Днес стана ясно, че разширението на метрото към Околовръстното шосе и Симеоновския лифт бе блокирано за трети път в Комисията по архитектура и градоустройство в Столичния общински съвет.


Сега причината е консултантски договор на Борис Милчев от "Демократична България", който хем получавал консултантски хонорар от мола, покрай който ще минава подземната железница, хем критикувал проекта. В момента Милчев е експерт към Комисията по архитектура в Столичния общински съвет.

По този повод от Демократична България пуснаха официално писма като право на отговор:

За да може предложението за удължаване на метрото до ИКЕА и Ринг мол да защити по най-добрия начин интереса на софиянци, трябва от ГЕРБ да отговорят на няколко ключови въпроса.

Като начало ръководството на Столична община и изпълнителният директор на общинското дружество "Метрополитен" ЕАД са длъжни да дадат отчет за контактите си с представителите на групата Danaos Corporation и лично с г-н Джон Кустас, свързани с финансирането на проучванията и на самия идеен проект от 2011 г. до момента.

Проект, който, по думите на изпълнителния директор на "Метрополитен" ЕАД, е бил финансиран "от който си иска там, не сме го финансирали ние... а от местните там бизнесмени".

Само след такъв отчет ще стане ясно защо ГЕРБ настойчиво иска да прокара проект, който:

1. Се намира в конфликт със закона - според законовата процедура, преди СОС да вземе решение за проекта, изменението на Общия устройствен план трябва да бъде разгледано от Националния експертен съвет по устройство на територията и регионална политика към МРРБ.

2. Не е придружен от анализ, доказващ, че това е най-добрият вариант за транспортно обслужване на съответната зона. Предоставеният анализ показва единствено вариантите с метро и без такова, като не отчита възможността за обслужване с автобуси и/или трамвай.

Ангажиментът, който сме поели, е да вземаме обективни и информирани решения в интерес на хората. Тази е и причината, поради която от самото начало настояваме да бъдат разгледани всички възможни опции.

Желанието ни да получим сравнителен транспортен анализ не означава, че възпрепятстваме развитието на метрото. Означава единствено, че държим публичният ресурс да бъде влаган ефективно, след внимателна и професионално направена преценка за съотношението между вложението и очакваните от него ползи за града.

Остро възразяваме срещу милиционерските похвати на партия ГЕРБ. Прозрачен е опитът им да опетнят имената на нашите експерти, като вменят наличието на конфликт на интереси за хора, които всъщност бранят закона от нежеланието на управляващите да го прилагат. Да, конфликт има. Конфликтът обаче е на ГЕРБ със закона.

За какъв проект за разширение на метрото винаги бихме работили?

- Проект, който спазва закона.

- Проект с независим, професионално изготвен и подробен анализ, доказващ, че конкретното транспортно решение е най-доброто измежду няколкото разгледани алтернативи.

- Проект, неповлиян от лобистки интереси, а работещ единствено в интерес на софиянци.