Наблюдавал съм няколко пъти агресивния му начин на пилотиране. А и в последно време Иван Костадинов публикува много клипове, на които се вижда изпълнение на елементи от фигурния пилотаж на пределно малка височина. Това коментира в интервю за "Марица" Петьо Кюркчийски, който е член на Асоциацията на леката авиация в България. Той е лицензиран пилот е на моторен парапланер и паратрайк, моторен делтапланер и автожир. Председател е на клуб "Свободен полет" в Дупница.


Припомняме, че пловдивчанката Вяра Лозанова, която бе военен техник и експерт, и Иван Костадинов от София загинаха в самолетната катастрофа край Ихтиман. Малкият им самолет се е разби на запад от Ихтиман в посока Черньово, където има летище за наемане на самолет.

"Не коментирам нивото му на компетентност и опита му като пилот, а факта, че се извършват маневри с повишен риск на пределно малка височина. При нея, ако настъпи отказ на двигателя или друга техническа повреда, няма време за реакция за възстановяване на режима на полета и извършване на безопасно, макар и аварийно приземяване. За всеки тип ВС има специфична минимална височина за изпълняване на първи завой след излитане. Както и специфични изисквания за натоварване и скорост при изпълнението на различните маневри. Когато тези фактори се пренебрегват, предпоставките за инцидент вече са налице", казва той.

Снимка: Марица

Попитан за инцидента, при който с делтапланер загина Румен Иванов, който му е бил учител, той споделя: "Румен беше мой учител и съветник в безопасното напредване в мотоделтапланеризма и е обучил много хора. Той беше радетел на безопасното летене за удоволствие. Изключително ерудиран и опитен пилот и авиоконструктор, чиито моторни делтапланери са с немски сертификат и се продават в цял свят. По наличната до момента информация Румен е изпълнявал полет с цел агрохимическо пръскане на овощни насаждения от въздуха с моторен делтапланер."


"Излетял е с пълни резервоар за гориво и АХР разтвор и е набрал 10-15 м височина, като е навлязъл около 100 метра навътре в насажденията. Получава се отказ на двигателя и Румен се насочва към близката ливада с цел аварийно приземяване, като успява да излезе от насажденията, но задният колесник закача короната на дърво с височина около 3 метра и последва удар в земята.

Вероятната скорост е 60-70 км/ч. Трябва да се отбележи, че при АХР пилотът изпълнява задача, на която трябва да се лети на критично малка височина от 10-15 м, за да има ефект от пръскането и разтворът да попадне върху конкретните насаждения, а не да бъде отнесен от вятъра. Това само по себе си представлява по-голям риск от стандартния полет.

Основно правило в авиацията е, височина+скорост=на живот. Но при изпълнение на такива специфични задачи то няма как да бъде спазено, така че пилотът поема осъзнат риск. Така е и при военната авиация, където се изпълняват специфични задачи, различни от прав полет", казва още Петьо Кюркчийски.