Преди дни ИА "Автомобилна администрация" (ИААА), МВР и НАП направиха съвместна акция срещу нерегламентирания превоз на пътници в София. При нея на два автомобила бяха свалени номерата, а на водачите бяха съставени актове. В ролята на тайни клиенти при акцията влязоха служители на НАП. По темата вече разговаряхме с директора на ИА "Автомобилна администрация" Бойко Рановски, а сега я продължаваме и с председателя на Националния таксиметров синдикат Красимир Цветков. Ето какви любопитни подробности разкри той пред Dir.bg.

- Г-н Цветков, нека разкажем по-точно какъв е проблемът с нерегламентирания превоз, за да продължим темата от последните дни,  когато бяха спрени няколко коли и им бяха свалени табелите. Разкажете повече за тази платформа, която организира нерегламентирания превоз?

- Платформата е руска и се казва "Максим". Тя съществува в България някъде от 2012 година. От 2018-а през нея се наемат шофьори и автомобили, които не отговарят на изискванията за таксиметров транспорт и обществен превоз на пътници. Още тогава браншовите организации на таксиметровите шофьори дадохме пресконференция в Пловдив и потърсихме разговори с всички видове правоохранителни институции, за да решим проблема. До края на 2018-а не се случи нищо. После организирахме голям протест в София през 2019-а и горе-долу по това време започнаха някакви действия за междуведомствен контрол. През 2019-а нещата се случиха под натиск, Явно всичко в тази държава се случва, след като се окаже натиск. За да накараш нещо държавно да заработи, трябва натиск. И така от началото на 2019-а с Главна дирекция Национална полиция, НАП и "Автомобилна администрация" бяха задържани 6 такива автомобили с водачите им. Колите бяха дерегистрирани и последваха съдебни дела, които продължават и до днес. 2020-а отново беше пълен застой, годината премина без нито една проверка от "Автомобилна администрация". Проблемът не е решен. Даже напротив, след това ескалира. Колите, свързани в това приложение, се увеличиха.


- Колко са колите, ползващи тази платформа към днешна дата?
- Точни данни нямаме, защото броят на шофьорите и автомобилите, с които се извършва тази незаконна дейност, може да каже само платформата. Но в късните часове на петък и събота всеки втори, трети частен автомобил на улицата е част от тази схема. С просто око виждаме включените телефони вътре със светещо меню с поръчките на руския ап.

- Как става поръчването на адресите и как се определя цената за превоза?
- Поръчването на адресите става чрез приложение, което всеки може да свали на телефона си. Регистрацията отнема пет минути и всеки, който желае да се регистрира, може да започне да получава адреси на шестата минута. Адресите са фиксирани, цената също. Клиентът вижда сумата, която трябва да плати, за да бъде превозен, защото тя е калкулирана от приложението. Водачът на колата обаче може да завиши цената. Съществува такава опция. Примерно при повикана кола приложението казва от точка "А" до точка "Б" цената е 4,80 лева. Но цената за превоза е значително по-ниска от тази, ако клиентът ползва законната таксиметрова услуга. Реално това е дъмпинг. Няма касов бон, няма задължителна застраховка "Злополука", няма сигурност по въпроса кой ви вози. Естествено, рискувате и да не стигнете, а на края на превоза да ви се наложи дълго да пишете в някое полицейско районно управление.

- Какъв процент от сумата за превоза отчита водачът, който се е регистрирал в платформата, към фирмата, която му дава адрес?
- След като курсът приключи, платформата удържа на водача 10% от стойността на курса. Това е комисионна в размер на 10% от незаконния приход на шофьора. Въпросът ни към специализираните служби беше: "Реализира ли тази платформа приходи от организиране и изпълнение на незаконна дейност в България и кой трябва да я спре?" Вместо сериозен професионален отговор, получихме питане от "Автомобилна администрация" към ГДБОП дали може да бъде спрян фейсбук-профилът на руското приложение и логичен отказ от прокуратурата за образуване на досъдебно производство за подобна смешка...

- Има ли таксиметрови шофьори, които са работили през това приложение?

- И в момента има такива, които работят с това приложение. Жалко е, че таксиметрови шофьори плащат пари на приложение, което убива с дъмпинг и нелоялни практики собствения им бранш. Самото приложение влезе в България първоначално изключително само през таксиметровите коли. Разликата е, че в самото начало все още нямаше минимални цени за таксиметровата услуга, определени от Общинския съвет в София. Говоря за първите години. Вече има такава долна граница, определена от Общинския съвет. Но приложението продължава да налага дъмпингова практика. Има ясно произнасяне по казуса с тази платформа от КЗК и от две съдебни инстанции, че този превоз е незаконен. Те са от 2019-а. За това произнасяне е информирана и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", и полицията. Решението на съда постановява незабавно прекратяване на дейността и налагане на административна санкция за фирмата. Глобата по закон е смешна, защото е процент от техния оборот, който те декларират за предходната година. Но нищо не се случва. Не спира дейността на приложението. Няма платена глоба. Пак казвам, две съдебни инстанции потвърдиха спирането на тази дейност, а в случая ИА "Автомобилна администрация" не намира начин да предприеме някакви мерки. Виждаме спорадични акции след наши протести и това е.

- Това ли е основната причината, за да искате оставката на директора на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Бойко Рановски?
- Това е едната причина, че нещата са в застой от 4 години и не се прави нещо, ако няма натиск. През 2020-а не се установи нито един случай на нерегламентиран превоз в София, а те заливаха улиците ни. В началото на 2021-а имаше отново акции след протести и бяха спрени коли, регистрирани в платформата. Имаше поредни срещи в Министерството на транспорта, в които участвахме и ние - от синдиката, и полицията. Тогава Рановски обяви, че трябва мероприятията да спрат заради изборите - става въпрос за времето преди април. Сами разбирате, че това е нелепо обяснение на орган, чиято работа е да упражнява превенция и контрол над нередностите в превозите. Другата причина е пълната липса на политики в ИААА, насочени към кохерентен контрол в транспорта. Това е нейно задължение по закон, нормативната уредба категорично дефинира, че ИААА контролира превозните средства, с които се извършва обществен превоз на пътници.

Проблемът, който в синдиката визираме, е в спирането на всички мероприятия по контрол от страна на администрацията, намален контрол върху учебните центрове, намален контрол върху пунктовете за годишен технически преглед, върху фирмите за автобусни превози. Ето аз задавам един въпрос. Как бе отнет лицензът на голяма международна фирма за автобусен превоз заради системни нарушения, а дни по-късно беше върнат. Защо се спряха проверките в учебните центрове, след като в един учебен център бяха открити множество касови апарати? Защо по магистралите стават катастрофи с тирове, които пукат гуми, защото са претоварени с 18 тона над позволеното? Къде е контролът и сезирана ли е прокуратурата по всички тези проблеми? Когато в прокуратурата достигнат годни материали, тя действа. Когато те са негодни и неиздържани, резултатът го виждаме - откази за образуване на досъдебно производство и растяща незаконна дейност на улицата. Заради всичко, изброено по-горе, настояваме за незабавната му оставка. Планираме и нови ескалиращи действия по този въпрос.

- С колко намаляха такситата в София по време на коронакризата?
- Като обем работата намаля с около 70% в пика на кризата. По данни на НТС, около 1300 таксита са по-малко към днешна дата в сравнение преди ковидкризата. В момента в София има около 4700 таксиметрови коли. Според Столична община таксиметровите коли са 5400, но разликата идва от липсата на актуализация в общинския регистър. В този процес на намаляване има и обективен фактор, защото на част от тези коли, които отпаднаха, просто им изтекоха 15-те години, в които имат право да работят като такси. Но е показателно, че колегите от тези коли не изваждат нови автомобили, не рискуват да правят инвестиция в това несигурно време. Това е причината в момента да се чака такси по половин час. Комбинацията от ковид-кризата, натиска от нерегламентирания транспорт, скока в разходите за горивата и липсата на актуализация в цената за таксиметров превоз по 10 години отказват таксиметровите шофьори.

- Това приложение само в София ли работи?
- Основно в София предвид това, че говорим за най-големия град. Платформата обаче действа в Бургас, Варна и Пловдив. В Бургас и Варна основно през летния сезон, когато има много туристи. Проблемът с приложението е сериозен и считаме, че акциите по междуведомствен контрол с участието на ГДНП, НАП и ИААА, при които спряха вече четири коли за седмица, са позитивна стъпка, но тези проверки се извършват само в София и не са породени от нормалната дейност на "Автомобилна администрация". Когато ги натиснем, нещо се случва, а през другото време бездействие. Нерегламентирани превози притискат таксиметровия и автобусния транспорт в цялата страна от години. Реално акцията се случи, след като поискахме оставката на Рановски. Предупреждаваме държавата, че идват и други подобни приложения за нерегламентирни превози, те вече действат в България. И тук искам да вметна, че прокуратурата свърши нещо добро и се задейства след една наша среща с главния прокурор. След като го запознахме с работата на това приложение, той изиска от съда да бъде заличена регистрацията като юридическо лице на фирмата, която движи приложението. И това беше направено от съда, регистрацията бе заличена, но приложението продължава да действа. Как става това? Нека институциите да се самосезират. Ако искат документи, ще им ги дадем.