След като публикувахме няколко материала за мостовете в риск у нас, сега решихме да видим какво се случва с тях към днешна дата. Мостът на 20-и километър на магистрала "Тракия", който снимахме преди година, вече е в голям ремонт. Колоните се обновяват. Изроненият бетон се изгражда отново. Цялата колона се облича в нов слой бетон и арматура.

Всички снимки можете да видите тук >>>

С голям интерес сега видяхме, че гредите на моста навършват 42 години. Произведени са през октомври 1977 година - греда 63 на 20 октомври, а греда 64 на 26 октомври.

И от тогава... Нищо. Колите хвърчат отгоре и никой не си задава въпросът какво става отдолу.

Всъщност трябва и да припомним, че тежката катастрофа край Своге, при която загинаха 20 души, а десетки бяха ранени, върна в дневния ред темата за състоянието на пътищата - тяхната безопасност, строителство и ремонт. Респективно и поддръжката на построеното по Живково време, както и произтичащите от това рискове.

Проблемът с мостовете няма да се реши изведнъж, но състоянието им трябва да се следи, за да няма български случай "Моранди" (б.р.-срутилият се мост в Италия).

В края на август миналата година алармирахме за проблем с големия железен мост мост след тунел Витиня на магистрала "Хемус", чиито колони са във вода.

Същият проблем после открихме на моста на 20-ия километър на магистрала "Тракия".



Реклама след 7-ми параграф

Именно там се върнахме и сега, след година, за да видим как стоят нещата. На съоръжението в момента върви сериозен ремонт - както на пътната настилка, така и на колоните на моста.

Това, което се вижда в момента, е, че майстори възстановяват изронения външен бетон.

Колоните се обличат в нова арматура, след което върху армировката се полага нов слой бетон. След като колоните се "препакетират", върху новата част на колоната се нанася хидроустойчив бетон, който придава на ремонтираната колона цялостен и еднакъв вид.

Снимка: Павлин Даскалов

В момента, предвид ремонтните дейности, не снимахме дали колоните са пълни с вода. Най-вероятният отговор е "да", защото в момента се работи по външната им част. Но също така ни увериха, че при приключването на ремонта вода в колоните няма да има. Нейното извличане не би било проблем, защото за целта е нужна подходящата техника, която да я издърпа. Въпросът, който остава, е дали в колоната ще се извършат нужните дейности, за да не влиза отново вода?

Защото ако това продължи да бъде "решение на съдбата", каква е ползата, че сме правили ремонт?

Добре е да си спомним думите на един от строителите на виадуктите от Витиня до Правец - инж. Владимир Жиянски, който обясни пред Dir.bg защо водата в колоните е огромен проблем: "Водата просто извлича циментовото съдържание от бетона и така отслабва якостните му показатели".

Снимка: Павлин Даскалов

При предишните ни обиколки до основите на колоните на мостовете установихме, че достъпът до тях е свободен. Редно е да се помисли дали това е добре да е така, или може да се оградят по някакъв начин.

И сега сервизните отвори в основите на колоните бяха разбити, но все пак да си кажем, че сега тече ремонт. Да се надяваме, че после ще бъдат затворени.

Фейслифт след 42 години - явно и пътищата ни имат нужда от тунинговане.