Специализираните фирми от Холандия за спасителни операции, привлечени от Холандия, както и тези на корабособственика, бяха категорични, че при тези атмосферни условия подобна акция е невъзможна. Това означава, че нашите действия в момента при това вълнение от три-четири-пет бала на морето е много сериозна операция. Това коментира пред журналисти днес транспортният министър Христо Алексиев, помолен да коментира действията на държавата по отношение на заседнали край Камен бряг товарен кораб "Вера Су".

Търговският кораб "Вера Су" заседна на 20 септември край бреговете на Яйлата. Корабът плава под панамски флаг и превозва торове. Екипажът е от девет души. На 26 септември министър Алексиев разпореди компетентните държавни структури да започнат незабавни действия за освобождаване на плавателния съд. Корабът беше укрепен, а горивото - източено. Екипажът напусна плавателния съд на 6 октомври по искане на капитана.

Условията в този район са много тежки, каза днес министър Алексиев. Корабът буквално се е забил в скалите, той е обграден от тях и влизането в него е много сложно. Ние направихме план с използването на цялата налична техника в региона и частния бизнес за акцията. В момента времето е сравнително спокойно и приоритетно ще се опитаме да разтоварим кораба. Източваме водата от хамбарите, извадихме всичко опасно от кораба, допълнително го укрепихме.

В момента с платформа се докарва външна хидравлика за "съживяване" на кораба и да започне разтоварването, уточни действията Христо Алексиев.

Според направените анализи, едната част от товара е в течно състояние и той ще бъде разтоварен на баржите и след това претоварен на кораба "Екогалакси". Твърдите буци ще бъдат изгребани и от пристанище Варна- Изток ще се претоварят на покрити вагони, обясни министър Алексиев.

Работи се на 24-часов режим и всички това трябва до четвъртък - петък да се бъде свършено, защото след това пак се разваля времето, каза Христо Алексиев.

Ако има друг прозорец, корабът ще бъде изваден от мястото на което е, но приоритет е човешкият живот и "безумни действия" и твърде рисковани операции няма да се извършват, "за да угодим на не знам кого", каза той.

Министърът беше категоричен, че няма замърсяване на морето и апелира темата да не се преекспонира. "България няма нужда сама да си създава екокатастрофа", заяви Алексиев.

По отношение на собствеността на "Вера Су" проблемът е много сложен, защото, освен корабособственикът, има намесени още много страни - застрахователи на машината, на кораба, на товара и т.н. и всеки има различни виждания и претенции, каза транспортният министър.

Той смята, че корабособственикът по никакъв начин не е съдействал на държавата. Днес в 16.00 часа изтича срокът, който му е даден за предприемане на някакви действия и, ако такива няма, според международните конвенции, корабът би следвало да стане собственост на държавата, каза Христо Алексиев.

Екоминистърът пита БАН дали и колко е замърсил морето "Вера су"

Министерството на околната среда и водите поиска Института по океанология към БАН да направи оценка на въздействието върху акваторията на Черно море в района на защитената местност "Яйлата" заради заседналия кораб.

Целта е да се определи въздействието върху морската среда и нейните обитатели и да се установят евентуални екологични рискове.

Институтът по океанология трябва да заключи има ли и в каква степен увреждане на видове и природни местообитания, предмет на опазване, и на видове със стопанско значение в морската среда; нанесени ли са и в каква степен екологични щети и значително отрицателно въздействие върху запазването на "благоприятно консервационно състояние" на защитената местност, по смисъла на Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети.

В знак на добросъседско отношение и превенция на възможен риск екоминистърът е изпратил и писма до министрите на околната среда на Румъния и Турция, предоставяйки информация за актуалната ситуация със заседналия кораб.

В писмата се отбелязва, че екипите за наблюдение на МОСВ са на място от първия ден на инцидента, извършват регулярен мониторинг на водите, предписват указания на компетентните власти за предотвратяване на замърсяване на морската среда, като взетите проби досега не показват възможност за трансгранично замърсяване.