избирането на дадена посока- обсъждане, разсъждение и разбиране по конкретен казус, за да се вземе правилното и за двете страни решение.

Как са вашите три правила за успех в живота и в работата?

Красимир Боянов: Основните семейни ценности са движещите принципи и в нашия бизнес. Затова смятам, че те допринасят за нашия успех, а именно - честност и коректност към всички.

Винаги се стремим да бъде изключително коректни към хората, с които създадохме и продължаваме да градим ИНТЕР КЕРАМИК. Нашият екип е нашето семейство, а коректността в отношенията е безусловно в основата на всяко едно семейство.

Изграждането и съхраняването на доброто име, съчетано с добрата репутация са безкрайна сила, която дава тласък за всяко развитие на дългогодишна връзка било то в бизнеса или в личния живот. Ние държим да утвърдим едно добро име, което да е символ на красота и уют във всеки един български дом. Име, което клиентите да търсят и да разчитат, че зад това име стои ясен и коректен екип, на тяхно разположение по всяко време. Да знаеш, че в един момент може да се облегнеш на някого и в бизнеса и вкъщи. Това е най- важният резултат от съвместната ни работа през изминалите години.

 

*Материалът съдържа продуктово позициониране