Катастрофата с автобус край Своге, довела до десетки загинали и ранени, предизвика стотици коментари на местни жители, които в часовете след смъртоносния инцидент изразиха недоволство от качеството на асфалта в района. Проверяващите местопроизшествието опитаха да опровергаят с изнесената от зам.-министъра на регионалното развитие Валентин Йовев информация, че настилката "не е нарушена, наклоните са нормални, има нормално отичане на водата".

Проверка само ден назад обаче показва, че истината има и друго лице. На 24 май Институтът за пътна безопасност публикува и изпраща до медиите свой репортаж за състоянието на пътя. Оказва се, че около съвсем скорошния ремонт на стойност от над 23 милиона евро без ДДС, има множество спорни моменти.

Ето какво са публикували от Института на 24 август:

СТАНОВИЩЕ
На Институт за пътна безопасност
Относно: състоянието на път II-16 София-Своге-Мездра

Път II-16 с обща дължина от 81,779 км. е т. нар. "Искърско дефиле". Изключително живописен път и важна свързваща артерия по направлението Видин-София, особено когато Е79 е в ремонт или поради други причини по направлението А-2, I-1 не може да се преминава (направлението София-Ботевград-Мездра-Враца). В тези не редки случаи се използва Искърското дефиле като алтернатива.

В тази връзка с договор за строителство от 03.08.2011 г. е възложено изпълнението на "Рехабилитация и реконструкция на път II-16 от републиканската пътна мрежа" във връзка с проект Транзитни пътища V, Лот 17. Стойността на този ремонт е 22 957 298,00 евро без ДДС /СМР + аванс/, а заложеният срок на изпълнение е 24 месеца + 365 дни за съобщаване на дефекти. Официално проектът за рехабилитация е завършен на 27.12.2016 г. (Официална информация получена по реда на ЗДОИ чрез Решение № РД-ОИ-55/23.08.2018 г.).

По информацията, предоставена на Института, става ясно и че "Агенция "Пътна инфраструктура" е организирала провеждането на оглед на обекта от комисии с цел констатиране на всички гаранционни дефекти. Огледите са проведени и наличните гаранционни дефекти са описани. Тяхното отстраняване следва да бъде извършено от фирмата изпълнител на обекта - ДЗЗД "Трейс Своге", като се планира това да се случи преди началото на зимния сезон.

Институтът за пътна безопасно извърши свой оглед и констатира следното състояние на ремонтирания за 22 957 298,00 евро без ДДС път към 03.08.2018 г.:

Разрушена асфалтова настилка при разклона за с. Скакля

 

Снимка: ИПБ

Нарушено асфалтово покритие в близост до г. Бов

 

На много места асфалтовата настилка е компрометирана и в лошо състояние. Това реално се е случило след по-малко от две години след завършването на обекта.

Експертите на института изпратиха запитване и относно това дали и колко пари общо са похарчени за поддръжка на пътя по отношение на почистването на крайпътните канавки от паднали камъни, подмяна на пътни знаци, които са били счупени и подрязването на храсти от началото на тази година. От АПИ чрез Реш. № РД-ОИ-55/23.08.2018 г. ни предоставиха информация, че дейността по поддръжка се извършва от фирмата, поддържаща републиканските пътища в област София, до момента конкретно за този пътен участък от началото на годината са похарчени 33 906 лв. с ДДС.

ИПБ направи отново своя проверка за състоянието на пътя след извършеното почистване на стойност 33 906 лв. с ДДС и установи следното към дата 03.08.2018 г.:

В близост до г. Бов

 

Снимка: ИПБ

В близост до гр. Своге

 

Снимка: ИПБ

В близост до с. Церово

 

Снимка: ИПБ

До г. Бов

Институтът за пътна безопасност няма да коментира стойността на ремонта на пътя или дали парите похарчени за поддръжка са похарчени целесъобразно, а ще отправи само един въпрос към министъра на регионалното развитие и благоустройството:

- Уважаеми г-н министър, по този начин ли се грижите за сигурността на нашите граждани по републиканските пътища?