Усилията за гасене на пожара, избухнал в понеделник на два танкера в района на Керченския проток край Крим, остават безрезултатни заради изтичане на втечнен газ от резервоарите. Това съобщи днес за ТАСС Азовско-Черноморският филиал на руската Морска спасителна служба, предаде агенцията.

"Сега гори само излизащият газ. Всички надстройки са изгасени. Гори на принципа на горелката - газът излиза и гори", каза събеседник на ТАСС.

Той уточни, че по последни данни танкерът "Канди" е превозвал около 2,5 хиляди тона газ. Няма точни сведения за другия танкер - "Маестро", но доколкото корабите са еднакви, може и обемът на товара да е сравним. По-рано бе съобщено, че газът на "Маестро" също е към 2 хиляди тона.

Специализиран кораб обработва конструкциите на двата плавателни съда, за да намали вероятността от експлозия.

По данни на спасителите "Маестро" има крен 30 до 35 градуса към левия борд, "Канди" - 15 до 20 градуса към десния. Наклонът обаче не се увеличава, тъй като корабите "стоят един до друг и се подпират взаимно". Танкерите не потъват, корпусите им не са повредени, околната среда не е замърсена с петролни продукти, констатира службата.

По-рано еколози предупредиха, че има опасност от изтичане на гориво в Керченския пролив, което да доведе до тежка екологична катастрофа.

На местопроизшествието се връща буксирът "Меркурий", за да издири още тела на загинали моряци. По-рано бе съобщено, че от общо 32 души на танкерите са спасени 12 и са открити мъртви 10 души. Издирват се още 10, но няма шансове да бъдат открити живи, добавя ТАСС.

Пожарът е избухнал след експлозия на танкера "Канди", която е подпалила другия съд - "Маестро". Това е станало при  прехвърляне втечненият петролен газ между двата плавателни съда в открито море при бурно време. Ройтерс съобщи, че двата танкера, плаващи под танзанийски флаг, били под санкции на САЩ, защото в периода 2016-2018 г. са снабдявали с петрол и пропан бутан режима на Башар Асад. Така танкерът "Маестро" не бил допуснат в руско пристанище от опасения, че това може да донесе санкции на няколко местни компании. Затова се наложила операцията по прехвърляне на гориво от кораб на кораб в морето, при която се стигна до експлозия и пожара.

Директорът на "Терминал" Мактрен-Нафта" Анатолий Мизало обаче заяви днес, че са натоварили кораба"Канди" с гориво в периода 19-20 януари 2019 година и това е станало в редовен режим без нарушения или отклонения от правилата за изпълнение на работата. Пред Лента.ру той коментира, че е необходимо специализирано оборудване, обучение на екипажа, метеорологични условия и разрешение на пристанищните власти за транспортиране на втечнен въглероден газ от кораб на кораб. По думите му отговорността за извършването на такава дейност в неутрални води трябва да се носи изцяло върху капитаните на свата кораба.

Мизало каза още, че терминалът не разполага с информация за забраната за товарене на газови превозвачи поради санкции и подчерта, че липсва всякаква причина за прехвърлянето на гориво в открито море, което доведе до пожара.