Национален протест на автоинструктори ще се състои днес около обед в центъра на София. Поводът са предложените промени в шофьорските курсове. Очаква се на обяд около 1000 учебни автомобила да блокират движението в центъра на София по булевард "Цар Освободител" от улица "Раковска" до площад "Независимост", съобщава Нова тв.

Инструкторите настояват да бъде отменена заповедта, с която броят на часовете по кормуване се увеличава от 31 на 42. Според тях, това прикрива корупционна схема.

В ранния следобед протестиращите сядат и на масата за преговори с образователното и транспортното министерство.

"Има сключен договор за разработване на електронна система за проследяване на обучението през юни месец 2018 г., а всъщност в работната група решение за такава система се взима през месец юли. Как така един договор бива сключен още преди да е взето решение за тази концепция?", каза Трендафил Маринов, председател на Българския автоинструкторски съюз.

"Наистина има сключен договор за разработване на концепция, като договорът и разработката по него все още не са приети. Утвърденото от министъра на образованието е промяна в учебната документация, която е обвързана с промяна в "Наредба 37", регламентираща реда за обучение. Към този момент промяна в същата наредба не е предвидена, ако не се постигне съгласие с бранша. Не е възлагана разработка на софтуер или система, а само концепция за обучението. Ще се приеме в този вид зависи от това дали браншът е съгласен да има такъв контрол", коментира Бойко Рановски, изпълнителен директор на ИА "Автомобилна администрация".

"Вероятно часовете за кормуване трябва да бъдат повече. Този въпрос е доста по-комплексен. Имаше много различни мнения, като предложенията бяха часовете да се увеличават доста повече - 41 или 50 часа", заяви Чавдар Здравков, член на работната група за актуализация на учебната документация.

Протестът е организиран от Националния автоинструкторски съюз, Българския автоинструкторски съюз и Съюза на българските автомобилисти.

Стефан Малковски, председател на Националния автоинструкторски съюз съобщи за БНР, че протестиращите имат планирана среща с министъра на транспорта Росен Желязков и се надяват това да стане по време на протеста.

Малковски коментира, че с наредбата се вмъкват предпоставки за корупция в обучението.

"Ние не сме против контрола, но контрол трябва да има върху качеството на обучението, а не толкова върху обема часове", каза той и добави, че това не може да стане, ако не се промени цялата система.

"Ние трябва да отидем към Министерството на образованието, където са методиките на обучение, където са модулите, учебните програми, там да бъде контролът. А ние в момента сме към Министерството на транспорта, което е абсолютен абсурд", коментира Стефан Малковски.

Според него досегашният брой часове - 31, е достатъчен, тъй 50-60 % от курсистите вземат книжка от първия път. По-голямата част от останалите издържат изпита от втори или трети път, съответно - с 35 и 39 часа.

"Под 5 % от курсистите се нуждаят от допълнителни часове", изтъкна Малковски и добави, че е безсмислено броят на часовете за обучение да се увеличава нормативно, тъй като и сега всеки курсист може да вземе толкова часове, колкото смята, че са му необходими.

Според автоинструктора системата за контрол, която се предлага, е била разработвана още преди приемането на наредбата и това на практика е рекет спрямо бранша.

"В момента по закон контролът се осъществява от Министерството на транспорта, сега се изнася и отива в частна фирма. Какви са тези глупости", коментира Стефан Малковски.

Инструкторите са недоволни от предложението на Министерството на образованието и това на транспорта за увеличаване на часовете по кормуване - от 31 на 43 часа, и намаляването на теорията - до 14 часа. Подобна мярка няма да доведе до желания резултат за по-добро обучение на бъдещите шофьори, защото според автоинструкторите проблемът не е в обучението, а в начина, по който се взима изпитът за придобиване на шофьорска книжка.