Ще бъде ли спрян моделът на Боинг 737 Макс 8, какъвто катастрофира преди дни в Етиопия. При полета на авиокомпания "Етиопиън еърлайнс" със 157 души на път за Кения загинаха всички на борда. Новата машина самолет падна 6 минути след излитането си от летището в Адис Абеба при ясно време.

След като първо Китай забрани на своите авиокомпанииполетите с около 60 самолета към забраната се присъединиха Етиопия и Каймановите острови. "Сингапур Еърлайнс", която има пет самолета от този тип, също обяви, че засега спира полетите с тях и "продължава да следи ситуацията около разследването на причините за инцидентите". Другите са южноафриканската "Комеър", мексиканската "Аеромексико" и бразилската "Гол". Пилотите на аржентинската компания "Аеролинеас Архентинас" пък отказаха да летят на тези машини, докато не получат гаранции за безопасността им, а Сингапур забрани достъпа им във въздушното си пространство.

На този фон шефът на "Боинг" заяви, че е убеден в сигурността на самолетите 737 Макс, отбелязва Ройтерс.

Самолетът Боинг 737 Макс 8 е един от най-популярните в историята на гражданската авиация. Над 5000 самолета са поръчани досега, а над 7000 от предишните поколения вече летят. 350 самолета са произведени към края на януари 2019 г., като производството на модификацията все още не е спряло.

Боинг 737 Макс 8 в българските авиолинии няма, има такива от предишни модификации, увери тази сутрин пред БНТ Александър Богоявленски - авиационен експерт и журналист.

"Фазата, в която се случват инцидентите, е фазата на излитане, в която самолетите отлепят от земята. Не може обаче да се твърди със сигурност, че има връзка между двата инцидента с тези самолети. Не би следвало да се спекулира на толкова ранен етап с някакви конкретни заключения", каза той.

Черните кутии не дават решения, те просто записват данните от полета. Помагат на разследващите органи да могат да оценят причините, довели до катастрофата, обясни още експертът.

Автоматиката измества все повече човешката дейност - затова е изключителна важна взаимовръзката между софтуерния интерфейс и подготовката на пилотите, категоричен бе той.

"За пътниците няма никакво място за притеснение - въздушният транспорт продължава да бъде най-сигурният. Последните десетилетия са най-сигурните в историята, а всеки един инцидент води до подобряване на ситуацията, до все по-нови знания", каза още Богоявленски.

По думите му турболенцията не е толкова опасна, колкото неприятна за всички.

"Все повече тежки метеорологични условия се случват на цялата планета и затова все по-често има и тежка турболенция в самолетите. Един самолет обаче е предвиден да издържа над 150% от нормалните си режими, така че е заложена голяма доза сигурност", добави експертът.

Междувременно екип от американски авиационни специалисти пристигна на мястото, където се разби пътнически самолет, предаде Асошиейтед прес. В изявление Федералното управление на авиацията (FAA) съобщи, че негови експерти са там заедно с представители на националния съвет за безопасност на транспорта. Те са се присъединили към разследване на етиопските власти, в което участват също представители на съседна Кения и други страни, както на компания "Боинг".

Очевидец на катастрофата каза, че преди самолетът да се разбие на земята, от задния му край излизал дим. Човекът каза, че машината се завъртяла два пъти, преди да се разбие и да избухне.

САЩ ще задължат "Боинг" да извърши модификации на моделите си 737 Макс 8 и 737 Макс 9, но няма да забранят използването на тези самолети за разлика от страни като Китай, посочва Франс прес.

Управлението на авиацията поиска вчера от производителя на самолетите да извърши промени "най-късно през април" в софтуера и в автоматизирана система за контрол, наречена MCAS, която насочва носа на самолета надолу, ако има опасност той да изгуби скорост. "Боинг" трябва също да осъвремени ръководството за пилоти.

"Ако установим проблем, засягащ сигурността, Управлението ще вземе незабавни адекватни мерки", заяви транспортният регулатор.