След жестоката катастрофа, при която шофьор на турски тир разкъса мантинелата на магистрала "Тракия", уби 4-ма души и сам загуби живота си, пътни експерти призоваха за частично връщане на ограниченията за движението на камиони в почивните дни. Заради COVID кризата бяха въведени т. нар. "зелени коридори", а страната ни премахна ограниченията при трафика на камиони над 12 тона. Досега всяко лято камионите над 12 тона бяха спирани в пиковите часове - в петък следобед и неделя вечер. Заради множеството задръствания по границите, тази година мярката отпадна.

„При транспортния коридор „Калотина - Капитан Андреево“ би могло да се помисли за някакви ограничителни мерки за тировете. Ограничителни часове. Все пак приоритет трябва да бъдат човешките животи“, заяви Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите и жертвите при катастрофи пред bTV.

Превозвачите наблягат на контрола и заради това настояват да бъдат изградени комплексни паркинги, на които да бъдат проверявани шофьорите.

По данни на бранша злополучният участък от „Тракия“, който отне 5 човешки живота, никога не е бил обект на ограничения.

На въпрос, ако беше валидна заповедта на АПИ, щеше ли да се стигне до това произшествие, Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи в България отговори:

"Да, щеше да се стигне, защото този участък не е бил в обхвата на заповедта".

От Пътната агенция обясниха, че ограниченията за камионите могат да се върнат само с решение на Министерския съвет.

„Както е вярно, че олекотяването на трафика е полезен за пътната безопасност, така има и друга страна, че това се отразява негативно на браншовите организации“, коментира инж. Иван Долсев от АПИ.

Очевидец: Не се виждаше дали е камион или цистерна, която може да се взриви

Същият въпрос към Пътната агенция има обаче и млад очевидец на трагедията.

"Изключително страшна гледка. Ситуация извън пределите на човек с две голи ръце. От нашата страна се виждаха 3 изключително смачкани автомобила. Имаше гъст пушек. По-голямата част от хората слизаха, спираха, опитваха се да помагат”, разказва пред "24 часа" Михаил Загорски, който е сред първите пристигнали на мястото на тежката катастрофа.

25-годишният Загорски пътува с приятелката си от София към Стара Загора. В 16,55 часа спира на метри от обърналия се камион. Там вече има и други спрели коли, а шофьори са се притекли на помощ и се опитват да изгасят с пожарогасители възпламенилата се кабина на тира.

“Около 30 секунди стояхме в колата с приятелката ми, докато асимилираме какво точно се е случило. Попитахме дали някой се е обадил на 112. Казаха, че не знаят, и затова приятелката ми звънна”, разказва Загорски.

Линейка, пожарна и полиция се отзовават десетина минути по-късно.

Изключително бързо реагираха. Адмирации за тях и хората, които помагаха. Имаше силен пушек, не се виждаше даже какъв е камионът, дали е цистерна, или нещо друго, което може да се запали или взриви. Щом пожарникарите изгасиха тира, дойде полиция и от страната към София, които ни обезопасиха района, за да тръгне движението през аварийната лента”, спомня си Михаил.

На място разбира, че тежко пострадалото дете на 2,5 години е било откарано с кола към болница (днес то беше транспортирано в "Пирогов" и все още има опасност за живота му - б.р.).

“Мисля, че малкото дете беше извадено от колата още преди Бърза помощ да дойде, и някой друг от преминаващите автомобили го закара в болницата. Друг пострадал беше млада жена на възраст между 25-30 г., която беше до нашия автомобил. Имаше кръв по нея, изглеждаше шокирана, но беше в съзнание. Хора говореха с нея и доколкото разбрах, беше пътувала с приятеля си”, разказва очевидецът.

Загорски също се обърна към АПИ с въпрос след тежката катастрофа:

“Защо не се спира движението на тирове през почивните дни? Във всички предишни години, когато съм пътувал през лятото, ми е правило впечатление, че в петък и неделя в ранните вечерни часове беше забранено движението на камиони по магистралата".

Дори и да го имаше това ограничение за тировете, то нямаше да важи за много от тях, коментира обаче шофьорът на камион Петър Петров, който кара из цяла Европа.

“Няма да важи, защото ако това е хладилен камион, превозва разваляща се стока от първа необходимост”, обясни той.

Според него причината за навлизането в насрещната лента на водача на камиона се дължи на преумора, а камионът е бил стар.

"В Европа шофират по директива 561. Докато турските водачи не я спазват. Освен това от 2013 г. в ЕС има задължително изискване камионите да са със система, която да поддържа камиона в лентата си на движение, както и система за автоматично спиране. Много от турските камиони обаче са по-стари и ги нямат тези системи. В Турция нямат такива изисквания за превозвачите", добави Петров.

Веднага след инцидента експерти коментираха, че мантинелата е стара и изгнила - поставена е още от 1996 г., и очевидно не е издържала на толкова силен удар от натоварен с тонове стока камион. На мястото сега се поставя двойно подсилено преграждение.