Водородни автомобили бяха показани и изпробвани пред НДК в София днес. Любителите на новите технологии можеха да разгледат зарядна станция за водород и водородни коли, направени от студенти от Техническия университет в София и Русенския университет, предаде БНР. На представянето всички желаещи, притежаващи шофьорска книжка, имаха възможност и да карат серийните модели, които се предлагат в редица страни - "Тойота Мирай" и "Хюндай" ix35 Fuel cell. 

Без вредни емисии и без шум автомобилът има резервоар, който побира 5 килограма водород. Технологията работи и при ниски температури. Едно зареждане продължава 5 минути, след което може да изминете 500 километра.

Снимка: Булфото

"Технологията е чиста, тъй като единственият отпадъчен продукт при работата на този двигател, е вода. Това е добре за околната среда, защото всяка година в Европа заради мръсния въздух умират над 500 000 души", каза Брат Биебуйк - изпълнителен директор на предприятието "Водород и горивни клетки", което работи заедно с Европейската комисия.

В момента в България няма зарядни станции за водородни автомобили. Целта е до 2025 година да бъдат изградени 10, заяви Ангел Попов - заместник-министър на транспорта.

"Ние се надяваме, че през 2023 година ще се купят тези станции. Отчитаме какво е предимството на този вид автомобили, особено в градския транспорт - тролеите, автобусите. Тук е бъдещето, защото всички ние дишаме това, което става със старите автомобили", каза той.

Снимка: Булфото

Вече има подобни успешни проекти в държави от Европейския съюз, уточни евродепутатът Петър Курумбашев.

"Има проекти, където се движат вече влакове в индустрията в Северна Холандия. Има вече около 50 автобуса, които номинално са водородни, които се движат. В момента се произвеждат още 350", обясни той.

Друг ефект от проекта е, че може да се пие вода от резервоара, тъй като отпадъчният продукт е водна пара.