ИА "Автомобилна администрация", МВР и НАП направиха преди дни съвместна акция срещу нерегламентирания превоз на пътници в София. Оказва се, че всички проверени автомобили на онлайн платформа за превози са получили пари за услугата, но не са издали документ за плащането. Установено е, че водачите работят с личните си автомобили, не издават платежни документи и нямат лиценз за извършването на превоз на пътници срещу заплащане. Какви са санкциите за тях? Заради нерегламентираните превози скоро от таксиметровия бранш поискаха оставката на шефа на ИА "Автомобилна администрация"... Как се затяга минаването на технически преглед? Колко коли вече имат от новите екостикери?

По тези теми разговаряме с директора на ИА "Автомобилна администрация" Бойко Рановски.

- Г-н Рановски, трябваше ли таксиметровият бранш да ви поиска оставката, за да организирате акцията срещу нерегламентирания превоз?
- Акцията срещу нерегламентирания превоз проведохме заедно с колегите от МВР и НАП. За да е законно, имаше подписан тристранен план между институциите. Това, че има незаконни превози, го знаем всички. Ние правим каквото можем, за да прекратим това. Особено през приложение, което стана модерно да се ползва. Но, пак казвам, няма как да го направим без колегите от МВР и НАП. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" има законовите правомощия да проверява обществените превозни средства, а единствените леки автомобили, които можем да проверим, са таксиметровите автомобили, които съгласно нормативната база са обозначени като такива.


- Какво е това приложение?
- В случая с проведената акция става въпрос за приложение, в което всеки гражданин може да се регистрира и след това през него да получава адреси, на които трябва да отиде и да вземе даден клиент, за да го закара до точка "Б". Няма тарифа, няма цена на километър. Има цена по договаряне. Клиентът плаща на шофьора, а после водачът получава някакъв процент от това, което е заработил през деня като адреси.

- От колко време съществува това приложение?
- От няколко години. През 2019-а Комисията за защита на конкуренцията обяви, че това приложение трябва да се спре, защото тази дейност е незаконна. Като цяло нещата са трудни за проследяване, защото колите са частни и не са обозначени. Реално всяка кола на пътя може да осъществява такъв нерегламентиран превоз. Това е причината да работим заедно с МВР и НАП. В случая от преди дни т.н. "тайни клиенти" бяха служители на НАП, които имат такива правомощия, имат и парите, с които могат да заплатят услугата. След като платят, те описват надлежно използваните пари и цялата ситуация, съставят протокол и вземат отношение съобразно правомощията им, а после стават свидетели по досъдебното производство.

- Каква е санкцията за водачите, осъществяващи нерегламентиран превоз?
- Глобата е 2000 лева, отнема се книжката до една година и се свалят номерата пак за една година. За съжаление, има много граждани, които одобряват тези приложения, защото те заплащат по-ниски цени за превоз, но това е незаконно. Не се знае кой ви вози, с какъв автомобил, в какво състояние е водачът и т.н. Фирмата на практика не носи отговорност за организирането на превоза, за разлика от законните таксиметрови компании. Рискът е огромен. Това е нелоялна конкуренция на законните превозвачи, която нанася финансови щети освен на бизнеса, но и на държавата.

Глобата за водача за нерегламентиран превоз е 2000 лева


- Как приемате исканията от таксиметровия бранш за ваша оставка. Само за несправянето с нерегламентирания превоз ли става въпрос?
- Нерегламентираният превоз не е от сега. Това е проблем, който съществува от много години. През последните две години съвместните проверки бяха значително увеличени, включително и през тази година. Не приемам обвиненията, че аз съм спирал акции срещу нерегламентираните превози. Нямам законовите правомощия да спирам или стартирам акции. Както казах, проверките се осъществяват съвместно с колегите от МВР, тъй като те имат правомощия да спират за проверка леки автомобили, да извършват действа по събирането на доказателства. Когато те установят по безспорен начин, че се извършва превоз на пътници срещу заплащане, тогава ние взимаме отношение, като налагаме принудителни административни мерки. В акциите участват и колегите от НАП, които съгласно техните правомощия предприемат съответните действия. В последствие материалите се предават и на прокуратурата.
Ние имаме няколко акции заедно с таксиметровия бранш, когато те са подавали сигнали. С част от таксиметровите водачи, които в момента са негативно настроени към дейността на Агенцията, сме работили заедно. По техните сигнали на летище София сме спирали автобуси и сме взимали отношения. Спирали сме от движение редица автомобили. От началото на годината имаме над 100 случая на спрени превозни средства, но при всички акции сме работили съвместно с МВР, за да може да облечем всичко в законов вид. За около 100 случая е уведомена съответната прокуратура, но по-голямата част от тях се връщат с отказ от образуване на досъдебно производство, защото не може да се докаже състава на престъплението. Имаме случай на обжалване на решение и на Втора инстанция се приема нашето обжалване, а случаят се връща с допълнителни указания какво да се направи. Доказването на този вид престъпление е сложно и изисква повече време за да има ефективно правоприлагане.

- Само в София ли работи това приложение, или го има и в други градове?
- Основно работи в София, защото в столицата има най-много клиенти. Нерегламентиран превоз не е само този, който се извършва в София. Има и превоз чрез бусове, които пътуват ежедневно за Европа. По това направление с колегите от гранична полиция работим много добре. В Русе имаме над 50 случая, а в София имаме около 30.

- Таксиметровите компании въведоха ли вече новата първоначална такса и новите цени на километър?
- Би трябвало всички таксита да са с новата първоначална такса, която е от два до три пъти от минималната цена за един километър пробег - съответно дневна или нощна, определена за съответната община. Таксиметровите компании имат проблем с цените на километър, които се определят от общинските съвети. До 31 октомври общинските съвети трябва да се произнесат за цените за 2022 година. Цените на таксиметровите услуги в София не са променяни 7-8 години. Таксиметровият бранш е в правото си да иска промяна.


- Да поговорим и за екостикерите, които вече се въвеждат при техническия преглед, а от началото на следващата година вече ще са и приложими в дните на замърсяване на въздуха по преценка на общините?
- Екостикерите се слагат от 12 юли. Когато колата мине на преглед, в зависимост от вредните емисии, се определя и екокатегорията. 600 хиляди автомобила вече са минали успешно през прегледи и имат такъв стикер. 1902 коли са върнати за някаква неизправност, която трябва да отстранят в 14 дневен срок, а 242 автомобила са върнати, защото имат опасна техническа неизправност и не са допуснати за движение по пътищата. Лошото е, че средната възраст на автомобилите в България е много голяма - над 65% са над 15 години, а 35% са над 20 години.

- От кога данните от спирачките и газовете от колата по време на преглед ще влизат директно в централната система на "Автомобилна администрация"?
- От следващата година. По този повод призовавам гражданите да поддържат автомобилите си в добро техническо състояние. Наредбата, която беше обнародвана в Държавен вестник през месец септември 2020 година, задължава всички пунктове да предават онлайн информация при измерването на спирачките и газовете, считано от 12 януари 2022г. Така вече в пункта няма да могат да въвеждат ръчно резултатите от измерванията и да определят дали превозното средство е технически изправно и в коя екологична група попада, а системата ще определя на база информацията, която ще се получава автоматично от уредите.. Ако досега се е позволявало при измерване на емисиите да се направи някаква манипулация и да се въведат неверни данни, от 12 януари 2022 това няма да мога да го правят в пунктовете. Тези, които си позволяват в момента да въвеждат неверни данни, също могат да бъдат установени и при контрол в пунктовете се проверява информацията от разпечатките от уредите и въведената в информационната система.

- Въвеждате и промени в шофьорските изпити. Листовките вече ще бъдат само онлайн?
- До момента имаше възможност при проблем на системата изпитът по теория да мине на хартия, но това вече отпада. Ако има проблем, изпитващия има възможност да премести кандидата на друго изпитно място, като изпита продължава от въпроса, на който е спрял, а отразените до момента отговори се запазват. Ако има по-голям проблем и изпитът не може да се продължи, има възможност кандидата да се премести за изпит на нова дата. Случвало се е при голям технически проблем да се провеждат изпити и в събота, защото няма как да ги вместим в седмичната програма.

- А при кормуването има ли новости?
- Предвид епидемичната обстановка има разпореждане да се качва по един кандидат шофьор в колата, за да не се струпват много хора в автомобила. Принципно може да се возят и двама кандидати за водачи в колата, за да може като свърши единия да се качи другият, но предвид обстановката това не е разумно. В момента в автомобила има един председател, един кандидат и един член на комисия. Новото е, че кандидатите в един изпитен протокол могат да се разделят по двойки и всеки да знае от колко часа ще започне изпитът му. До момента имаше възможност за разделяне на кандидатите на две групи, което създаваше затруднения и се налагаше някои кандидати да чакат с часове преди да започнат изпита.