Изграждането на магистрала "Рила"? Тази позабравена идея лансира Петър Мутафчиев, бивш транспортен министър и понастоящем председател на Форума за балкански транспорт и инфраструктура. Темата за изграждането на магистрали винаги е била актуална у нас. Проектът за АМ "Рила" цели свързаност между АМ "Хемус", "Тракия" и "Струма", преминавайки край Дупница и Самоков. Как подобен мегапроект може да се случи във време на финансова стагнация и откъде могат да дойдат необходимите средства? Ето какво отговори пред Dir.bg Петър Мутафчиев.

- Г-н Мутафчиев, идеята за развитието на проекта за магистрала "Рила" предизвика голям интерес. Какво и как ви накара да говорите за постояването на нов голям път?

- Тази идея за мен е належаща, добре е да бъде мислено по нея и реализирана. Виждаме, че основните магистрали в страната - и "Тракия", и "Марица", и по-голямата част на "Струма", ги имаме, а вече имаме едно интензивно строителство чрез "ин хаус" метода на магистрала "Хемус". Та на всички тях им предстои приключване. Това означава, че ни предстои един следващ етап, а именно да се направи връзката между тези магистрали. Защо магистрала "Рила"? Защото всички магистрали водят до София. Целият този голям транзитен трафик - както международен, така и вътрешен в страната, минава през столицата.

Петър Мутафчиев

Снимка: transportal.bg

Това затруднява както пътуващите, така и хората в София. Когато имаме вече добри магистрали, трябва да имаме и добра връзка с тях и между тях. Ние имаме един много лош пример. Това са връзките между автомагистрала "Марица" и магистрала "Тракия" преди отбивката Плодовотово. Тям няма пътна връзка за колите от Бургас към Свиленград, което е пълен абсурд. Не може да имаш две събиращи се магистрали и да сме забравили една част, която е важна. Друг е въпросът каква е статистиката колко коли щели да минат от там и т.н. Просто важното е да има свързаност. Магистрала "Рила" е част от бившия "коридор №8". Така ще дадем възможност за свързаност със Северна Македония на Кюстендил-Гюешево. Това ще даде възможност и за иницииране на модернизацията на скоростния път, който свързва Скопие и Гюешево. Скопие и София са на по-малко от 200 километра, а понякога пътуваме близо 4 часа.

Снимка: Форума за балкански транспорт и инфраструктура

- Магистралата ще е дълга над 140 километра и по разчети от 2008 г. ще струва около 485 млн. евро?

- Това е без отсечката Дупница-Кюстендил-Гюешево, която трябва да се продължи. Така ще има още по-голям смисъл.

- Как ще се финансира?

- Имаме предложение до правителството и новия кабинет. Нека първо се актуализират програмите в МРРБ за магистралната инфраструктра и скоростните пътища. Има процедури по трасето. Става въпрос за 6-лентов път - по 3 ленти в посока на движение. Трябва и да се актуализират проектите, да се направи техническо проектиране.

А колкото до финансирането, нещата са много отворени. Дори в Плана за възстановяване може да се заложат средства. Може през Оперативна програма транспорт, може да стане и през концесия.

Има проблем у нас, който е свързан е т.н. публично-частно партньорство, и той е свързан с една неефективно работеща Тол система. Какво имам предвид. В момента Тол системата у нас е смесена - такси и винетки. Това ще доведе до сериозни проблеми при формирането на финансовата част от проекта при публично-частно партньорство.

Няма как да се определи колко коли с винетки ще минат по магистралата, за да заложиш, че ще получиш сумата "Х" пари от винетките. Но това вече отваря друг дебат, че се нуждаем от изцяло нов тип Тол система, която да се базира само на такси.

Снимка: Форума за балкански транспорт и инфраструктура

- Няма как, правейки магистрала, тя да не влезе в обхвата на Тол системата...

- Да, разбира се, че е така. Таксите се определят от държавата, дали са социално постижими и какво влияние имат върху хората. Но пак казвам, трябва да се мисли върху нов тип структуриране на Тол системата. 

- Нямаме практика на концесия на път в България към момента...

- Без Тол системата не можеш да мислиш за концесия. За да се подходи към концесия, трябва да имаш няколко ясни параметри. Какви са таксите, които държавата е определила за преминаването по тези пътища, кои са автомобилите, които плащат тази такса, колко струва самата магистрала, какви ремонти ще се правят и са планирани и др.

Има и т.н разпределение на риска. Такъв дебат се разви преди години за магистрала "Тракия". Тогава нереалистични прогнози провалиха концесията. Една добра синтеза между частния интерес и публичния може да реализира една такава магистрала.

- Пак стигаме до отношенията ни със Северна Македония. В последно време темата е повече от интересна.

- В този контекст ще кажа, че с този проект и реализирането на магистрала "Рила" България дава много ясен политически знак за отношенията ни със Северна Македония. С развитието на такъв проект страната ни показва, че се интересува от изграждането на връзката Варна-Бургас-София-Скопие-Охрид-Дурас. Това е забравеният вече "коридор №8". Това е най-краткият път от Йонийско, Адриатическо до Черно море. Това е път, който носи икономическа и политическа стабилност. България трябва да дава такива знаци по отношение на съседите си на Балканите.

Снимка: Форума за балкански транспорт и инфраструктура