Министерство на отбраната е приключило с всички дейности, които по закон трябва да се извършат за изясняване на обстоятелствата, свързани с инцидента с падналия МиГ-29, при който трагично загина подполковник Валентин Терзиев. Това каза министърът на отбраната Георги Панайотов на брифинг пред медиите.

На брифинга присъства Димитрина Попова - вдовицата на Валетин Терзиев, и техния син.

Резултатите от разследванията на Военна полиция са потвърдени от свалената информация от черната кутия. Загуба на пространствена ориентация е основната причина за инцидента с МиГ-29 преди три месеца. Вторична причина е липса адекватна оценка на риска от ръководителите на бойните стрелби.

"Министерство на отбраната и служба Военна полиция свършиха, всичко, което беше по наша юрисдикция. Не беше лесно. Особено изваждането на черната кутия, разчитането ѝ. Всички решения, бяха правилните и затова сега разполагаме с всички факти и обстоятелства", каза Панайотов.

Последно са разчетени данните от черната кутия, направено със съдействието на руския производител, в присъствието на наши представители - полк. Василев.

Министърът на отбраната уточни, че с г-жа Попова вече са провели среща на четири очи. "Това, което аз изразих пред нея, е че сме направили всичко, което можем и истината е най-важната. Разследването на прокуратурата продължава", каза той.

Терзиев се разби на 9 юни в Черно море при изпълнение на нощни стрелби.

Едно обаждане от президента Румен Радев с въпроса "Как сте?" и две предложения от ВВС да лятна почивка са били грижата от страна на държавата към семейството на загиналия с МиГ-29 майор Валентин Терзиев, каза вдовицата на пилота Димитрина Попова на среща с министъра на отбраната Георги Панайотов и командирите на Терзиев. Разговорът бе пред журналисти, присъства и малкият син на летеца Александър.

Пресконференцията премина под формата въпроси-отговори от Димитрина Попова към висшето ръководство на МО и ВВС.

Стана ясно, че решението да сниши на височина под 2000 метра е взето от подполковник Терзиев. Именно 2000 метра е била минимално допустимата височина, разписана от командира на ВВС ген.-майор Димитър Петров. Терзиев е стрелял от 1300 метра височина.

Два часа преди полета друг пилот със същия самолет е изпълнил същата задача на Шабла. Терзиев е бил уведомен за учението през есента на 2020 г. и е подготвян достатъчно време, по оценка на ръководството на ВВС. Той е имал най-много летателни часове от пилотите в Трета авиобаза "Граф Игнатиево", от 2015 г. досега е стрелял пет пъти с ракета, което е най-много.

Още веднъж беше оповестено, че никой не му е разрешавал да падне под 2000 метра височина и да развие над 900 км/ч., след като е получил заповед да сниши на 3000 м при скорост от 800 км/ч.

Димитрина Попова попита полковник Василев - ръководител на екипа, изготвил доклада във връзка с катастрофата, ако причина за катастрофата не е човешка грешка и няма техническа неизправност на самолета, какво е загуба на пространствена ориентация и защо не се води пилотска грешка.

Полк. Василев разясни, че загубата на пространствена ориентация се получава поради психофизичните особености на организма. Когато полетът се извършва без визуални ориентири извън кабината, с малки линейни ъглови отклонения, може самолетът да промени пространственото си положение в голяма степен без пилота изобщо да се ориентира като това.

Военното министерство даде брифинг за причините за инцидента с МиГ-29

Ако пилотът осъзнава ситуацията и предприеме грешни действия, е пилотска грешка. В случая обаче пилотът не е осъзнал в каква ситуация се намира и не се счита за пилотска грешка. Последните действия на Терзиев са да докладва. Ако осъзнава, че се намира в аварийна ситуация, той няма да направи тази грешка, каза полк. Василев и цитира текст от доклада за това какво е аварийна ситуация: "Започването на завоя в дясно с висока скорост над 900 км/ч, в режим на снижение, води до прерастване на ситуацията в аварийна".

"След поразяването на целта и преместване на погледа в кабината, пилотът трябва да проконтролира позицията на самолета, според мен не го е направил, защото при записването на данните няма нито един момент, в който самолетът да е приведен в хоризонтално положение, преди да се докосне до водната повърхност. Възникнала е зрителна илюзия, че самолетът е в хоризонтално положение заради загубата на пространствена ориентация", добави Василев.

Разследването е в четири посоки - организация на летателната дейност, самият полет, медицинското състояние на пилота и техническата изправност. Но в публичното пространство може да се изнесе само информация за самия полет. Всички останали документи в момента са в прокуратурата.

"Не са открити нарушения, които да са оказали пряко въздействие върху инцидента", посочи още полк. Василев.

Военна полиция по закон няма право да посочва виновни, това е работа на прокуратурата. След като тя си свърши работата, аз мога да назнача служебна проверка, която да борави с документи, а те са в прокуратурата, добави Панайотов.

Димитрина Попова попита кой е ръководителят на задачата и отговорът беше, че Министерството на отбраната няма право да разгласи името му, не може да започне служебна проверка. Това трябва да стане след като прокуратурата си свърши работата. Тогава може да се търсят виновни, обясни военният министър.

На въпрос на Попова командирът на ВВС ген.-майор Димитър Петров заяви, че подполковник Терзиев е провеждал подготовка за учението от началото на годината, а за стрелбите около месец преди това. По време на подготовката не се извършват стрелби, стана ясно още.

Министърът на отбраната заяви, че Валентин Терзиев е бил подготвен за тази задача. За това беше категоричен и командирът на ВВС. Министърът обаче смята, че нальотът е недостатъчен. Категоричен е, че българската армия има нужда от превъоръжаване.

На въпрос защо не е сработила системата за предупреждение за близост до земята ген.- майор Димитър Петров отговори, че тя сработва, когато самолетът е хоризонтален към земята, но потвърди, че е била включена.

Бригаден гинерал Николай Русев заяви още, че отговорност на всеки пилот е да прекрати изпълнението на задачата в момента, в който прецени, че има опасност за живота му.

Попова настоя за отговор кога е извършвана подобна стрелба с МиГ - 29 по падаща мишена, нощно време, но не получи конкретен отговор.

Стана ясно, че подобно нощно учение на стрелба, при която загина пилотът, не е изпълнявано с години, но два часа преди фаталния инцидент е била извършена такава стрелба от друг пилот. И посочиха, че редица други учебни стрелби, неизвършвани от 15 и 19 години, са проведени миналата година.

Самият Терзиев не е имал в практиката си такава нощна стрелба с МиГ-29 по мишена, каквато е изпълнявал по време на фаталното учение, а дневна стрелба с МиГ-29 е имал в практиката си един път, преди 5-6 години. Зад гърба си обаче е имал четири нощни учения.

Защо на 47-годишен пилот е дадено да изпълни това военно упражнение, което не е изпълнявал никого? - попита още вдовицата.

Отговорът беше, че всички военни, независимо от годините им, трябва да преминат през такава подготовка. Оценката на ръководството и самия Терзиев е била, че той може да изпълни задачата.

В заключение министърът на отбраната подчерта, че планирането и ученията са част от армията, която е в състояние да ги изпълнява.

"Военните ни ежедневно се готвят за боеспособност. Ние сме в състояние да изпълняваме Конституционните си задължение при ресурсни ограничения. Няма да престанем да го правим. Нашето желание е да стигнем до истината и убеждението ми е, че като МО го направихме", заяви в заключение военният министър и посочи, че оттук нататък се чака заключението на Военна прокуратура.

На финал бригаден генерал Русев се обърна към сина на Валентин Терзиев: "В базата не можем още да излезем от това състояние, тежко ни е. Документите няма да върнат твоя татко, Сашко, но докато има мъжки момчета като твоя баща, тази държава ще я има. Бъди като баща си, бъди смел и достоен българин и намери начин да покаже, че си негов наследник".

В пресконференцията участваха началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов, командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров, директорът на Служба "Военна полиция" бригаден генерал Ивайло Сотиров, представители на 3-та авиационна база "Граф Игнатиево" и на Дирекция "Правно-нормативна дейност в отбраната".

Преди дни министърът съобщи, че е извлечена информация от черната кутия на разбилия се на 9 юни край Шабла изтребител. Резултатите потвърждават заключенията на Военна полиция от първоначалния доклад, който сочеше като причина човешка грешка. Черната кутия на разбилия се във водите на Черно море изтребител беше изпратена за разчитане в Русия, след като я извадиха от 70 метра дълбочина със скъсан лентов кабел.