Обединението, демокрацията и държавността са принципите, зад които ДПС ще стои. Стабилно правителство без Движението не може да има. Това заяви в интервю за Dir.bg кандидътът за вицепрезидент от ДПС Искра Михайлова. Според нея това, което се е случило по закона "Магнитски" у нас, е противозаконно. Евродепутатът коментира и Плана за развитие, като отбеляза, че предоставянето му в ЕК е много закъснял, заради което няма да получим авансови плащания. Михайлова е категорична: "Да търсим причината за по-високите цени на енергийния пазар в Зеления пакет е рано и невярно". Тя не спести критика и по отношение на политиката ни спрямо Северна Македония.

- Г-жо Михайлова, безпрецедентно ДПС издига кандидатура за президент и вицепрезидент. Кое ви накара да пристъпите към този избор на политическо поведение?

- Преди всичко искам да кажа, че това е решение на структурите на ДПС и основно на Централното оперативно бюро и на Председателския съвет. Не съм член на ДПС и не съм участвала в тези дебати, но разбирам напълно решението, тъй като това е един нов етап, както за ДПС, така и за демокрацията в България. Ако е имало години, когато е било недопустимо да се помисли даже, че човек с име различно от традиционните български имена може да се кандидатира за президент, то сега България би трябвало да е извървяла този път в демокрацията, за да приеме записаното в Конституцията, че всеки български гражданин има правото да избира и да бъде избиран. И това е първото послание, ние сме на ново ниво на демокрацията на страната ни. Второ - ние вярваме в държавността и важната роля на президентската институция за нейното гарантиране. А държавност за нас означава работа на всички държавни институции в синхрон и за благото на българския народ. Трето - за нас разделението на обществото ни е на критично ниво и само единението е пътят, по който можем да изведем страната си от кризата, която вече се превръща в криза на ценностите. Ролята на президента за обединението на обществото ни е безспорна.

- Вие защо се съгласихте да бъдете кандидат за вицепрезидент? Не сте член на Движението, евродепутат сте. В този смисъл ли - че махалото отиде в другата посока и бихте искали да бъдете обединител?

- Казах няколко основания за ръста на демокрацията в България и готовността на Движението за права и свободи, което може да допринесе за нормалното функциониране на институциите. И това е изключително важна причина. Естеството на ДПС предполага обединение. То без обединение не е можело да работи никога и да прокарва политика и това е в основата на неговите послания и веруюто на хората, които гласуват за ДПС. Считам лично за себе си, че имаме какво да дадем и го правим в правилния момент за развитието на демокрацията и можем да допринесем за обединението, което е толкова необходимо в България.

- Не се ли опасявате, че бихте могли да привлечете единствено електората на ДПС?

- Разбира се, че ние очакваме подкрепа от електората на ДПС, който ни е подкрепял в толкова много битки за избори в България през последните 30 и повече години, но освен това очакваме подкрепа от много разумни хора, които действително виждат възможност за обединение, виждат възможност за промяна в статуквото на движението на махалото от обикновена декорация до проактивно Президентство, които виждат връщането към нормалната роля на президентската институция в рамките на българската Конституция, която е изключително важна и с голяма отговорност.

- На какво ще наблегнете в кампанията си?

- Преди всичко посланието за обединението, посланието за държавността, което е вече наш слоган на последните две изборни кампании за парламентарни избори. Ще наблегнем на това, че действително демокрацията в страната ни се развива и ние можем да допринесем за нейното развитие. Ще наблегнем на това, че трябва да търсим решения и трябва да търсим сътрудничество. Ролята на Президентската институция е да създаде условия и да събере спорещите страни именно в такива периоди на кризи, както в България има криза на доверието между отделните политически субекти и институциите. Тази роля на президентската институция е изключително важна.

- Какво бихте искали да промените от досегашното управление на президентите и вицепрезидентите и какво бихте искали да запазите?

- Основно това, че президентът, според нас, е фигурата, която обединява всички. Президентът - това е всеки един от гражданите на България. Това не е представителство на едни, които президентът харесва, и неглежиране на други, които президентът не харесва. Представителство на всеки един гражданин. Първо - това е изключително важно да се постави в основата на функционирането на Президентската институция. Второ - президентската институция има отговорността да създава сътрудничество, да създава поле за преговори и да създава възможности за постигане на решения в името на благото на държавата, а не да отрича възможността за разговори с една или друга политическа сила и това трябва да се промени категорично.

Вицепрезидентът има строго определени функции, според Конституцията на страната ни, и тези функции са от много голямо значение точно в контекста ролята на цялата президентска институция. Вицепрезидентът не може да води отделни политики, различни от тези на президента, но вицепрезидентът има отговорността и обществената роля да бъде водач и ментор на редица движения, които са в общ интерес. И мога да кажа, че вицепрезидентите в България досега са били много по-балансирани от президентите в техните позиции, въпреки че са им много ограничени правомощията. Аз бих се радвала за подкрепата на тази тенденция с мярка да се разширят инициативите, които са подкрепяни от вицепрезидента в контекста на общата позиция на Президентството като институция.

- Ако на първи тур не спечелите, кого бихте подкрепили за президент?

- Това изключително много зависи от кампанията като цяло, от посланията на кандидатите за президенти и от това в каква посока ще тръгнат те по отношение на важните принципи - обединението, демокрацията, държавността. Ако ние намерим кандидат, който достига до балотаж, а ние не достигаме до балотаж, който приема тези наши приоритети и принципи, мисля че ще подкрепим него. Що се отнася до сега действащия президент, позицията на ДПС е била категорична от миналата година още. Когато председателят на ДПС и сега кандидат-президент поиска оставката не само на правителството, но и на президента, заради невъзможността да се води диалог между институциите.

- Вие изключвате подкрепа за президента Радев, а ще подкрепите следващия след него?

- В политиката няма абсолютни изключения. Изключения няма, категорични червени линии няма, ако президентът е президент на всички граждани и ако той си постави за цел единението, съединението, развитието на демокрацията и подкрепа на държавността, то той трябва да подкрепя абсолютно всички играчи. Така че аз не бих казала пълно отричане. Да, ние сме си казали мнението, но чакаме да видим кампанията, чакаме да видим посланията, чакаме да видим и това, което ще ни кажат нашите избиратели по време на срещите с тях.

- Очаквате ли да има сформирано правителство след тези избори и може ли да има такова без участието на ДПС?

- Ние сме категорични, че стабилно правителство без участието на ДПС не може да има. От доста време повтаряме, че България е в такава ситуация, че трябва да забравим абсолютно моделите на еднопартийните правителства и да приемем необходимостта от създаване на експертни кабинети с ясна програма. Ние винаги сме поставяли въпроса, че на първо място е програмата и приоритетите. Каквато е програмата и приоритетите, такава ще бъде и работата на правителството. Всяко друго правителство, създадено на базата на аритметично мнозинство, няма бъдеще. Така че и за бъдещия парламент основното предизвикателство ще бъде това. Преодоляване на разделението, търсене на общи цели в името на благото на страната ни и сформиране на правителство, в което участват всички със своята експертиза, за да можем да излезем от кризата, в която сме в момента.

- Опасявате ли се, че законът "Магнитски" и досиетата "Пандора" могат да ударят Движението?

- Мога да кажа, че те дадоха повод на кой ли не да се упражнява да удря по партията. Но аз мога да препотвърдя, че позицията на партията не се е променила по никакъв начин. Що се отнася до мерките по закона "Магнитски", ние сме категорични, че искаме доказателства, искаме прозрачен процес, а не изпращането на решението на един орган като окончателно, без да се спазват правилата на свободната демокрация и правото в ЕС. Второ - аз все пак съм в Европейския парламент и много добре знам каква е позицията на европейските институции по отношение на прилагането на закона "Магнитски" в страна-член на Европейския съюз. Той е неприложим в страна-член на ЕС. Трето - считам, и аз, и всички мои колеги, че това което се направи в България със създаването на каквито и да е черни или каквито и да ги наречете списъци, е абсолютно противозаконно и то нарушава правата на българските граждани. Това вече беше подчертано, включително и по време на дебата в Европейския парламент. Така че ние имаме толкова ясна позиция по казуса мерки Магнитски, че тя много трудно може да се промени, без да има някакви отсрещни действия, които да ни предоставят повече информация и основания или да покажат, че този процес не е бил дело на лобисти, а е бил в резултат на задълбочено изследване. Защото да обвиняваш в това, че български гражданин е медиен олигарх, след като той вече не притежава медии, е малко нелепо.

- Закъсня ли фатално България с представянето на Плана за възстановяване?

- Закъсня. Последната ни среща преди две седмици с комисар Кадри Симсън, която напоследък е доста популярна, тъй като отговаря за ресора "Енергетика" и се появява във връзка с повишаването на цените на електроенергията и на газта, показа, че тя е притеснена, тъй като представянето на Националния план в ЕК не е еднократен акт. Той е момент, в който се представя планът, но след това има преговори, разглеждане от страна на комисията, която изисква технологично време, което е определено. След това има още един месец след времето в комисията и това е решението на Съвета, като по този механизъм се прибавя и решението на Съвета на Европейския съюз. България закъсня и ние пропуснахме първата година от прилагането на плана - няма да получим авансово плащане, цялата година изтече. Искам да напомня, че този план е за възстановяване. И той трябваше да изиграе ролята на бърза инвестиция, която да подкрепи българския бизнес, за да не се сблъскваме с това, което се случва сега - отново има възход на пандемията, дано вече да сме достигнали пика, въпреки че експертите казват, че не сме и лошото предстои. Но в такива ситуации, когато трябва да се взимат решения по отношение на бизнеса, ако имахме подкрепата на този одобрен план, щяхме да действаме по-добре.

Второ - вчера гледах с интерес как правителството решава въпроса с мините и въглищните централи и съм смутена от това как на българските миньори и на синдикатите се представят толкова частични и фрагментарни мерки. Защо българското правителство не спомена нито веднъж Социалния фонд за климата, който готви ЕС и по който ще могат да бъдат подкрепени цели сектори и групи от населението точно във връзка с климатичния преход? Защо българското правителство не спомена възможностите за компенсации, преквалификация и промяна на модела на обучение въобще в тези райони на страната? Защото след 20 години малко от миньорите, които работят в момента в мините, ще работят пак там, защото годините минават и хората имат пределна възраст да са там. Къде са мерките, които ние прилагаме за младите хора, за да не се насочват те към мините и да получат квалификация, която да им даде добро поприще, добро препитание, добро заплащане и перспективна работа в бизнеса или самостоятелен такъв? Тези неща липсваха. Спомена се бъдеща фирма, която ще разчиства, и толкова. Въпросът е много сериозен и изисква комплексни мерки, няма нужда да откриваме топлата вода, нека се огледаме около нас и да видим всички страни членки на ЕС имат аналогични проблеми, някои по-големи, някои по-малки, те се решават. И се решават включително първите стъпки са заложени в плановете за устойчивост и възстановяване.

- Как бихте коментирали енергийната криза? Какво трябва да предприеме страната ни относно Зелената сделка?

- На първо място трябва да кажа, че това, което се очакваше от ЕС, вече е факт. Тази седмица комисар Кадри Симсън беше в Комисията по енергетика, промишленост и иновации в ЕП и представи мерките, които ЕК предлага на страните членки. Това е предложение на комисията, което е вече факт. Като се започне от това да се обединяват страните за доставки на газ и създаване на резерви от газ в ЕС, премине се през предложение за облекчаване на режима за държавната помощ и се стигне до социални мерки, които засягат населението - особено най-уязвимите групи, които ще бъдат засегнати от цената на електроенергията в резултат на повишаване на цените на газта. Разбира се, междувременно върви паралелно газовата дипломация, която е във всички направления, включително и Русия, ЕС води преговори с всички доставчици на газ. Защото проблемът не е само в България, проблемът е във всички страни.

Какво трябва да направи България в този контекст? Да направи много бърз анализ на предложенията на Европейската комисия. Предложенията на комисията предполагат, че всички мерки на страните-членки в такива направления ще бъдат одобрявани изключително бързо. И да предприеме много бързи стъпки по отношение на държавната помощ, на създаване на системи на ваучери или директно подпомагане на социално слабите групи и включване на всички инициативи за колективни доставки, гарантиране на доставките и запълване на хранилищата. Второ - опитите да се прехвърли проблемът от болната глава на здравата са доста нескопосани. Зеленият пакт на практика не е започнал своята реализация. Никой не е затворил мините. България да е затворила мините си случайно? Не. Говори да ги затваря след 20 години. Има страни, които са предприели определени действия, но те са гарантирали енергийния микс на страните си и тъй като в него влизат и доставките на газ от страни извън ЕС естествено се нарушава баланса в този микс. Но да се търси причината в Зеления пакт, е рано и невярно, тъй като мерките на Зеления пакт не са дали отражение върху енергийния пазар в Европа.

А що се отнася до цената на емисиите, да - те се повишават и това беше искането на повечето страни-членки, за да може да се развие търговията с емисии. А това, че те се повишават извън очакванията и над тях, това е факт, но факт, който може да бъде използван. И тук слагам една скоба - България отново много, много закъснява. България отново не направи анализа си за това какви емисии произвеждаме, какви емисии се поглъщат от българските гори, планини, почви и т.н. , за какво можем да използваме търговията с емисии и как най-ефективно да се включим в нея. Така че изоставането дава отражение върху такива направления от обществения живот, които засягат всеки един от нас.

- Какви стъпки България трябва да предприеме по казуса със Северна Македония?

- България е член на ЕС и в нашия спор и партньорство със Северна Македония ние сме страната, която трябва да демонстрира повече умение за водене на такива преговории за решаване на такива спорове. Аз съм убедена, че спорът може да бъде разрешен в полза и на двете страни. Вярвам, че това е единственото възможно бъдеще, но считам, че страната ни трябва да бъде изключително активна в предлагането на решения. И разбира се, очаквам адекватно отношение от страна на Северна Македония. Казусът с това, какво очаква България от Северна Македония, е трудно разбираем в момента между нашите европейски партньори. Ако искаме да защитим позицията си и от тази позиция да вървим напред, което е естествената роля на страна-член на ЕС, то ние трябва да направим тази позиция изключително ясна и концентрирана не само върху миналото, но и върху бъдещето.