1,4 милиона души (25%) са отложили планирано пътуване или почивка в България в последната година. От тях близо 500 хиляди са онези, които са отложили и повече от едно пътуване или почивка. 1,2 милиона (22%) пък са отложили плановете си за чужбина. Това е равносметката от последните дванадесет месеца у нас, белязани изцяло от COVID-19, изтъква "Галъп Интернешънъл" за данните от ново проучване от регулярната изследователската програма съвместно с туристическата индустрия. 

Близо половината от въобще планиращите някакво пътуване или почивка в чужбина в идните месеци, биха го отложили, ако ситуацията не се промени видимо. Само една трета от планиращите пътуване в България обаче биха отложили. Изглежда страната се възприема като по-безопасна дестинация. 29% даже твърдят, че покрай COVID са преоткрили страната като добро място за туризъм. 

Около 1,5 милиона планират да отидат на море в България през лятото, който сезон за туристите тази година ще започне през май. Близо милион пък планират планина. Над 300 хиляди ще предпочетат спа туризъм. Около 200 хиляди - екскурзии сред природни и културни забележителности и т.н. 

Като цяло обаче изследването регистрира все още понижена спрямо преди кризата туристическа активност както в страната, така и в чужбина, а също така и променени стереотипи. 

Оказва се, например, че заради пандемията, мнозина вече споделят интерес към места за почивка с по-малко хора. 63% твърдят, че с идването на коронавируса са започнали да избягват многолюдните места. 34% все пак не изпитват такива притеснения. 73% пък биха предпочели пътуване за почивка само с кола. 26% нямат такъв проблем. В тази ситуация едва ли само COVID е решаващ фактор, но явно е, че по-изолираните форми на туризъм стават и по-предпочитани, допълва "Галъп". 

От агенцията отчитат като позитивна новина това, че близо 2,3 милиона българи са виждали реклама на българския туризъм и отбелязват, че е може би първият път, когато в изследователската програма се улавя толкова сериозен дял. Сред активно пътуващите за туризъм този дял е по-висок, както и позитивните оценки за самата рекламна кампания.

Все още българите са разделени по отношение на идеята за т,нар. "ваксинационни паспорти" или "зелени сертификати": 50% по-скоро са съгласни, 43% обаче са против. Близо една трета от пълнолетните българи декларират, че вече са изкарали болестта или са се ваксинирали с две дози. "Галъп" отбелязва, че ако се реализира планът за нови над два милиона ваксинации до началото на летния сезон, нормализацията на живота изглежда близо.