Индонезийското разследване на катастрофата с Боинг 737 МАКС (Boeing 737 Max) на авиокомпания Лайън еър (Lion Air) установи, че ключови елементи за обясняване на авиокатастрофата миналата година са механични и концептуални дефекти в командната система, предаде Франс прес.

"По време на разработката и сертифицирането на (737 МАКС) са били изразени хипотези относно реакцията на пилота при проблеми с функционирането, които не са имали очаквания ефект въпреки съответствието им с действащите директиви", се казва в доклада, представен пред семействата на жертвите на среща при закрити врата в Джакарта.

Окончателният доклад за катастрофата на 29 октомври 2018 година ще бъде публикуван тази седмица, най-вероятно в петък, според някои медии. Разследващата комисия изтъква в него и допринасящия фактор на слабостите в автоматичната система за стабилизиране при полет Ем Си Ей Ес (Maneuvering Characteristics Augmentation System - MCAS).

Документът уточнява, че системата е била уязвима, тъй като се е основавала само на един датчик, а в случая с катастрофиралия самолет на Лайън еър той е бил сменен и недобре калибриран при ремонта.

Според заключенията на индонезийските власти фактът, че пилотите на 737 МАКС не са били обучени как да действат при такъв тип повреди, е усложнил ситуацията.

Всичките 189 пътници и членове на екипажа на самолета Боинг 737 МАКС загинаха при падането в морето малко след излитането от Джакарта.

През март самолет от същия модел на Етиопските авиолинии (Ethiopian) от Адис Абеба за Найроби се разби, при което загинаха 157 души.

И в двата случая като причина за трагедиите беше посочена системата за стабилизиране на полета.

Оттогава всички самолети 737 МАКС в света са забранени за полети.