Изключително нагла измамна схема търси своите жертви в интернет, като използва като примамка името на bTV и на предаването "Лице в лице", съобщиха от медията. Неизвестни към момента лица използват мрежа от фалшиви сайтове, за да продават билкови капки на силно завишена цена с твърдението, че всъщност това е чудодейно лекарство, което се бори с хипертонията и най-разпространените сърдечно-съдови болести.

В социалните мрежи се разпространява промотирана публикация, която води към сайт с име "Новини БГ" и домейн, чиято собственост е скрита. Там е качена обширна публикация, която трябва да подмами лековерните потребители да си купят лекарството.

bTV Media Group официално заявява, че няма общо със сайта и с продавания в него продукт и ще сезира прокуратурата и КЗП за заблуждаващата реклама.

Как лъжат?

Както обикновено се случва при измамните схеми, пред жертвите се разгръща мащабен сюжет - как високопоставен фармацевт е загубила работата си, след като в социалните мрежи написала, че няма икономически интерес чудодейният медикамент да се продава на българските пенсионери. Следва измислено интервю, за което се твърди, че е от "Лице в лице", в което горещата тема коментират "шефът на дирекцията на фармацевтиката в България", "ръководителя на Центъра за сърдечно-съдова хирургия" и "представител на аптечна верига "Фармасток".

 

Есенцията от разгорещения разговор е, че революционното лекарство вече е достъпно, но бройките са на привършване и читателите трябва час по-скоро да впишат името и телефона си в удобно поставен в края на страницата формуляр, за да могат да направят поръчка на преференциална цена. Всичко това звучи много хубаво, но не отговаря на истината по никакъв начин.

На първо място, "дирекция на фармацевтиката в България", "Център за сърдечно-съдова хирургия" и "аптечна верига "Фармасток" не съществуват. Измислени са и участниците в разговора - държавният служител Румен Вълчев (чието име е сложено върху кадър от гостуването в "Лице в лице" на депутата проф. Иво Христов), хирургът Красимир Сачев (в ролята - ръководителят на катедрата по инфекциозни болести във ВМА проф. Камен Плочев) и фармацевтът Данаил Зоров (за чийто образ е използван кадър с председателя на фенклуба на "Левски" Степан Хиндлиян).

Какво продават?

Лекарство на име CardioActive на българския пазар няма. Ако обаче потърсите името на продукта в "Гугъл" е много вероятно да си помислите обратното. Освен вече споменатия "новинарски" сайт, който злоупотребява с името на bTV, името на продукта се появява и в няколко портала за "алтернативно здраве".

Част от тях изглеждат създадени само за да промотират тази и подобна на нея стоки, докато други дават вид на по-легитимни, но вероятно изкушени от комисионната при продажба (статиите им са пълни с партньорски линкове, които гарантират процент при покупка).

Още по-интересно става, когато човек започне да търси извън границите на родното интернет пространство. В Румъния, например, CardioActive се рекламира през напоително разказаната история на столетница, която твърди, че капките са тайната на нейното дълголетие. Снимката на жената е крадена - всъщност фотосът е на рускинята Танзиля Бисембеева, която няма нищо общо нито със северната ни съседка, нито с революционни лечебни средства.

Абсолютно същият текст със същата снимка е публикуван в други фейк сайтове на словенски и на български. Интересното е, че и имената на лековете чудо са различни (Detonic, Cardiline и т.н.).

Няколко от сайтовете са инфектирани с вируси.

Кой го продава?

Качеството на текста от измисленото интервю, взето ужикм от "Лице в лице", е добро, но някои малки граматически детайли насочват към бившето съветско пространство.

Съобщенията за грешки, идващи от някои работили доскоро рекламни сайтове, също са на руски.

Някои от по-некачествените измамни публикации пък даже изглеждат направо минати през преводача на "Гугъл".

През последните години онлайн измамите със здравни продукти зачестиха. Най-често продавачите от бившия СССР и други държави извън ЕС използват всевъзможни неморални и директно престъпни маркетингови практики, за да убедят жертвите си, че купуват революционно лекарство срещу трудно или напълно нелечима болест.

Какво получаваме в замяна?

В най-добрия случай - билков продукт на десетократно по-висока цена. Винаги обаче има и риск да станем собственици на "лекарство", което може да застраши не само портфейла, но и живота и здравето ни.