За трети път тази година учениците отидоха на своя първи учебен ден. Засега. В началото на тази седмица, класните стаи за децата между 5 и 12 клас отвориха врати на ротационен принцип, с уговорката за стриктно спазване на противоепидемичните мерки. 

И макар еуфорията сред децата да е налице, част от учителите, които попадат в рискова група, се притесняват за здравето си и нямат желание да се връщат на работното място, каза за Dir.bg директорът на столичното 119 училище "Акад. Михаил Арнаудов" и бивш зам. министър на образованието - Диян Стаматов в online предаването "Матине".

"Хубавото е, че от първи до четвърти клас нямаше разпространение на COVID, след като се върнаха в началото на календарната година - вече мина месец. Втората стъпка обаче е доста по-предпазлива, защото 5-12 клас се връщат след малко по-дълго престояване и има колеги, които категорично отказват да се върнат. Разбира се, това са колеги в по-напреднала възраст и имат притеснения за самото си здраве."

Отказът на част от преподавателите да се прехвърлят отново към присъствената форма на обучение породи и немалко критики, предвид възможността за доброволна ваксинация. А подобна стъпка би допринесла за улесняването на учебния процес в тази извънредна обстановка, смята Стаматов. 

"Започна ваксинирането на учителите, които желаят, в София-град. Нашият график и на колегите ми е в сряда - съвсем скоро, така че и тази стъпка ще даде допълнително спокойствие. Някъде около 30-40 човека са с нагласата да се ваксинират, така че остават може би 10-12 човека, които се колебаят. Аз съм сигурен, че тяхното колебание, след като мине първата вълна, ще се нулира и най-вероятно през втората фаза те биха могли да вземат това решение." 

И докато дебатът "за" или "против" ваксините вероятно ще бъде актуален още дълго време, образователната система се оказва изправена и пред друго сериозно предизвикателство - наваксване на неусвоен учебен материал. Затова и според директора на 119-о училище все още е рано да се коментира кога би стартирала следващата учебна година, тъй като основен приоритет в момента е успешното приключване на тази. 

"Категорично пропуск вече има и е доста сериозен. Ако през септември се казваше, че може да е малък - сега вече не е така. Причините са различни, мотивацията е коренно различна в дистанционна среда. На учениците им се наложи да бъдат почти една година пред лаптоп. И това наваксване, от една страна след като премине цялата тази пандемия, трябва да бъде едно ефективно учене в трудните месеци, в летните месеци, които не са за учене. Но тогава трябва да бъдат наваксани пропуските и то сериозно." 

Доколко обаче можем да се доверим на оценките по време на online обучението, за да кажем колко точно има за наваксване и съответно колко време ще е необходимо за това?

"Моите наблюдения са в потвърждение на това, че оценките не са много реални. Съвсем основателно, защото семейството е вкъщи и подсказва, и реално учителят оценява знанията на цялото семейство. За голямо съжаление знанията на възрастните хора не винаги са точни. Забелязва се, че родителите са много чувствителни и основно жалбите, които са стигали до мен, са били заради това, че детето няма шестица. Очакванията за шестица в момента са много по=засилени от когато и да е било. Под една такава своеобразна форма на натиск, учителят най-вероятно завишава оценките, за да бъде и по-благосклонен, и за да не се получават конфликти в една дистанционна среда."

Не на последно място пред ученици, учители и родители стои въпросът дали трябва да има матури тази година и ще могат ли учениците адекватно да се справят с тях. Именно външното оценяване обаче би дало най-реална представа за това какво е научено вкъщи, смята Диян Стаматов. 

"Ясно е, че в 7 и 12 клас са важни матури за продължаване нататък - те няма да бъдат отменени, независимо от различните причини. Дори миналата година ги проведохме буквално на следващия ден, след като се завърнаха учениците и нямаше никакъв проблем. Колкото до така наречените малки матури в 4 и 10 клас - много от родителите и хората не знаят, че те нямат задължителен характер и са доброволни. Защо моята позиция е, че трябва да ги има? Една година сме в дистанционна среда и точно сега може да се види какво е нивото на усвоения материал в една нетрадиционна обстановка. Иначе е доста субективно да се говори, че дистанционното не се получава, защото реално измерител за това в един ефективен формат не съществува. А външното оценяване дори и в малка група може да покаже какво е нивото на усвоения материал."

Цялото интервю с Диян Стаматов можете да видите в новия епизод на "Матине".