Либийският танкер Бадр, който беше преименуван на Бдин, а собствеността му сменена, се е върнал в българска акватория, според данните на сайта Marinetraffic.com. На извънреден брифинг директорът на "Гранична полиция", главен комисар Светлан Кичиков и шефът на "Морска администрация" капитан Живко Петров направиха изявления по сагата с танкера.

"На кораба бе позволен еднократен преход до турско пристанище за ремонт, но той застана извън териториални води на България и две седмици престоя там. Издадох разпореждане да се върне на котвена стоянка в пристанище Бургас и с катер на Гранична полиция то бе връчено на капитана. Тази сутрин около 6 часа танкерът се върна", каза капитан Петров.

Той поясни, че корабът е бил с неизрядни документи, а когато на 21 декември е отплавал от Бургас е имал разрешение единствено за курс до турското пристанище Тузла, където да му бъде направен ремонт, тъй като повече от година е бил на бургаския порт. При такава ситуация преди да отплава за където и да е корабът трябва да бъде основно прегледан и ремонтиран, в противен случай същестувавала опасност от екокатастрофа.

"Вътрешната проверка показва, че няма използвана физическа сила и помощни средства при смяната на екипажа. Всички процедури са спазени. Документите, необходими за смяната, са били депозирани от корабния агент на 21 декември. По време на смяната не е имало частен съдебен изпълнител на борда. Лично и на място проверих какво се е случвало. Либийският капитан последен е напуснал кораба, дадена му е възможност да вземе всичко необходимо от касата", каза главен комисар Светлан Кичиков.

В момента либийският танкер е на рейд в бургаското пристанище. Той ще остане тук до абсолютната сертификация на документите за плаване, като не е определен максимален времеви период. Според изискванията кораба трябва да премине технически прегледи, като за това трябва да се погрижи флагът, под който е плавателния съд. 

След смяната на флага и екипажа, плавателният съд напусна българските териториални води. Според либийската страна той все още е нейна собственост, а срещу частния съдебен изпълнител, който извърши публичната продан, има образувано досъдебно производство от Бургаската окръжна прокуратура. Собствеността на танкера, чиято застрахователна стойност, според либийската държавна фирма собственик, е около 40 милиона долара, беше сменена на 21 декември и той премина в ръцете на българската компания Булгаргеомин, която предявява стари вземания към либийската държава за над 9 милиона долара.