"Пълни глупости са, че има откачени седалки по време на турбуленцията, такова нещо в авиацията няма. Количка е паднала, но тя е малка и сгъваема, около 300 гр. Тази ситуация ми се е случвала десетки пъти. Има ранени - жена, която си е ударила веждата, и мъж, който се оплаква, че го боли вратът. Командирът е минал през всички пътници и лично се е убедил, че те са здрави. От уплахата е викнал медицинско лице. Още след кацането на самолета, аз съм в постоянна връзка с екипажа му. Даже с медицинско лице ми се обадиха от там по мое искане", това заяви тази сутрин пред Нова телевизия Валтер Колев - собственикът на авиокомпанията ALK Airlines, чийто самолет в полет от Прищина (Косово) за Швейцария със 121 пътници на борда попадна в много силна турбуленция. Първоначално беше съобщено, че 10 души са пострадали, но още вчера вечерта беше уточнето, че те са само двама.

"Има турбуленция в ясно небе, когато е чисто и хубаво време, тогава се появяват по-големи щети по самолета. Аз също съм пилот. Същия ден се прибрах от Берлин. От 2 часа полет, пътниците трябваше да са с колани час и 20 минути. В случая, конкретно за този случай, екипажът е действал така, както трябва", добави той.

И обясни причината за силната турбуленция, силата на която се видя от видео, качено в YouTube:

"Това са потоци - низходящи и възходящи, има турбулентна зона, като, в случая тук са уцелили низходящ поток. Това не може да се предвиди".

Колев обясни, че ако той е бил пилот на полета от Косово за Швейцария, нямало да направи нещо по-различно.

"Всички имат радари и са в непрекъсната връзка. В тази зона, в която те са летяли, е имало много слаба турбуленция, но е облачна зона. Да, като влизаш в облаците, очакваш турбуленция. Затова пилотът е помолил да се сложат коланите, стюардесите са помолили няколко пъти, но какво да се направи - возим пътници от Косово. Няма никакъв проблем в случая. Мога да ви кажа само, че пътниците са попитали дали ще има застраховка - тогава са скочили да си вземат бележки от медицинския екип", каза още собственикът на авиокомпанията, която е регистрирана в България.

Лоша кординация между ръководител полети и екипажа е най-вероятната причина за силната турбуленция на полета, коментира обаче авиоексперт. Според него пилотите могат да прогнозират подобни явления, но трябва да получават навременна и актуална информация, за да планират заобикаляне на облака или отмяна на мрашрута.

"Попадането в турбуленция е често срещана ситуация при пътуване със самолет, но не толкова често се случва по този начин. Нашите изисквания са много строги - пътникът от излитане до кацане не трябва да усеща нищо, а не да повръща по време на полет", коментира специалистът по самолетни инциденти Ангел Борисов.

"Зоните, които са с турбуленция, не се появяват внезапно. Ръководител въздушно движение следи по трасето самолетите, които са прелитали преди това и уведомява следващите екипажи за налична турбуленция, особено когато говорим за гръмотевична деятелност", обясни той.

По думите му решението за заобикаляне на тези облаци се взима от командира на екипажа с уведомление на ръководител полети, че той се отклонява от трасето.

"Това отклонение е различно в зависимост от бурята. Ако имаме локално петно, може да се заобиколи с 10-20 км. Но когато има широк фронт, какъвто най-вероятно имаме в този случай, той може да се отклони и на 100 км. В случая синхронът между ръководител полети и екипажа не е осъществен нормално. Възможно е и екипажът да не е получил такава информация, ако преди това не са прелитали по това трасе други самолети", коментира Борисов.