Десетки граждани дойдоха тази сутрин на протест пред Светия Синод, за да покажат недоволството си от забраната български духовници да участват в честването на 1000 години от създаването на Охридската архиепископия, която ще се отбележи на 27 май тази година.

Решението беше взето преди дни на заседание на Светия синод на БПЦ, въпреки че двете църкви си подадоха ръка преди няколко месеца. Това стана след като Македонската архиепископия поиска Българската патриаршия да й стане църква-майка.

Покана за честване на 1000-годишнаната Охридската архиепископия към представители на българската църква е направил македонският архиепископ Стефан в писмо, получено на 9 май. Желание да вземат участие в отбелязването на годишнината са изразили Пловдивският митрополит Николай и Старозагорският митрополит Киприан.

От БПЦ съобщиха, че решението е взето след "проведени обстойни разисквания и гласуване"

"Дядо Наум ни напомни нещо - Българската православна църква, Българската патриаршия е приемник и на Българската охридска архиепископия и ако отидем на това тържество, ще излезе, че ние се отказваме от тази историческа и канонична истина.  Македонската църква иска ние да ѝ помогнем да придобие автокефалия, тя е в схизма. Как можем ние да ѝ помогнем? Като почнем съслужение, нас веднага ще ни вкарат също в схизма и тогава вече нито те, нито ние можем да помогнем един на друг", обясни митрополит Гавриил пред БНР преди ден.

По думите му Светият синод изчаквал решението на проблема с името на Македония, след което смятал да инициира разговори с Вселенския патриарх относно автокефалността на църквата й.

Според протестиращите обаче това решение е в пълен разрез с обещаното от владиците ни преди шест месеца да БПЦ да стане църква майка на Охридската архиепископия. Те настояват Светият синод на БПЦ да преразгледа своето решение. Според тях е недопустимо то да бъде взето в отсъствието на Негово Светейшество патриарх Неофит. Протестиращите определят решението като антидържавно и смятат, че то е било повлияно от външни интереси, визирайки по-специално Руската православна църква. От фондация "Българска памет" заявиха, че ще продължат със своите протестни действия.

Вижти галерия от 7 снимки от протеста >>

"В случая с Македонската православна църква общо взето се играе по сценария на Москва", каза председателят на фондация "Българска памет" Милен Врабевски, който бе организатор на протеста.

"Голяма част от българското общество е разочаровано от подобно действие на Светия синод", коментира и Петър Мутафчиев от Българско сдружението на родовете от Македония.  Той посочи, е са организирали Инициативен комитет за съвместно честване на 1000 години Охридска архиепископия, тъй като това е общ наш празник, в смисъла на договора, който беше подписан между България и Македония.

"Аз мисля, че спазвайки каноничността и поставяйки си стратегическа цел ние да помогнем на нашите братя от Македония за признаването на самостоятелната македонска църква, можеше да даде един по-различен подход от страна на Светия синод именно към този въпрос и тези чествания, които се организират през 2018 г.", посочи Петър Мутафчиев.

Според журналиста Горан Благоев това решение на българските митрополити "взривява" каквоти да било възможности Българската патриаршия да продължава да действа като църква майка на македонската архиепископия.

За последствията от това решение и защо се стигна дотук, Дир.бг разговаря с Горан Благоев, който днес бе сред протестиращите.

- Какви биха били последствията от последното решение на Светия синод по отношението на заявената от Българската патриаршия подкрепа да стане църква майка на македонската?

- Според мен това решение, взето на 14 май, взето от 8 български митрополити, наложено на 5 други български митрополити, взривява каквито и да било възможности Българската патриаршия да продължава да действа като църква майка на Македонската архиепископия.

Не може на честването на архиепископията, на която Българската патриаршия претендира да е правоприемник, да няма български архиереи. Не може на честването, скромно организирано под напора на обстоятелствата от нашия Синод на 10 юни в София, да няма поканен македонски архиерей. Аз не виждам повече пътища за диалог между двете църкви. Ние в Македония в църковно отношение се провалихме.

- Как приемате един от аргументите на българските митрополити, че едно общо богослужение с Македонската Архиепископия би могло да доведе до схизма на БПЦ?

- На мен мотиви на Светия синод не са ми известни. Аз официарна позиция на Светия синод за налагане на схизма не съм чел прочел, не съм чул. Ако това е твърдение на някои от митрополитите, то много лошо си познават каноните, ама много лошо. На тези хора не знам кой им е дал богословско образование. Да идат и да си върнат дипломите.

Това е абсолютно непознаване на реалната църковна ситуация. Кой ще ни наложи схизма? То правславието не може да се събере по къде по-важни въпроси, та ще тръгне да ни налага схизма за това, че ние си отстояваме историческите права в Македония. Та това е нонсенс, абсолютно търсене на поводи, за да оправдаем бездействието си.

Няма начин да ни наложат схизма. Това е безумие. Това не е средата на 19 век, когато Цариградската патриаршия ни налага схизма. Как ще ни налага. Между другото, ако нашият Синод се претесняваше, че ще изпадне в църковна изолация, той вече го направи. Той не отиде на събора на остров Крит. Стана една от четирите църкви, които открекоха този събор. Ами те сами се поставиха в църковна изолация. Седнали сега да се плашат, че заради актовността им по отношение на Македония някой ще ги постави в църковна изолация. Те вече са в църковна изолация.

- Тогава на събора обаче не отиде и руският патриарх.

- Да, само че руският патриарх има много несравнимо силно икономическо, политическо влияние за разлика от нашата Църква, която, извинявайте, няма авторитет в православния свят.

- Ако се придържаме към твърдението, че едно общо честване с македонската църква няма да ни наложи схизма, тогава как си обяснявате решението на Светия синод?

- Страх и осъзнаване на собственото си безсилие да отстояваш своя интерес. Те, просто под напора на обществен интерес, под напора, ако щете и на политичеси интерес, Синодът беше принуден да поеме тази роля да стане църква майка, но Синодът няма желание това да се случи.

- Смятате ли, че с днешния протест може да предизвикате ревизия на решението на Светия синод?

- Надежда винаги има, но аз не съм оптимист. Просто искаме да изразим нашата обществена позиция, защото тук сме най-напред хора от различни прослойки на обществото, с различни политически убеждения, но пък сме обединени от тази кауза. Тук сме и хората, които иницирахме този Инициативен комитет за общо честване на тази годишнина, защото ако ние сме църква майка на Македонската архиепископия, ние задължително трябваше да честваме заедно, да създадем възможност двете църкви, двете държави да честват заедно Охридската архиепископия. Виждате, че това се провали като идея.