Експертите от Института по пътна безопасност (ИПБ) настояват за създаване на Кодекс за движение по пътищата. Според тях Законът за движение по пътищата не трябва да продължава да се дроби и рои, а да се обедини, систематизира в едно устойчиво законодателство, съобщиха за Дир.бг от Института. Освен това би трябвало да бъде завършен и Административно наказателният кодекс, смятат експертите.

По-късно днес те ще присъстват на организираното обществено обсъждане на тема "Нови правила за движение по пътищата - предизвикателства и решения" в Югозападния университет "Неофит Рилски" в Благоевград. По време на дискусията ще бъдат представени трите варианта на промени на Закона за движение по пътищата, като ИПБ ще има своя презентация.

Според експертите от Института, Кодексът е по висш от законите, защото при промените му трябва да има много повече аргументи. Те твърдят:

"Нуждаем се от устойчивост и предвидимост в пътната среда. Тук идва големият въпрос - възможно ли е кодекс да бъде създаден и издаден от работна група и отговорът е не. Отново опираме до това, че е необходимо да създадем първо експертен орган, който да привлече най-сериозните юристи и експерти в пътната безопасност, за да може за година или година и половина да се създаде един устойчив кодекс, който да направи и едно по-устойчиво законодателство".

Необходимостта от устойчиво законодателство се обуславя от постоянните промени на закона, нестабилна външна среда, особености на културния детерминизъм.

Според експертите, Кодексът ще помогне за избягване на колизията между равни по ранг нормативни актове. Нужна е кодификация на законодателството, регулиращо движението по пътищата, защото сега действащият закон и предложенията за неговото изменение издават проблемите и сложността на тези взаимоотношения.

Зад кодекса застават сериозни юристи, които са го и препоръчали на Института като проф. Герджиков, проф. Пенов, доц. Кучев, проф. Костов от Юридическия факултет на Софийския университет.

Очаквайте интервюто с Богдан Милчев, бивш шеф на КАТ и експерт от Института по пътна безопасност, за причините България да бъде в челните позиции по катастрофи, какво е решението за намаляването им, как се управлява безопасността на движение в България, разминаванията на статистиките за жертви и ранени, корупцията в КАТ и др.