Летателните часове на пилотите са малко заради логистиката, а бойната ни способност разчита на шепа пилоти. Това заяви ген. Спас Спасов, председател на УС на Фондация "Български ВВС", пред БНТ.

"Имитация е, че ние имаме висока бойна способност. А това са шепа пилоти, които могат да го правят. И те също имат малка нетренираност. Не е въпросът само в стрелбата. Той трябва да прави непрекъснато тренировки във въздуха, нощем пилотаж, на различни височини. И там да придобива тези способности, ако възникне ситуация, да реагира на нея адекватно", коментира ген. Спасов.

По думите му нощните стрелби над море се изпълняват само от опитни пилоти. Това е връх в подготовката. Изисква се зад гърба си да имат часове и тренировъчни задачи с изпълнение на тези стрелби.

Подготовката на пилота, за да изпълни тези стрелби, включва тренировки на земя при възникване на особена ситуация. Но се иска и време за часове във въздуха. Това, което липса сега на нашите пилоти от години, е да стоят във въздуха. Това води до компромиси в тази подготовка и най-вече една тренираност, обясни ген. Спасов.

"Изключително тежко възприех този инцидент, тъй като аз се готвех да заминавам за Шабла. Имах покана за участие във вип деня. Настройката за това преживяване да наблюдавам ученията на нашите пилоти, беше приповдигнато моето настроение и изведнъж сутринта научавам, че учението е спряно заради инцидент. Веднага беше съобщено на мен с намека, че е тежък инцидент. Може би и катастрофа. Това беше много тежко за мен", добави още той.

По думите на редактора на сп. "Клуб криле" Димитър Ставрев пред bTV по време на учението е трябвало да бъде пусната парашутна мишена, а пилотът на изтребителя майор Валентин Терзиев да стреля по нея.

Според Ставрев най-вероятно парашутът на мишената не се е отворил напълно и мишената е тръгнала да пада с по-голяма скорост.

"Явно майор Терзиев се е опитал да осъществи пуска, поразил мишената, но явно на по-малка височина", каза Ставрев.

Той обясни, че радарът в Балчик хваща от височина 1500 метра и няма покритие на по-ниско. Според него това е причината изтребителят да изчезне от радарите.

"На борда е имало ракета, която е отчитала резултата от стрелбите, тя също ще даде много ценна информация за последните минути на този трагичен полет", заяви Ставрев и допълни, че черната кутия е необходима, за да се разбере какво се е случило.

Търсенето на пилот Терзиев продължава и днес, а експертите коментират, че причините за инцидента с изтребителя МиГ-29 могат да бъдат много.